پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 01.09.2016, 19:21


یک فعال حقوق بشر پاکستانی به جای احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران شد.

به گزارش صدای آمریکا، در اولین واکنش به این تغییر، احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران به عاصمه جهانگیر به عنوان گزارشگر جدید سازمان ملل در مورد ایران تبریک گفت.

قرار است در ماه نوامبر در مراسمی در ژنو مقام گزارشگری از آقای شهید به عاصمه جهانگیر تحویل شود.

عاصمه جیلانی جهانگیر شهروند پاکستان، فعال برجستۀ حقوق بشر وفعال آزاداندیش، فرد مورد اعتماد گروه بحران بین‌المللی است. او از رهبران «جنبش وکلا» در پاکستان بود و در سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۷ زندانی بود.

وی در مبارزه در راه حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌های دینی، و حقوق کودکان در پاکستان فعالیت داشته است. اسما یکی از دو بنیانگذار و رئیس کمیسیون حقوق بشر پاکستان است.

عاصمه جهانگیر بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ به عنوان گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده سازمان ملل فعالیت می کرد و بارها به نقض حقوق بهاییان به ایران انتقاد کرده است.

احمد شهید سیاستمدار و فعال حقوق بشر اهل مالدیو است که از سال ۲۰۱۰ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران انتخاب شد. او در این سالها سعی کرد موارد نقض حقوق بشر در ایران را ثبت کند.

جمهوری اسلامی ایران هرگز به وی اجازه سفر به ایران را نداد. در سالهای ابتدایی فعالیت او که با زمان برخورد با مخالفان حکومت بعد از انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ در ایران همزمان بود، رسانه های دولتی به او بارها توهین کردند اما در یکسال اخیر مذاکراتی بین او و مقام های قضایی و دیپلماتیک ایران برگزار شده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024