پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 18.02.2014, 13:14


حسن طفاح زندانی ۸۶ سال مبتلا به سرطان خون زندان رجایی شهر در آستانه مرگ قرار دارد

منصور اسانلو، فعال کارگری شناخته شده و زندانی سابق به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت حسن طفاح، زندانی سیاسی ۸۶ ساله زندان رجایی شهر و مبتلا به سرطان خون،  در آستانه مرگ به سر می برد. به گفته آقای اسانلو این زندانی که هفته گذشته در زمان مرخصی پزشکی بار دیگر دستگیر شد و هنگام بازداشتش به او اجازه برداشتن داروهایش را نداده‌اند. این زندانی به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم است.

منصور اسانلو به کمپین گفت: «بر اساس خبر های دریافتی از زندان وخانواده این زندانی، او به دلیل ابتلا به سرطان خون و شرایط بسیار خطرناک زندان رجایی شهر در آستانه مرگ قراردارد، برای نجات جان او از تمام نهادهای حقوق بشری بین المللی وبه خصوص آقای احمد شهید می خواهیم که نسبت به نجات جان آقای حسن طفاح از هر تلاشی فرو گذار نکنند.»

حسن طفاح از جمله ایرانیان مهاجر در عراق است که هنگام جنگ به ایران بازگشتند. او که متولد عراق است، در این کشور حقوق خواند و به وکالت پرداخت و  عضو فدارسیون وکلای عراق و عضو فدارسیون بین المللی وکلا و حقوقدانان است. این وکیل در زمان صدام مانند بسیاری از ایرانیان مقیم عراق از این کشور رانده  شده و به همراه خانواده اش به ایران برگشتند. حسن طفاح در سال ۱۳۸۷ توسط نیروی های امنیتی دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. آقای طفاح به اتهام محاربه، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محکوم شد.  در دادگاه تجدید نظر اتهام محاربه حذف شد و در نهایت او به دلیل دو اتهام باقی مانده به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد. او با تایید حکمش از زندان اوین به زندان رجایی شهر برای تبعید منتقل شد.

آقای اسانلو با وخیم خواندن حال این زندانی ۸۶ ساله به کمپین گفت: «من با او در زندان رجایی شهر آشنا شدم. پس از تست خونی که در سال ۸۸ در زندان داد مشخص شد که او مبتلا به سرطان خون شده است. متاسفانه امکانات بهداری زندان در حدی نبود که حالش را بهتر کند و به او اجازه درمان در خارج از زندان هم نمی دادند. نهیتا تغذیه بد، شرایط نامناسب زندان و نبود دارو حالش را آنقدر بد کرد که در تابستان ۱۳۹۰ مجبور شدند به او مرخصی پزشکی بدهند.»

آقای اسانلو گفت: « متاسفانه مطلع شدم که حدود  ۱۰ روز پیش مجددا او را بازداشت کردند و به زندان رجایی شهر بردند. بر اساس گزارش های دقیقی که دارم حال ایشان بسیار بد است و حتی داروهایش را در هنگام دستگیری نگذاشته اند که با خودش بردارد. آقای طفاح وقتی وارد زندان شد ۸۱ سالش بود اکنون حدود ۸۶ سال دارد و هنوز از حکم ۱۰ سالش مانده است.»

منصور اسانلو در خصوص دلیل بازداشت این زندانی به کمپین گفت: « او در سال ۸۷ به دلیل اینکه با وزارت اطلاعات همکاری نکرده بود دستگیر شد. او دفتر وکالتی در دبی داشت و یکی از وکلای معروف عراقی بود. وزارت اطلاعات چندین بار به او پیشنهاد داده بود که به دلیل روابطش و دفتری که در دبی داشت از راه غیر قانونی و خارج از تحریم اسلحه و لوازم دیگر برای آنها تهیه کند که او نیز همکاری نکرده بود و به همین دلیل دستگیرش کردند. از این نمونه ها در زندان ایران زیاد داریم.»

آقای اسانلو با اظهار اینکه این زندانی فعالیت سیاسی نداشته و عضو هیچ گروه مخالف دولت ایران نبوده است به کمپین گفت: «او فقط یک وکیل عراقی بوده که پس از آنکه در اوایل انقلاب به همراه خانواده اش از عراق رانده شدند وارد ایران شد. فعالیت های او صنفی بوده اما سیاسی نبوده است و در دوران مرخصیش نیز فقط به درمان خود می پرداخته و مشخص نیست چرا دوباره او را به زندان برده اند.»

آقای اسانلو با اشاره به اینکه این زندانی هیچگاه اتهاماتش را قبول نکرده است، گفت: «حسن حتی یکی از اتهاماتش را قبول نکرد و حتی یک برگه بازجویی را پر نکرد. فقط از آنجا که وکیل است با بازجویانش بحث می کرده است. به همین دلیل هم بازجویانش و قاضی لج کردند و به او در این سن بالا ۱۵ سال حبس دادند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024