جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 14.09.2016, 8:55


اعتماد:  ١٥ درصد تجارت بین‌المللی ایران به جیب کاسبان تحریم می‌رفت. این را ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران گفته است. این عدد ساده نشان از رانت بزرگی دارد که مدت‌ها در جیب کسانی بود که تحریم‌ها را به بازاری برای تجارت غیرقانونی خود تبدیل کرده بودند.

کاسبان تحریم حالا عبارت شناخته شده‌ای در ادبیات اقتصادی ایران است. پیش از این رییس‌جمهور نیز وقتی می‌خواست درباره مخالفان برجام توضیحاتی ارایه کند به کاسبان تحریم اشاره کرد و سرنخ‌هایی از آنها ارایه داد. کسانی که از آب گل آلود تحریم اقتصاد ایران، ماهی‌های بزرگی شکار کردند و تلاش‌های‌شان برای به نتیجه نرسیدن برجام قابل توجه بود.

سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران حالا نشانی دقیق‌تری را از آنها ارایه کرده است. می‌گوید ١٥ درصد از مراودات خارجی و بین‌المللی ایران به جیب کسانی رفت که لقب کاسبان تحریم را در دوران پساتحریم از آن خود کرده‌اند.

رمزگشایی از سخنان رییس کل بانک مرکزی ایران چندان دشوار نیست. سال گذشته مبادلات تجاری بین‌المللی ایران در حوزه صادرات و واردات غیر نفتی ٨٣ میلیارد و ٩٠٠ میلیون دلار و در حوزه نفتی ٣٣ میلیارد دلار گزارش شده است. به این ترتیب با توجه به گردش مالی ١١٧ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران، سهم ١٥ درصدی کاسبان تحریم از این رقم به ٥/ ١٧ میلیارد دلار می‌رسد. برای روشن‌تر شدن این عدد می‌توان مبنای ریالی را در نظر گرفت. با احتساب قیمت هر دلار ٣٠٠٠ تومان(متوسط قیمت دلار دولتی و آزاد)، کاسبان تحریم سهمی در حدود ٥٢ هزار میلیارد دلار از تحریم‌ها سود برده‌اند. رقمی بسیار قابل توجه.

تحریم‌های غربی علیه ایران از سال ١٣٩١ شدت گرفت. با توجه به گردش ٥٩٦ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران در این چهار سال، کاسبان تحریم سودی در حدود ٨٩ میلیارد دلاری از قبل مضیقه‌ای که برای اقتصاد ایران ایجاد شد، اندوختند. تبدیل این عدد به تومان نشان از سود غیرقانونی ٢٦٨ هزار میلیارد تومانی گروهی خاص دارد که در این دوره فعالیتی چشمگیر داشتند.

در جدول زیر حجم تجارت خارجی ایران در سال‌های تشدید تحریم‌ها مشخص شده است. ولی‌الله سیف حالا بازگشت تسویه حساب‌های بین‌المللی ایران به شبکه بانکی را دستاورد مهم دولت یازدهم توصیف می‌کند؛ دستاوردی که سود غیرقانونی ٢٦٨ هزار میلیارد تومانی گروهی خاص را قطع کرده است.

وی در نشست اقتصاد مقاومتی گفته است: تسویه حساب در رابطه با مبادلات تجاری کشور از بازار سیاه پرهزینه و پرخطر به سمت نظام بانکی از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در بحث ایجاد آرامش اقتصادی است، در حالی که هزینه کاسبان تحریم ١٥ درصد هزینه تجارت بین‌المللی و خارجی کشور بود.

او تاکید کرد: دستاورد ناشی از آرامش اقتصادی و تعادل و جلوگیری از نوسانات ارزهای خارجی در کشور ما آثار مثبت خود را داشته و فضا را برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی باز کرده است.

سیف اضافه کرد: نظام بانکی بعد از انقلاب اسلامی همواره مورد تقاضا بوده، اما از این ابزار توسعه و ساماندهی اقتصادی در گذشته به خوبی استفاده نشده است و انباشتی از مشکلات را نظام بانکی با خودش به همراه دارد.

نکات مهم سخنان سیف در کرمان تنها به کاسبان تحریم محدود نشد. وی درباره میزان وابستگی به نفت و بحران‌های آتی و گذشته توضیحاتی دقیق ارایه داد.

وی گفت: در سال‌های ٩١ و ٩٢ و اوایل سال ٩٣ شاهد نرخ‌های متفاوت ارز بودیم و نمی‌توانستیم بفهمیم چه خبر است و در این شرایط عده‌ای از سرمایه‌گذاران در لاک خود فرو می‌روند و عده‌ای هم به سمت کسب درآمدهای بادآورده حرکت می‌کنند که هیچ زایندگی و ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد به وجود نمی‌آید.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: آرامش در اقتصاد کشور وجود دارد و فضا را برای فکر کردن به آینده کشور و استان باز کرده است.

وی یادآور شد: ایجاد آرامش اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم است و عظمت برجام و تلاش دولت در صحنه بین‌المللی نباید موجب فراموشی این دستاورد شود.

سیف توضیح داد: دو برابر شدن حجم صادرات نفت، آغاز رشد اقتصادی و باز شدن ارتباطات بین‌المللی نظام بانکی کشور از دستاوردهای دولت یازدهم در بخش ایجاد آرامش اقتصادی بود.

٤٥ درصد دارایی‌های بانک‌ها غیر قابل استفاده است

وی از دارایی‌های منجمد غیرقابل استفاده به عنوان یکی از مشکلات نظام بانکی نام برد و متذکر شد: ٤٥ درصد دارایی‌های نظام بانکی در انجام وظیفه اصلی این نظام غیرقابل استفاده است.

سیف گفت: طلب بانک‌ها از مردم حدود ١٣ تا ١٤ درصد است که این رقم در ابتدای کار دولت یازدهم حدود ١٥ درصد بود.

وی ادامه داد: اجرای طرح تحول بانکی حرکتی به سمت برگرداندن ظرفیت بانک‌ها به جایگاه خود و توانمندسازی است.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی بیان داشت: حمایت و در مسیر قرار دادن تسهیلات نظام بانکی برای تحقق اهداف اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و اصلاح نظام بانکی را در دستور کار داریم.

سیف گفت: مشکلات نظام بانکی شامل مشکلات ترازنامه‌ای و مشکلات سوددهی و زیان‌دهی است.

وی ادامه داد: نظام بانکی طی سال گذشته ٤١٧ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کرده است که ٥٠ درصد آن تسهیلات تمدید شده بود.

سیف با تاکید بر جلوگیری از هدررفت منابع آب عنوان کرد: بانک مرکزی در دولت یازدهم برای جلوگیری از هدررفتن تسهیلات بانکی در فعالیت‌های بدون بازده اقتصادی گام برمی‌دارد.

وی گفت: نظام بانکی باید در مسیر حمایت از ایده‌های جدید در استان کرمان حرکت و عمل کند و پیش‌بینی ما این است که ٤٦٠ هزار میلیارد تومان تسهیلات نظام بانکی کشور در سال جاری باشد. رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اضافه کرد: مقاوم کردن اقتصاد در برابر تکانه‌های خارج کشور از مهم‌ترین اهداف اقتصاد مقاومتی است.

سیف بیان داشت: بخش مسکن پیشران اقتصاد کشور است و در سال جاری رشد مسکن آغاز شده و افزایش ٣٠ درصدی معاملات مسکن در تهران را شاهد هستیم. وی ادامه داد: وابستگی بودجه به نفت بین ٣٠ تا ٣٥ درصد است و بخشی از منابع اصلی کشور از طریق صادرات کالای غیرنفتی تامین می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024