پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.12.2014, 14:39


فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر
و سازمان عضو آن
جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران

پاریس، ۲۰ دسامبر ۲۰۱۴ (۲۹ آذر ۱۳۹۳) زندانی عقیدتی آقای محمد علی طاهری گویا با اتهام‌هایی مواجه است که بر اساس مقررات قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ مستوجب اعدام است. سازمان‌های ما اطلاع یافته‌اند که تلاش‌های تازه‌ای در قوه قضاییه ایران برای طرح اتهام‌های مبهمی مثل «فساد فی الارض» [فساد بر روی زمین] و «ارتداد» علیه او در جریان است. نظر به اعدام اخیر زندانی عقیدتی دیگری به اتهام‌های مشابه، زندگی آقای طاهری در خطر است.

آقای طاهری بنیانگذار گروهی معتقد به شفای بیماران از طریق «طب مکمل فرادرمانی» است که وی آن را «سایمنتولوژی» می‌نامد. او اولین بار در سال ۱۳۸۹ دستگیر شد و پیش از آزادی ۶۷ روز در حبس انفرادی ماند. سپاه پاسداران او را دوباره در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ دستگیر کرد و او به ارتداد، محاربه، سبّ نبی و توهین به مقدسات اسلامی متهم شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی او را به اتهام توهین به مقدسات اسلامی، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و اتهام‌های جزیی‌تر دیگر به پنج سال زندان و به اتهام گرفتن مچ دست یکی از شاگردان زن خود به ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. آقای طاهری از زمان دستگیری در اردیبهشت ۱۳۹۰ در سلول انفرادی به سر برده است.

آقای طاهری که در بند ۲الف زندان اوین که زیر نظر سپاه پاسداران اداره می‌شود زندانی است، در نامه‌ای به آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در باره وضعیت حقوق بشر در ایران، که در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۹۳ در اینترنت منتشر شد، جزییات فشارهای مسؤولان از جمله درخواست بازجو‌ها از چندین مرجع دینی برای اعلام ارتداد او را شرح داد.

یادآوری می‌کنیم که چندین زندانی عقیدتی در ایران به تازگی به اتهام‌های مبهم دینی به اعدام محکوم شده‌اند:

• آقای محسن امیراصلانی زنجانی در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۳ در زندان رجایی شهر در نزدیکی کرج اعدام شد. او در سال ۱۳۸۵ دستگیر و به خاطر تفسیرهای غیرمعمول از آموزه‌های اسلامی و آیه‌های قران به «بدعت گذاری» متهم شد. بحث انگیز‌ترین مسئله این بود که گویا آقای امیراصلانی با این گفته که یونس پیامبر را ماهی نبلعیده روایت قران را انکار کرده است. وی به خاطر «جرایمش» اعدام شد، گرچه دیوان عالی کشور حکم اعدام او را رد کرده بود و او در زمان اعدام در حال گذراندن حکم زندان خود بود.

• آقای روح الله توانا در مرداد ۱۳۹۲ در دادگاهی در استان خراسان رضوی به اتهام «سبّ نبی» به اعدام محکوم شد. دیوان عالی کشور در بهمن ۱۳۹۲ این حکم را تایید کرد، با وجود اینکه او گویا اظهارات توهین آمیز را در حال مستی و در فیلم ویدیویی خصوصی اظهار کرده بود و بر اساس ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی بسیار پرایراد ایران بایستی به خاطر این عمل به شلاق محکوم می‌شد. وی در حال حاضر در خطر اعدام است.

• آقای سهیل عربی نیز در شهریور ۱۳۹۳ در تهران به خاطر «سبّ نبی» در فیس بوک به اعدام محکوم شد. دیوان عالی این حکم را در آبان ۱۳۹۳ تایید کرد و او در حال حاضر در خطر اعدام به سر می‌برد.

سازمان‌های ما با تاکید از دولتمردان ایران می‌خواهند تعهدات خود را بر اساس حقوق بین‌المللی حقوق بشر، به ویژه حق زندگی و آزادی بیان که در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تصریح قرار گرفته و ایران عضو متعاهد آن است، رعایت کنند. بر اساس این تعهدات، دولتمردان باید تمام اتهام‌های مربوط به آزادی بیان و عقیده، همچون «سبّ نبی»، فساد روی زمین و ارتداد را لغو کنند.
متن انگلیسی: https://www.fidh.org/16698

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024