پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.01.2016, 21:00


صبح روز سه‌شنبه، ۲۹ دی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور با آیت‌الله خامنه‌ای جهت رایزنی درباره رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان و اعتدالیون تشکیل جلسه داد.

به گزارش خبرنگار «سحام»، دیدار امروز رییس‌جمهور با رهبر ایران در ساعت ۱۱ صبح صورت گرفته و رییس‌جمهور خواستار مداخله رهبری و توصیه به شورای نگهبان برای تجدیدنظر در بررسی رد صلاحیت‌های گسترده توسط هیئت‌های نظارت شده است.

بر اساس این گزارش، آیت‌الله خامنه‌ای ضمن رد درخواست حسن روحانی بر اجرای آن‌چه که «قانون» خوانده و توسط شورای نگهبان در حال اعمال است، تاکید نموده است. هم‌چنین وی به حسن روحانی توصیه کرده که در کار شورای نگهبان دخالت نکند تا «مسیر قانونی» انجام شود.

آیت‌الله خامنه‌ای در حالی این توصیه را به حسن روحانی رئیس‌جمهور کرده که آن‌چه توسط شورای نگهبان در حال انجام است، بیشتر عملکردهای سلیقه‌ای، سیاسی و جناحی است که به همه چیز شباهت دارد جز قانون!

بر اساس همین گزارش گفته می‌شود فردا دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات با رهبر ایران ملاقات خواهند کرد. این خبر در حالی مخابره شده که همزمان با ملاقات دست اندرکاران برگزاری انتخابات با رهبر ایران، قرار است هیئت رئیسه و اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کنند.

دیدار فردا صبح شورای‌عالی اصلاح‌طلبان با هاشمی رفسنجانی برای متقاعد کردن وی به ملاقات با رهبری و توصیه به شورای نگهبان برای تجدیدنظر در رفتارهای سلیقه‌ای و جناحی آن صورت خواهد پذیرفت.

هم‌چنین در ادامه تلاش‌ها برای متقاعد کردن شورای نگهبان به انجام «رفتار قانونی» در دو انتخابات پیش رو، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و حسن روحانی رییس جمهور در تماس‌هایی با احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، اعتراض خود را نسبت به رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه‌رو عضو «فراکسیون رهروان ولایت» نزدیک به علی لاریجانی اعلام داشته‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که با اعلام نتایج رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان، ستاد اصلاح طلبان در تهران که ریاست آن را «علی صوفی» بر عهده داشته، عملا تعطیل گردیده و سایر احزاب اصلاح‌طلب نیز فعالیت انتخاباتی خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. در این میان تنها حزب مردم‌سالاری به دبیرکلی مصطفی کواکبیان (که تایید صلاحیت شده) قرار است با ائتلاف برخی از اصول‌گرایان میانه‌رو و چهره‌های مستقل با الگو از انتخابات مجلس نهم، به ارائه لیست در تهران و سایر شهرها و حمایت از کاندیداهای معتدل بپردازد.


انتقاد وزیر کشور «رد صلاحیت‌های گسترده»

سایت خبری «پایش» نوشته است که وزیر کشور در جلسه اخیر هیات دولت از «رد صلاحیت‌های گسترده»  انتقاد کرده است.

این می‌نویسد: «عبدالرضا رحمانی فضلی که امروز برای مذاکره با شورای نگهبان به آنجا رفته است، در جلسه هیات دولت به رئیس‌جمهور گفته است که بیش از این نمی‌تواند پاسخگوی اعتراضات استانداران و فرمانداران سراسر کشور درباره رد صلاحیت‌ها باشد.

لحن سخنان وزیر کشور که از مدیران اصولگرای دولت روحانی است در این جلسه، کم‌سابقه توصیف شده است.

وی با بیان اینکه اکثر نامزدهای انتخابات مجلس رد صلاحیت شده‌اند، از رئیس‌جمهور خواسته است که واکنش جدی‌تری به این موضوع نشان دهد.

وزیر کشور با انتقاد از عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها توسط شورای نگهبان گفته که عدم احراز، عدم رعایت حق‌الناس است.

وی بر نظر مراجع چهارگانه که در قانون به آن تصریح شده تاکید کرده و آن را مستند بررسی صلاحیت‌ها دانسته است.

در این جلسه، رئیس‌جمهور از وزیر کشور خواسته که گزارش کاملی از بررسی صلاحیت‌ها و گرایش سیاسی رد صلاحیت‌شدگان را تهیه و به وی ارائه کند.

وزیر کشور در عین حال از استانداران سراسر کشور خواسته است که از موضع‌گیری درباره رد صلاحیت‌ها خودداری کنند و اجازه دهند در فضایی به دور از تنش، مسائل پیگیری شود.

بر اساس این گزارش، رحمانی فضلی امروز به شورای نگهبان رفته تا با مسئولان این شورا درباره روند بررسی صلاحیت‌ها مذاکره و نتیجه آن را به رئیس‌جمهور گزارش کند.»


عباس عبدی:
برای رفع مشكل، رییس‌جمهور باید ابتكار عمل داشته باشد

چگونگی حل مساله رد صلاحیت اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان این روزها نخستین و مهم‌ترین اولویت فعالان سیاسی و تحلیلگران این جریان است. عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم روز گذشته در گفت‌وگو با فرارو اعلام كرد این مشكل راه‌حل سیاسی دارد. با این حال عبدی معتقد است اصلاح‌طلبان باید پیش از ورود به انتخابات مقدمات تایید صلاحیت خود توسط شورای نگهبان را فراهم می‌آوردند.

عبدی گفت: «واقعیت این است كه این موضوع چندان ربطی به قانون ندارد كه گمان كنیم رییس‌جمهور یا هر كس دیگری اختیارات دارد یا نه. رییس‌جمهور هم جایگاه سیاسی رفیعی دارد و می‌تواند و حتی باید در این باره ابتكار عمل داشته باشد.»

عبدی در پاسخ به این سوال كه تحلیل شما از رایزنی لاریجانی برای مساله ردصلاحیت‌ها چیست و آیا وی صرفا درباره كاندیداهای رهروان ولایت كه ردصلاحیت شده‌اند رایزنی خواهد كرد یا هماهنگی‌هایی میان ایشان و آقای روحانی وجود دارد؟ گفت: «اگر بخواهم بر اساس اطلاعات نظر دهم باید سكوت كنم چون هیچ اطلاعی ندارم. ولی بر اساس شواهد و قرائن می‌توان گفت كه آقای لاریجانی نه تنها این حد از رد صلاحیت‌ها را به نفع ثبات و قدرت كشور نمی‌داند، بلكه پیروزی برای ایشان و نیز سایر نامزدهای موجود در چنین فضایی سابقه خوبی نخواهد بود، به ویژه نامزدی كه فكر می‌كند قادر به رقابت و پیروزی هست.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال كه آیا امكان دارد با توجه به اقداماتی كه صورت خواهد گرفت شاهد تایید صلاحیت برخی چهره‌های اصولگرا همچون مطهری و نیز اصلاح‌طلبان باشیم؟ گفت: «برداشت اولیه من این است كه مقام رهبری علاقه و اعتقاد قطعی به مشاركت مطلوب و بی‌دغدغه دارند و آن را برای شرایط پس از برجام و كشور ضروری‌تر از گذشته می‌دانند و اینكه مخالفان نظام و خودشان را هم به شركت دعوت كردند مستلزم پذیرایی مناسب از این دعوت هست و شورای نگهبان به نسبت دیگران برای تحقق این خواست رهبری اولی است و در نتیجه اجازه داده نخواهد شد كه الزامات تحقق این خواست از سوی دست‌اندركاران اجرایی نادیده گرفته شود. همه می‌دانند قدرت ایران پس از خرداد 92 بود كه به‌صورت جهشی افزایش یافت. امروز قدرت نرم حرف اول را می‌زند. ركن مهم قدرت نرم نیز در انتخابات آزاد و با مشاركت بالاست.»

عبدی در پاسخ به این سوال كه اگر ردصلاحیت‌های صورت گرفته پایدار بماند به نفع كدام جریان یا گروه سیاسی تمام می‌شود؟ گفت: «در بلندمدت به نفع هیچكس نیست. البته من نمی‌خواهم همه تقصیرات را به گردن طرف ردصلاحیت‌كننده بیندازم چه بسا به طرف مقابل هم انتقادات جدی دارم. آنان پیش از ثبت نام و حضور باید این راه را باز یا هموار می‌كردند نه اینكه همین‌طوری و بدون حل مشكلات قبلی و به‌طور مشخص بحران 88،  راه بیفتند بیایند در انتخابات به این خیال كه حتما تایید هم خواهند شد. امروز هم معتقد نیستم با استفاده از حكم حكومتی و این جور شیوه‌ها مساله‌ای حل می‌شود. عوارض ناشی از مساله به تاخیر خواهد افتاد، ولی حل نخواهد شد. باید طرفین به تفاهم پایدار برسند. مشكل حقوقی نیست، مشكل سیاسی است و راه‌حل سیاسی دارد. راه‌حل سیاسی هم روشن است. »



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024