شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.01.2015, 19:58


ژیلا بنی یعقوب و بهمن احمدی امویی به دلیل دفاع از آزادی بیان و قلم جایزه اوکسفام را دریافت کردند.

روز جمعه ۲۶ دی ماه سازمان غیردولتی اکسفام اعلام کرد که جایزه سالانه خود را به دو روزنامه‌نگار ایرانی، ژیلا بنی یعقوب و بهمن احمدی امویی،  به دلیل دفاع از آزادی بیان و قلم اعطاء کرد. این جایزه در غیاب این دو روزنامه نگار در شهر لاهه هلند به این دو روزنامه نگار تعلق گرفت.

جایزه اوکسفام از سوی یک سازمان غیر دولتی از سال ۲۰۰۱ طراحی شده است. این جایزه به روزنامه نگاران و نویسندگانی در سراسر جهان تعلق می گیرد که به دلیل حرفه شان در معرض خطر قرار گرفته یا به دلیل فشارهای از سوی دولت شان مجبور به پناهندگی شده‌اند.

جایزه سال ۲۰۱۵ اوکسفام در غروب ۲۶ دی ماه طی مراسمی به چهار خبرنگار و نویسنده از خاورمیانه تعلق گرفت. ژیلا بنی یعقوب و همسرش بهمن احمدی امویی، خبرنگار، نویسنده و فعال حقوق بشر از ایران، عبدالمنعم محمد رحمت الله محمد احمد، نویسنده، شاعر، خبرنگار و فعال حقوق بشر از سودان، راضان المغربی، نویسنده، خبرنگار و فعال حقوق بشر از لیبی.

از سال ۲۰۰۱ تا کنون ۱۸ نفر از ۵۹ خبرنگار و نویسنده‌ای که طی این سال ها از اوکسفام جایزه گرفته‌اند از کشورهای اسلامی بوده اند که برای تحقق آزادی بیان در جوامع خود تلاش کرده اند.

ژیلا بنی یعقوب، دبیر سرویس اجتماعی بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری همراه با همسرش بهمن احمدی امویی، خبرنگار مطرح حوزه اقتصادی و اجتماعی بازداشت شد.

خانم بنی یعقوب در خرداد ماه ۱۳۸۹ به یک سال حبس و ۳۰ سال محرومیت از حرفه روزنامه نگاری محکوم شد و آقای بهمن احمدی امویی به پنج سال و چهار ماه حبس محکوم شد. آقای امویی در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۹۳ پس از اتمام دوران حکمش از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. هم اکنون این زوج محروم از فعالیت رسمی هستند.

پیش از این بنیاد بین المللی رسانه های زنان در سال ۲۰۰۹ «جایزه شجاعت در روزنامه نگاری» را به ژیلا بنی یعقوب داد همچنین سازمان غیر دولتی «روزنامه نگاران کانادایی مدافع آزادی بیان» در سال ۲۰۰۹ به خانم بنی یعقوب «جایزه جهانی آزادی بیان» را اعطا کرد. بهمن احمدی امویی نیز در سال ۱۳۸۹ جایزه جهانی هلمن- همت را دریافت کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024