شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.02.2015, 15:46


ایرنا- جمعی از مردم اهواز مرکز استان خوزستان روز سه شنبه پس از چند روز مواجه با پدیده گرد و غبار با حضور در مقابل استانداری از مسوولان خواستار پیگیری مشکل و مقابله با پدیده طبیعی ریزگردها شدند.

به گزارش ایرنا، این افراد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کردند که ریزگردها باعث بروز بیماری از جمله مشکلات تنفسی در بین مردم شده به خصوص که در چند روز گذشته این وضعیت حادتر و خطرناک تر شده است.

یک شهروند اهوازی با بیان این که خواسته فعلی شهروندان ملاقات با استاندار خوزستان است، به خبرنگار ایرنا گفت: در چند روز گذشته تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش یافته و بر اساس اطلاعات غیر رسمی در خوزستان عامل بیماری‌های سخت نیز همین ریزگردها عنوان شده است.

وی که نخواست نامش ذکر شود به گرد و غبار روی خودروها و مردمی که ماسک زده بودند و منتظر حضور استاندار بودند اشاره کرد و گفت: در این شرایط راه حلی فوری وجود ندارد اما حضور استاندار و پاسخ به برخی خواسته ها می تواند دلگرم کننده باشد.

وی گفت : برخی ها خواستار حضور هیات دولت در خوزستان هستند، اما واقعا این خواسته آنها نیست بلکه قصد از طرح این گفته ها، جلب نظر مسوولان کشوری و توجه جدی به این پدیده است .

با حضور مردم در مقابل استانداری خوزستان و طرح خواسته هایشان از جمله ملاقات با استاندار، مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری با حضور در جمع اهوازی ها گفت که مسوولان این مشکل را بررسی می کنند.

‘محسن اورکی’ از مردم خواست با روابط عمومی استانداری خوزستان در ارتباط باشند و نتیجه کارها را پیگیری کنند.

پیش از مدیران کل استانداری، ‘اسماعیل ارزانی بیرگانی’ فرماندار اهواز نیز با حضور در جمع افرادی که خود را طرفداران محیط زیست خوانده و در مقابل استانداری حضور داشتند با آنها گفت و گو کرد اما آنها گفت و گو با استاندار را مطرح و تاکید داشتند که خواسته هایشان را او بشنود.

در همین حال یکی از مدیران استانی با یک خبر دلگرم کننده در جمع حاضر شد و گفت که در نشست روز یکشنبه آینده هیات دولت، مساله ریزگردها و گرد و غبار استان خوزستان را بررسی می کند.

او عنوان کرد که پدیده گرد و غبار در خوزستان و برخی دیگر از شهرها نه تنها مسئولان کشور بلکه توجه همه مردم کشور را به خود جلب کرده و تلاش برای کمک به هموطنان اهوازی بسیار جدی تر از آن است که حتی فکرش را بکنید.

وی افزود: در روز یکشنبه هفته آینده مساله گرد و خاک در این استان در نشست هیات دولت به طور کامل بررسی و روز سه شنبه نیز رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای بررسی این مساله به خوزستان سفر خواهد کرد.

وی با بیان این که مسوولان تمام تلاش خود را خواهند کرد تا مشکل ریزگردها حل شود ادامه داد: گرد و غبار روزهای اخیر در نتیجه کاهش بارندگی هاست و برای حل مشکلات تاکنون اقداماتی انجام شده اما موثر نبوده است.

این مدیر خوزستانی گفت: مسوولان در جریان تمام مشکلات هستند و تلاش خواهند کرد که این معضل هر چه سریعتر برطرف شود.

وی افزود: مالچ پاشی در چارچوب بیابان زدایی انجام شده اما این اقدام هم نمی تواند در کاهش ریزگردها که منشاء خارجی داشته باشد موثر باشد.

گرد و غبار غلیظ که از صبح سه شنبه در مناطق جنوبی استان خوزستان حاکم شده، همچنان رو به گسترش است و سرتاسر این استان را فرا گرفته است.

گرد و غبار موجب کاهش دید تا کمتر از 100 متر در مناطقی از استان خوزستان شده است.

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی اداره کل محیط زیست خوزستان میزان غلظت گرد و غبار در هوای اهواز در روز سه شنبه بیش از 66 برابر حد مجاز گزارش شده است.

گرد و خاک طی دو هفته اخیر زندگی مردم استان خوزستان را مختل کرده بطوریکه تعطیلی مدارس اهواز و 9 شهرستان دیگر، امروز سه شنبه وارد سومین روز خود شده است.

****

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار خبر داد
تنظیم برنامه‌ ضرب‌الاجل برای مقابله با گرد و غبار اهواز

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳

مدیر ملی کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به پیش‌بینی 500 میلیارد تومان برای مهار گرد و غبار در این منطقه برای سال جاری، گفت: با نهایی شدن سند ملی مقابله با گرد و غبار با منشا‌ء داخلی می‌توانیم آن را مبنایی برای برنامه‌ریزی طولانی مدت قرار دهیم.

ضیاءالدین شعاعی در گفت‌وگو با خبرنگار “محیط زیست” ایسنا، با اشاره به این که وضعیت فعلی اهواز ناشی از گرد و غبار با منشاء داخلی و خارجی توامان است گفت: غباری که از عربستان نشات گرفته است پس از طی خلیج فارس به جنوب استان خوزستان رسیده و در آنجا بارگذاری و تشکیل شده است و شرایط فعلی را در شهر اهواز ایجاد می‌کند.

وی درخصوص آخرین وضعیت گرد و غبار در اهواز بیان کرد: صبح امروز بارش مختصری رخ داد که امیدوار بودیم با ادامه بارش‌ها و افزایش رطوبت شرایط عمومی شهر بهبود یابد. اما متاسفانه پس از قطع بارش و وزش بادی با سرعت 4 تا 5 کیلومتر در ساعت، غلظت بالایی از گرد و غبار منطقه را فرا گرفت.

مدیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار از تنظیم برنامه‌ای به صورت ضرب‌الاجل برای مقابله با گرد و غبار خبر داد و گفت: این برنامه یکشنبه گذشته تنظیم و تقدیم دولت شد و امروز قرار بر بررسی آن با حضور معاون اول رییس جمهور بود تا شاهد تامین اعتبار لازم در این حوزه باشیم.

شعاعی افزود: مهار گرد و غبار در این مناطق، اعتبار چند هزار میلیارد تومانی را می‌طلبد اما برای سال جاری 500 میلیارد تومان را پیش‌بینی کردیم که با تخصیص آن بتوانیم عملیات مالچ پاشی در کانون‌های اصلی آغاز کنیم.

وی با تاکید براینکه بخشی از گرد و غبار اهواز حاصل مجموع منشاء داخلی و خارجی است اظهار کرد: کانون‌هایی که در این دوره هوای اهواز را تحت تاثیر قرار داده است از بندر ماهشهر، اهواز و جنوب خوزستان شکل گرفته و در این مناطق تشکیل شده است چرا که متاسفانه منطقه طی مدت 13 – 14 سال گذشته دچار خشکسالی شده بود.

شعاعی شرایط جوبی و بارش را از راه‌های نجات از این وضعیت عنوان کرد و گفت: مردم باید قبول کنند که با عملیات انسانی در کوتاه مدت نمی‌توانیم این پدیده را کنترل کرد. بلکه باید برنامه‌ای جامع و بلندمدت برای این کار از سال‌های قبل وجود داشته باشد.

رییس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار از نهایی شدن سند ملی مقابله با گرد و غبار با منشاء داخلی خبر داد و افزود: تمام هم و غم ستاد ملی مقابله با گرد و غبار این بود که این سند مبنایی برای برنامه‌ریزی طولانی مدت قرار بگیرد و اعتبارات لازم آن نیز در طول برنامه ششم توسعه دیده شود تا بتوانیم هر ساله به مردم از کنترل این پدیده گزارش دهیم.

شعاعی با تاکید بر اینکه تعیین سهم و نقش منشاء داخلی و خارجی برای بروز پدیده گرد و غبار در شهر اهواز بسیار دشوار است گفت: ما اطلاعات مربوط به شدت گرد و غبار را با استفاده از ماهواره‌ها به دست می‌آوریم که در حال حاضر با وجود تشدید گرد و غبار، دید ماهواره‌ای اجازه رصد نخواهد داشت اما می‌توانیم بگوییم به لحاظ وقوع حوادث گرد و غبار 70 درصد این حوادث با منشاء خارجی بوده است.

رییس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار بر نقش عدم بارش در بروز این وضعیت تاکید کرد و گفت:‌اگر در سال گذشته با وزش بادی با سرعت 10 متر در ثانیه این اتفاق رخ می‌داد امثال وزش 5 متر در ثانیه چنین گرد و غباری ایجاد می‌کند که این نشان می‌هد شرایط وقوع حادثه به علت خشکی زمین، سهل شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024