شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 09.04.2014, 11:38


دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیلی که محکوم به ۱۳ سال حبس است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت طی چند ماه گذشته علیرغم موافقت دادستانی با انتقال پدرش به بیمارستان، تاکنون به دلایل نامشخصی از این انتقال جلوگیری شده است و اکنون سلامت این وکیل در وضعیت بحرانی است. به گفته فرزند این وکیل در طی یک ماه اخیر آقای سلطانی بیش از ۴ کیلو وزن کم کرده است. همچنین او از زمان بازداشت تا کنون که نزدیک به سه سال می گذرد از حق مرخصی برخوردار نبوده است.

مائده سلطانی با اظهار نگرانی از وضعیت جسمی پدرش به کمپین گفت:‌« مادرم چندین بار وقت پزشک برای پدرم گرفت و حتی دادستانی هم با آن موافقت کرد و کارهای اداری انتقال پدرم از زندان به بیمارستان نیز انجام شده اما به دلایل نامشخصی پدرم را هر بار به بیمارستان نیاوردند.»

دختر عبدالفتاح سلطانی گفت: «پدرم به علت بیماری گوارشی نمی تواند راحت غذا بخورد و به همین دلیل به شدت لاغر شده است. پدرم از همان ماههای اول زندان دچار بیماری گوارشی شد و در آذر ماه ۱۳۹۱ با شدت گرفتن بیماریش به بیمارستان منتقل شد پس از آن باید برای ادامه درمان مرتب به بیمارستان می رفت و مورد معاینه پزشکش قرار می گرفت که این اتفاق نیفتاد.»

مائده سلطانی گفت: «نمی دانم علتش چیست که مسولان او را به بیمارستان منتقل نمی کنند اما می دانم که کارشان خلاف قانون است. مسولان زندان مسول سلامت زندانیان هستند اگر اتفاقی برای پدرم بیفتد آنها مسولش خواهند بود.»

عبدالفتاح سلطانی از وکلای برجسته حقوق بشر ایران ۱۹ شهریور ماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و در تاریخ ۱۸ دی ماه همان سال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی با اتهامات تبلیغ علیه نظام، تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر، اجتماع و تبانی علیه نظام و تحصیل مال حرام از طریق گرفتن جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان محاکمه شد. او در دادگاه بدوی به  به ۱۸ سال حبس در تبعید در شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شد و دادگاه تجدید نظر این حکم را به ۱۳ سال حبس کاهش داد.

عبدالفتاح سلطانی در آذر ماه سال ۱۳۹۱ با تشدید بیماری گوارشی در بیمارستان سینای تهران بستری شد و حدود ۴۰ روز در این بیمارستان تحت مراقبت پزشکی بود اما ماموران قبل از بهبود کامل و برخلاف نظر پزشکان متخصص او را به زندان منتقل کردند.

دختر عبدالفتاح سلطانی گفت: «پزشکان پدرم معتقد بودند محیط زندان باعث تشدید بیماری پدرم می شود و برای او مرخصی استعلاجی تجویز کردند تا در محیط آرام خانه به معالجه اش ادامه دهد اما مسولان با آن مخالفت کردند.»

مائده سلطانی گفت: «اگر یادتان باشد پدرم در آبان ماه سال گذشته در حمایت از چند زندانی بیمار زندان اوین که مورد رسیدگی پزشکی قرار نمی گرفتند دست به اعتصاب غذا زد تا از این طریق صدای آنها شود. چند روز بعد مسولان زندان به پدرم و زندانیان دیگری که در دفاع از هم بندی هایشان دست به اعتصاب زده بودند، گفتند که اعتصابشان را بشکنند تا آنها به زندانیان بیمار رسیدگی کنند اما پس از آن مسولان به قولشان عمل نکردند و اکنون این وضعیت شامل حال پدرم هم می شود.»

دختر عبدالفتاح سلطانی با اظهار تاسف از اینکه این وکیل از زمان بازداشت تا کنون حتی یک روز هم مرخصی نداشته است، گفت: «مادرم خیلی تلاش کرد تا برای نوروز امسال برای پدرم مرخصی بگیرد اما نشد. مسولان یک روز به مادرم گفتند وثیقه برای مرخصی بیاورد. روز بعد گفتند وثیقه اندک است و در نهایت گفتند دادستان مخالف است.»

دختر عبدالفتاح سلطانی در خصوص درخواستش از مقامات قضایی کشور گفت: «اولا همان طور که بارها گفتم خواستار رسیدگی مجدد و عادلانه پرونده پدرم هستم تا جلوی ادامه این حکم اشتباه گرفته شود. هنوز دیر نشده است. من تقاضایم این است که قضات عادل و مستقلی که وابسته به وزارت اطلاعات نباشند به پرونده پدرم رسیدگی کنند، د ر این صورت حکم غلط او شکسته می شود.  درخواست دومم نیز اجرای حقوق زندانیان است.»

مائده سلطانی گفت: «زندانی به هر جرمی که در زندان است طبق آیین نامه زندان ها حقوقی دارد و باید حقوقش رعایت شود. بی توجهی به حقوق زندانیان از سوی مسولان حرکتی غیرقانونی است. طبق قانون زندانی باید  از حق مرخصی، ملاقات حضوری و رسیدگی پزشکی برخوردار باشد. این خواسته اضافی نیست من فقط می خواهم مسولان قانون را اجرا کنند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024