پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.08.2015, 8:57


رادیو فردا: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در ادامه تلاش‌های خود برای قانع کردن افکار عمومی آمریکایی‌ها و نمایندگان آنها در کنگره، مقاله‌ای نوشته که متن آن در ۳۰ نشریه مهم آمریکا منتشر شده است.

آقای اوباما در مقاله خود بار دیگر تاکید کرده که عدم پذیرش توافق اتمی ایران، به جنگ با این دولت می‌انجامد، دیدگاهی که رقیبان سیاسی او در کنگره با آن مخالفت می‌کنند.

رییس جمهوری آمریکا می‌گوید: «توافق هسته‌ای بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک استوار است که چارچوب آن در گفت‌وگوهای اعضای گروه ۱+۵ با ایران تعیین شد. اکنون با این توافق، ایالات متحده و متحدان آمریکا به همراه جامعه جهانی می‌توانند مطمئن باشند که راه‌های دستیابی دولت ایران به سلاح هسته‌ای با به کار گرفتن شرایط سخت و جدید، بسته شده و برنامه اتمی آن تنها با اهداف صلح آمیز ادامه خواهد یافت».

آقای اوباما در مقاله‌ای که خبر آن را نخستین بار شبکه «سی‌ان‌ان» منتشر کرد، با توسل به شیوه رهبری جان کندی در دوران جنگ سرد، بر خطر احتمال بروز جنگ با جمهوری اسلامی ایران در صورت کنار گذاشتن توافق اتمی تاکید کرده و به عنوان آخرین سخن خود گفته است: «اگر ما به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد هستیم، گزینه‌ها بین راه حل دیپلماتیک و جنگ دیگری در آینده نزدیک در خاورمیانه است که سرانجام شعله‌ور خواهد شد».

رییس جمهوری آمریکا در چهاردهم امرداد ماه هم طی سخنرانی در دانشگاه آمریکن واشینگتن، با اشاره به سخنرانی جان کندی رییس جمهوری فقید این کشور در ۵۲ سال پیش گفته بود که بیست سال پس از جنگ دوم جهانی هم، با آزمایش مرگبار‌ترین سلاح توسط دولت وقت شوروی، با برپایی دیوار برلین و نزدیک شدن دولت چین به سلاح هسته‌ای، چشم‌انداز فاجعه‌بار جنگ اتمی بسیار واقعی بود ولی رییس جمهوری وقت آمریکا، برخلاف استراتژیست‌هایی که پیشنهاد جنگ علیه شوروی را توصیه می‌کردند، دیدگاه متفاوتی را ارایه کرد که پیامدش پرهیز از یک فاجعه بی‌نظیر بود که امروزه قدردان آن هستیم».

آقای اوباما اضافه کرد: «توافقی که اکنون بین جامعه جهانی و جمهوری اسلامی ایران حاصل شده، بر پایه یک سنت پرتوان اصل دیپلماسی استوار است. پس از دو سال گفت‌وگو، توافقی با جزییات کامل به دست آمده که برای همیشه، ایران را از تولید سلاح هسته‌ای باز می‌دارد».

انتشار مقاله آقای اوباما اگرچه در ۳۰ نشریه بزرگ آمریکا اعلام شده ولی بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید رسانه‌ها را به روزنامه «استار لجر» در ایالت نیوجرسی ارجاع می‌دهد که حوزه انتخابیه سناتور رابرت منندز از مخالفان سرسخت شکل کنونی توافق هسته‌ای است.

رییس جمهوری آمریکا پس از گذراندن دو هفته تعطیلات تابستانی در بازگشت به کاخ سفید، تلاش‌ها برای به ثمر رساندن یکی از بحث انگیز‌ترین مسائل سیاست‌ خارجی دوران ریاست جمهوری خود را با شدت بیشتری از سر گرفته و در آستانه رای گیری ماه آینده کنگره در باره توافق هسته‌ای با ایران، تعداد بیشتری از نمایندگان را به اردوی خود جلب کرده است.
روزنامه استار لجر روز پنجشنبه ۲۹ امرداد در سرمقاله خود با پشتیبانی از سیاست دولت اوباما اظهارنظر کرده بود که ادامه مخالفت سناتور منندز با توافق هسته‌ای ایران، خطر جنگ دیگری را در خاورمیانه افزایش می‌دهد.

بعد از چاک شومر سناتور یهودی تبار ایالت نیویورک که از او به عنوان جانشین هری رید رهبر اقلیت دمکرات‌ها در سنای آمریکا یاد می‌شود، رابرت منندز دومین سناتور ارشد حزب دمکرات است که روز ۲۷ امرداد گفت که نه تنها توافق پیشنهادی دولت اوباما را رد می‌کند بلکه در صورت وتوی رییس جمهوری، به این اقدام هم رای منفی خواهد داد.

رییس جمهوری آمریکا پس از گذراندن دو هفته تعطیلات تابستانی در بازگشت به کاخ سفید، تلاش‌ها برای به ثمر رساندن یکی از بحث انگیز‌ترین مسائل سیاست‌ خارجی دوران ریاست جمهوری خود را با شدت بیشتری از سر گرفته و در آستانه رای گیری ماه آینده کنگره در باره توافق هسته‌ای با ایران، تعداد بیشتری از نمایندگان را به اردوی خود جلب کرده است.

روز پنجشنبه آقای اوباما در نامه‌ای خطاب به «جری ندلر» از اعضای دمکرات مجلس نمایندگان، در دفاع از توافق دولتش با جمهوری اسلامی خواستار پشتیبانی او از این توافق شده بود.

پیش از این احتمال می‌رفت که آقای ندلر در رای‌گیری کنگره به توافق با ایران رای منفی بدهد، ولی او پس از دریافت نامه رییس جمهوری و مطالعه آن اعلام کرد که از سیاست آقای اوباما پشتیبانی می‌کند.

پشتیبانی این نماینده ایالت نیویورک نمونه‌ای از گسترش حمایت اعضای مردد کنگره از توافق هسته‌ای است.

روزنامه لس آنجلس تایمز روز جمعه در گزارشی تاکید کرد جلب آرای اعضایی که در کنگره هنوز در مورد چگونگی برخورد خود با توافق تصمیم نگرفته‌اند، برای دولت اوباما بسیار با اهمیت است و کاخ سفید می‌کوشد که رای مساعد این نمایندگان را به دست آورد.

روزنامه «نیویورک تایمز» هم گزارش داده که رییس جمهوری آمریکا در نامه‌ای به دمکرات‌های کنگره تاکید کرده که دولت او برای جلوگیری از اقدامات تهاجمی جمهوری اسلامی در منطقه، به طور یکجانبه فشارهای اقتصادی علیه تهران را اعمال خواهد کرد و در صورت لزوم گزینه نظامی را به کار خواهد گرفت.

در نامه آقای اوباما همچنین آمده که تحریم‌های خارج از برنامه هسته‌ای ایران همچنان حفظ خواهد شد.

در زمینه پشتیبانی از اسراییل، آقای اوباما تاکید کرده که دولت او مسئله امنیت اسراییل را به طور مداوم و به عنوان یک وظیفه مقدس پی گرفته است.

با این حال حرارت جنجال ناشی از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد توافق جانبی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران و خبر مربوط به نمونه‌برداری از پایگاه نظامی پارچین توسط بازرسان ایرانی، همچنان داغ است، اگرچه این گزارش با ارائه توضیحاتی از سوی آژانس تکذیب شد.

باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنا بر این عقیده است که ایران در گفت‌وگو‌ها با دولت اوباما دست بالا را داشته و آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به پذیرش روند باورنکردنی و غیرمعمول بازرسی‌ها واداشته که برای آینده، سابقه وحشتناکی را ایجاد خواهد کرد.

بازتاب دهنده این احساس نااطمینانی و تردیدهای عمیق، افزایش لابی‌گری مخالفان و مقابله موافقان با این کمپین است.

به گزارش آسوشیتدپرس، گروه لیبرال طرفدار توافق موسوم به «اتحاد برای پیشرفت»، اعلام کرده که در نظر دارد مبلغ پانصدهزار دلار دیگر برای پشتیبانی از تبلیغات طرفداران توافق اتمی با ایران کمک کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024