جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.03.2016, 9:31


مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه‌کننده رادیو و تلویزیون، در دادگاه تجدید نظر به سه سال زندان و پرداخت هفت میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. پرستو عزیزی، فرزند این زندانی سیاسی با تایید این خبر به کمپین گفت: “پدرم قبلا به ۸ سال زندان محکوم شده بود. حالا هم دادگاه پدرم را را از هیچ اتهامی تبرئه نکرده است بلکه پذیرفته به جای ۵ سال حبس جزای نقدی پرداخت شود، همچنین از سه سال حبس باقی مانده حکم،  با استناد به ماده ۱۳۴ دو سال قابل اجرا خواهد بودد.”

در ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی آمده است : “در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود. در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌شود.”

پرستو عزیزی، فرزند مصطفی عزیزی همچنین گفت:  “پدرم پس از دو هفته مرخصی نوروزی که با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی با آن موافقت شده، به زندان  اوین بر می گردد.” آقای عزیزی پیش تر به ۸ سال حبس محکوم شده بود. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، در تاریخ ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۴  به  اتهام اجتماع و تبانی به پنج سال حبس، به اتهام توهین به رهبری به دو سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد.  آرش عزیزی، دیگر فرزند او در این رابطه به کمپین گفت: “شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر که در تاریخ ۲۹ شهریور ماه به ریاست قاضی بابایی برگزار شد، رای به دو سال حبس وپرداخت جریمه نقدی داده است.”

مصطفی عزیزی نویسنده و تهیه کننده سریال و برنامه‌های موفق تلویزیونی از جمله سریال «مسافر» در سال ۱۳۷۹ بود. این هنرمند به همراه خانواده‌اش در سال ۲۰۰۸ به کشور کانادا مهاجرت کرد و در اواخر آذر ماه ۱۳۹۳ به ایران بازگشت. اما کمی بعد در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت یک ماه در بند دو الف سپاه پاسداران زندان اوین بازجویی شد.

در هفته های اخیر، احکام دادگاه تجدیدنظرِ چند هنرمند دیگر صادر شده است. ۱۱ اسفند ماه مشخص شد شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب استان تهران مهدی رجبیان موسیقی‌دان و مدیر سایت برگ موزیک، حسین رجبیان فیلمساز و یوسف عمادی موسیقی‌دان، را طی حکمی هر یک به ۳ سال زندان تعزیری و ۳ سال زندان تعلیقی محکوم کرده است.

دیگر هنرمندی که حکم نهایی او اعلام شد کیوان کریمی فیلمساز است. یک منبع آگاه دوم اسنفد ماه ۱۳۹۴ به کمپبن گفت: “دادگاه تجدید نظر ۵ سال از ۶ سال حبس کیوان کریمی را به حبس تعلیقی تبدیل کرد ولی یک سال زندان برای او تایید شده است.” این  فیلم ساز ایرانی که مهرماه ۱۳۹۴ به اتهاماتی همچون “توهین به مقدسات” و”رابطه نامشروع از طریق روبوسی و دست‌دادن با نامحرم”، به ۶ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده بود.

مصطفی عزیزی نخستین فردی نیست که پس بازگشت به ایران با چنین مشکلاتی رو به رو شده است. رییس جمهور ایران، حسن روحانی طی سفر شهریورماه ۱۳۹۲ خویش به اجلاس عمومی سازمان ملل متحد بلافاصله پس از آغاز به کار به گروهی از ایرانی-آمریکایی ها در یک دیدار در هتلی در نیویورک گفت  دیدار از وطن “حق مسلم” آنهاست.پس از وعده‌های اطمینان بخش رییس جمهوری ایران حسن روحانی مبنی بر بازگشت امن به ایران به کشور بازگشته اند با دستگیری، بازجویی، ممنوعیت ترک کشور از طریق ضبط گذرنامه هایشان، و در برخی موارد با زندان روبرو شده اند.  افرادی مثل، مصطفی عزیزی، حسین نورانی نژاد، بهمن دارلشفایی و سراج میردامادی از جمله این افراد هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024