سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.08.2015, 9:01


شرق: دیروز اوپک اخرین گزارش خود از وضعیت قیمت نفت و میزان تولید اعضای خود را منتشر کرد. در این گزارش اوپک از کاهش ۵ دلاری قیمت نفت ایران در جولای ۲۰۱۵  نسبت به ماه گذشته خبر داد. بر این اساس قیمت نفت ایران در جولای سال جاری به ۵۴.۸۶ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت سبد نفتی این سازمان هم در ماه جولای ۲۰۱۵ با ۰۲/ ۶ دلار کاهش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۱۹/ ۵۴ دلار در هر بشکه رسید.

براساس این گزارش تمامی نفت‌های این سازمان در ماه جولای ۲۰۱۵ با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. قیمت نفت سنگین ایران در ماه جولای امسال ۵ دلار کاهش یافته و به ۸۶/ ۵۴ دلار در هر بشکه رسیده است.

متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ۷ ماه نخست سال جاری میلادی نیز ۲۸/ ۵۴ دلار در هر بشکه اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۱ دلار کاهش داشته است.

قیمت سایر نفت‌های اوپک در ماه جولای امسال به‌ازای هر بشکه به این شرح بوده است: نفت سبک عربستان ۹۵/ ۵۴ دلار، نفت سبک عراق ۱/ ۵۳ دلار، نفت بونی‌لایت نیجریه ۷۷/ ۵۶ دلار، ‌سیدر لیبی ۵۴/ ۵۵ دلار، نفت گیراسول آنگولا ۴۶/ ۵۶ دلار، نفت صادراتی کویت ۸۵/ ۵۳ دلار، نفت مارین قطر ۳۶/ ۵۵ دلار، مری ونزوئلا ۴۳/ ۴۴ دلار، موربان امارات ۵۸/ ۵۷ دلار، اورینت اکوادور ۷۸/ ۴۷ دلار و صحرای الجزایر ۳۴/ ۵۶ دلار.

قیمت نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه با کاهش ۱۵/ ۵ دلاری نسبت به ماه قبل از آن به ۵۴/ ۵۶ دلار در هر بشکه رسید. نفت سبک آمریکا نیز با کاهش ۶۴/ ۸ دلاری در برابر ۱۷/ ۵۱ دلار در هر بشکه معامله شد.همچنین تولید نفت ایران در جولای ۲۰۱۵ (تیر ۹۴) با ۳۲.۳ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۲.۸۶۱ هزار بشکه در روز رسید.

تولید ۱۲ عضو اوپک در ماه جولای ۲۰۱۵ با ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۳۱ میلیون بشکه ۵۱۳ هزار بشکه در روز رسید.

پنج عضو اوپک در این ماه با کاهش تولید و  پنج کشور نیز با افزایش تولید مواجه شده‌اند. تولید دو کشور نیز ثابت مانده است. ایران در بین کشورهایی قرار دارد که در این ماه با افزایش تولید نفت خود مواجه شد‌ه‌اند.

بر اساس این گزارش که بر پایه آمار منابع ثانویه تهیه شده است، تولید نفت ایران در ماه جولای ۲۰۱۵ با ۳/ ۳۲ هزار بشکه در روز افزایش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد و به ۲ میلیون ۸۶۱ هزار بشکه در روز رسید.

مذاکرات هسته‌ای در اواسط این ماه به نتیجه رسید و متنی با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک تهیه شد که بر اساس آن قرار است تحریم نفتی ایران لغو شود.

در ماه جولای عراق با بیشترین میزان افزایش تولید و لیبی با بیشترین حجم کاهش تولید مواجه شده‌اند. تولید عراق با ۴۶.۷ هزار بشکه در روز افزایش به ۴ میلیون و  ۷۴ هزار بشکه در روز و تولید لیبی با ۸/ ۳۷ هزار بشکه در روز کاهش به ۳۷۳ هزار بشکه در روز رسید.

علاوه بر ایران و عراق تولید نفت آنگولا نیز ۷/ ۳۹ هزار بشکه در روز، عربستان ۲/ ۳۹ هزار بشکه در روز و امارات ۱/ ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

تولید نفت اکوادور ۸/ ۴ هزار بشکه در روز، نیجریه ۶/ ۱۹ هزار بشکه در روز، قطر ۶/ ۱۲ هزار بشکه در روز و ونزوئلا ۵/ ۲ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

تولید نفت الجزایر و کویت نیز نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است. پایگاه خبری بلومبرگ براساس گزارش اوپک نوشته است: با افزایش تولید نفت ایران در ماه جولای (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۲، تولید نفت اوپک به بالاترین سطح خود در بیش از سه سال گذشته رسید.اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، در ماه گذشته، تولید نفت این سازمان در ماه جولای با افزایش روزانه ۱۰۰هزارو ۷۰۰ بشکه، به سطح ۳۱میلیون‌و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

این افزایش در حالی اتفاق افتاد که عربستان سعودی اعلام کرد، تولید ماه گذشته این کشور، بیشترین کاهش در تقریبا یک سال گذشته را تجربه کرده است.

در ماه جولای، افزایش تولید نفت ایران، افزایش تولید نفت شیل آمریکا و نگرانی از اینکه کاهش تقاضای نفت چین موجب تداوم مازاد عرضه در بازارها شود، بهای نفت در بازار لندن را هفته گذشته به کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه یا کف قیمت شش ماهه رساند.تولید نفت ایران احتمالا در آینده افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

ابهیشک دشپند تحلیلگر شرکت ناتیکسیس در لندن از طریق پست الکترونیکی به بلومبرگ گفت: تولید نفت ایران افزایش آرامی داشته است و این افزایش ملایم برای مدتی ادامه دارد. این افزایش به سرمایه‌گذاری نیاز ندارد، اما انتظار می‌رود پس از توافق جامع هسته‌ای، قطعی‌شدن لغو تحریم‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت ایران، تولید نفت این کشور افزایش چشمگیری پیدا کند.

پیش‌بینی اوپک از تقاضای جهانی نفت

اوپک در گزارش ماه آگوست خود پیش‌بینی کرد، تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی با ۳۸/ ۱ میلیون بشکه در روز افزایش، به ۷۰/ ۹۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. اوپک در گزارش این ماه خود، پیش‌بینی ماه گذشته این سازمان از تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۵ را تغییر و آن را ۹۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

بنابه پیش‌بینی اوپک در گزارش ماه آگوست این سازمان، تقاضای جهانی نفت در سال میلادی آینده با ۳/ ۱ میلیون بشکه در روز افزایش، رکورد زده و به سطح ۰۴/ ۹۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. رشد تقاضای نفت سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او.ایی.سی.دی) در سال ۲۰۱۶ در حدود ۱۸/ ۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود و بیشتر رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۶ ناشی از افزایش تقاضای کشورهای غیر «او.ایی.سی.دی» است. در سال آینده میلادی، رشد تقاضای نفت کشورهای غیر «او.ایی.سی.دی» معادل ۱۶/ ۱ میلیون بشکه در روز است.

براساس گزارش ماه آگوست اوپک، میزان تقاضای نفت اوپک در سال ۲۰۱۵ معادل ۹۶/ ۰ و در سال ۲۰۱۶ معادل ۲۷/ ۰ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که علت این کاهش، افزایش تولید نفت در آمریکا است.

قیمت نفت اوپک در ماه جولای با ۰۲/ ۶ دلار کاهش به ۱۹/ ۵۴ دلار، نفت برنت دریای شمال با ۹۹/ ۶ دلار کاهش به ۷۶/ ۵۶ دلار و قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۰/ ۸ دلار کاهش به ۹۳/ ۵۰ دلار در هر بشکه رسید.

همچنین، قیمت نفت ایران در ماه جولای به ۸۶/ ۵۰، نفت عربستان سعودی به ۹۵/ ۵۴ و قیمت نفت کویت به ۸۶/ ۵۳ دلار در هر بشکه رسید.

ورود نفت به کانال ۳۰ دلاری

شبکه خبری سی.ان.بی.سی آمریکا هم در پیش‌بینی خود از ورود نفت به کانال ۳۰ دلاری خبر داد. این شبکه اعلام کرد: درحالی‌که به نظر می‌رسد تقاضای نفت چین در حال کاهش است، افزایش تولید نفت اوپک، قیمت نفت را به کمترین سطح آن از زمان بحران مالی در سال ۲۰۰۸ می‌رساند.

پس از آنکه اوپک اعلام کرد در ماه جولای تولید نفت این سازمان به ۳۱ میلیون‌ و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است و چین نیز نرخ برابری یوان در برابر دلار را کاهش داد، قیمت آتی نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا به کمترین سطح آن در سال جاری کاهش یافت و به نظر می‌رسد در شرف غلتیدن به کانال ۳۰ دلار در هر بشکه است.

قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه سپتامبر (شهریور) سه‌شنبه هفته جاری بیش از چهار درصد کاهش یافت و به ۲۶/ ۴۳ دلار در هر بشکه رسید که کمترین قیمت از ۱۷ مارس (اواخر اسفند گذشته) است.

قیمت نفت خام آمریکا سه‌شنبه جاری قبل از بسته‌شدن بازار به ۰۳/ ۴۲ دلار در هر بشکه نیز رسید. قیمت نفت برنت دریای شمال دیروز به کمتر از ۴۹ دلار در هر بشکه رسید.

جین مک گیلیان، تحلیلگر شرکت تردیشنال انرژی، گفت: به‌طورکلی من فکر می‌کنم کاهش ارزش یوان توسط چین ممکن است بیانگر این باشد که کاهش رشد اقتصادی این کشور از آنچه مردم تصور می‌کنند بیشتر است و این همان نقطه‌ای است که خطر کاهش تقاضا، قیمت‌های نفت را کاهش خواهد داد.

وی افزود: اگر قیمت نفت به ۰۳/ ۴۲ دلار رسیده، کف بعدی قیمت در کانال ۳۰ دلار قرار دارد و حدود ۳۶ دلار در هر بشکه و سپس ۳۲ دلار در هر بشکه است.

مک گیلیان تأکید کرد: سؤال این است که اگر قیمت‌های نفت به کمترین سطح از بحران سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برسد، با چه شتابی می‌تواند دوباره افزایش پیدا کند. هیچ امیدی به طرف عرضه نیست و طرف تقاضا نیز به خطر افتاده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024