جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.05.2014, 16:28


دویچه وله: مصطفی تاج‌زاده در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای از او خواسته زیر فشار افراطیون مواضع خود درباره مذاکرات هسته‌ای را تغییر ندهد. تاج‌زاده می‌گوید هدف همایش “دلواپسیم” فضاسازی برای تغییر موضع خامنه‌ای بود.

مصطفی تاج‌زاده، از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و زندانی سیاسی کنونی، در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله علی خامنه‌ای از او خواسته است تسلیم فضاسازی افراطی‌های اصول‌گرا نشده و موضع خود نسبت به مذاکرات هسته‌ای دولت حسن روحانی با گروه ۱+۵ را تغییر ندهد.

نامه مصطفی تاج‌زاده روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت/۱۲ مه) در وبسایت “نوروز”، وابسته به جبهه مشارکت، منتشر شده است.

تاج‌زاده در نامه خود به همایش گروهی از اصول‌گرایان تندرو اشاره می‌کند که زیر عنوان “دلواپسیم” روز شنبه (۱۳اردیبهشت/ ۳ مه) در محل سفارت سابق آمریکا در تهران برگزار شد. هدف این همایش مخالفت با توافق‌نامه “اقدام مشترک”، میان ایران و گروه ۱+۵ ژنو، و اعلام “نگرانی” و “دلواپسی” از فرجام مذاکرات هسته‌ای بود.

در این همایش برخی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس نظیر حمید رسایی، روح‌الله حسینیان و اسماعیل کوثری و برخی از مدیران دولت احمدی‌نژاد، هم‌چون فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، شرکت داشتند. آنها از توافق‌نامه ژنو به عنوان “توافق‌نامه ترکمانچای۲” یاد کردند.

سخنرانان این همایش هم‌چنین می‌گفتند: «اگر این توافق‌نامه به این شکل پذیرفته شود، حجاب اسلامی ممنوع خواهد شد و شعار مرگ بر آمریکا را جرم اعلام می‌کنند… اگر الان نواب صفوی زنده بود قیام می‌کرد… اگر این شیر (ملت ایران) بیدار شود این توافق‌نامه ننگین را پاره خواهد کرد… مسئله از دلواپسی گذشته، باید بشوریم... موافقت نکردن با توافق‌نامه ژنو و ایستادن در برابر ظلمی که قرار است بواسطه آن ایجاد شود، کمتر از مبارزه با استکبار جهانی نیست…»

تاج‌زاده در نامه خود علاوه بر اظهارات سخنرانان همایش “دلواپسیم”، به برخی مطالب روزنامه‌های تندرو نیز اشاره می‌کند که آنها نیز “دلواپس” هستند. از جمله روزنامه “جوان”، وابسته به سپاه پاسداران، که روز ۱۴ اردیبهشت در سرمقاله‌ای با عنوان “دلواپسی ما فقط هسته‌ای نیست” نوشت: «ده ماهی است که جامعه دلواپس است. دلواپسی‌ها یکی دوتا نیست و در یک حوزه و چند حوزه خلاصه نمی‌شود. از فرهنگ و هنر، اقتصاد و معیشت گرفته تا مباحث اعتقادی و هسته‌ای و سیاست داخلی و خارجی را شامل می‌شود. به گونه‌ای که بسیار از دلسوزان انقلاب و ناصحان خیرخواه را نگران و مضطرب کرده است.»

منظور روزنامه “جوان” از قید “ده ماه” در این سرمقاله، اشاره به دوره فعالیت دولت حسن روحانی است که حدود ده ماه از عمر آن می‌گذرد.

هدف تغییر موضع آیت‌الله خامنه‌ای است

مصطفی تاج‌زاده در نامه خود افراطی‌های مخالف توافق‌نامه ژنو را “یک اقلیت پرقیل‌وقال و ویژه‌خوار” می‌خواند که مخالف حل مسالمت‌آمیز بحران هسته‌ای است و تداوم تحریم‌ها و تهدید‌ها را به سود کشور و در واقع به نفع خود ارزیابی می‌کند. تاج‌زاده می‌نویسد: «این جریان تکفیری رأی مردم را برنمی‌تابد و در پی شورش علیه دولت منتخب است و الگوی آرمانی‌اش... نواب صفوی است.»

این زندانی سیاسی در ادامه نامه خود خطاب به علی خامنه‌ای می‌نویسد: «من نگران تأثیر تلاش‌های مزبور بر افکار عمومی نیستم، بعکس آن را از این جهت مثبت ارزیابی می‌کنم. آنچه نگران‌کننده است تأثیر احتمالی مساعی افراطیون بر جناب‌عالی است.»

تاج‌زاده می‌افزاید: «من نمی‌توانم نقش تخریبی این جریان را در دادن بهانه و فرصت به آمریکایی‌ها برای ارجاع پرونده کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل و صدور قطع نامه‌های پی در پی تحریم نادیده بگیرم. همینان کوشیدند تا تفاهم اولیه لاریجانی-سولانا و ولایتی-سارکوزی به فرجام نرسد.»

تاج‌زاده به آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: «علت نگرانی من آن است که یکی از دلواپسان، برپایی همایش را در جهت تحقق منویات جنابعالی خواند. بعضی سخنرانان نیز پای ثابت مراسم بیت رهبری و هم چنین برنامه‌های جهت‌دار صدا و سیما هستند. آنان امیدوارند که با فضاسازی یک بار دیگر موضع شما را تغییر دهند. شبیه آنچه در سال ۸۴ رخ داد و به تحریم ایران انجامید.»

مصطفی تاج‌زاده در پایان نامه خود به خامنه‌ای آورده است: «توصیه من به جنابعالی پیروی از سیره رهبر فقید انقلاب، پشتیبانی بدون لکنت زبان از مذاکرات و تفاهم حاصله و طرد تندروهاست. منظورم محدود کردن آزادی اظهارنظر انتقادی آنان نیست بلکه ناامید شدنشان از تغییر مواضع رهبری است. مادام که جنابعالی از گفتگو با آمریکا و ۱+۵ و تلاش برای دست‌یابی به توافق نهایی دفاع می‌کنید، از پشتیبانی بدون چشم‌داشت ما نیز برخوردار خواهید بود.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024