جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 27.08.2013, 12:13

اتحادیه عرب: بشار اسد مسئول است


اتحادیه عرب: بشار اسد مسئول است
 
العربیه: اتحادیه عرب روز سه شنبه مسئولیت کامل به کار گیری اسلحه شیمیایی در هفته گذشته در سوریه را متوجه رژیم این کشور کرد.

نمایندگان کشورهای عربی امروز در پی اجلاس اضطراری خود در قاهره با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت شدید “جنایت فجیع به کارگیری اسلحه شیمیایی”، که استخدام آن از سوی مجامع بین المللی تحریم شده، خواهان “محاکمه بین المللی مرتکبین این جنایت شنیع، همانند دیگر جنایتکاران جنگی شدند.”

شورای اتحادیه عرب از شورای امنیت خواست تا به نمایندگی از سوی جامعه بین المللی با کنار نهادن اختلافات میان اعضای خود، ضمن اتخاذ اقدامات لازم و بازدارنده علیه مرتکبین این جنایت و نیز جنایت نسل کسی که رژیم سوریه از دو سال پیش آغاز کرده، به مسئولیت های خود عمل کند.”

در این بیانیه تاکید شده که شورای اتحادیه عرب با ادامه جلسات خود، تحولات سوریه را زیر نظر گرفته، زمینه را برای نشست وزرای خارجه در تاریخ سوم سپتامبر مهیا می سازد.

قرار است وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در تاریخ یادشده به منظور بحث و بررسی اوضاع در سوریه و مساله به کارگیری اسلحه شیمیایی در این کشور تشکیل جلسه دهند.


سفیر ائتلاف ملی سوریه در پاریس: حمله نظامی حتمی است

منذر ماخوس سفیر ائتلاف ملی سوریه در پاریس در گفت و گو با العربیه اعلام کرد حمله نظامی علیه رژیم سوریه حتمی است و در دو سه روز آینده صورت خواهد گرفت.

به گزارش العربیه ماخوس گفت اطلاعاتی دارد که در حال حاضر نمی تواند آنها را فاش کند، اما در عین حال تاکید کرد که در دو سه روز آینده خبرهای زیادی درباره حمله نظامی علیه رژیم اسد خواهیم شنید.

وی درباره موضع ائتلاف ملی سوریه در قبال حمله نظامی کشورهای غربی علیه رژیم اسد گفت :” هیچ یک از مخالفان واقعی رژیم سوریه با واکنش جامعه جهانی علیه جنایت های اخیر رژیم مخالف نیستند.”

ماخوس درباره چگونگی دخالت نظامی غرب در سوریه اظهار داشت:” هنوز اتفاق نظری درباره چگونگی این حمله صورت نگرفته است اما مسئله ای که حتمی به نظر می رسد ، وقوع حمله نظامی علیه رژیم سوریه است.”

سفیر ائتلاف ملی سوریه در گفت و گو با العربیه افزود:” من در صدد پرده برداشتن از هیچ رازی نیستم و تنها تاکید می کنم که هماهنگی هایی در این زمینه صورت گرفته و نقش هر یک از کشورهای حمله کننده نیز مشخص شده است.”

وی درباره نتیجه تحقیق بازرسان سازمان ملل متحد درباره به کار گیری سلاح شیمیایی بیان داشت:” کشورهای فرانسه، بریتانیا و آمریکا بر اساس اطلاعات بدست آمده حتی پیش از گزارش بازرسان به این نتیجه رسیده اند که رژیم اسد علیه اهالی غوطه شرقی در حومه دمشق سلاح شیمیایی به کار برده است.”

بریتانیا در تدارک مداخله نظامی در سوریه

بی بی سی: سخنگوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرده که نیروهای نظامی این کشور چگونگی مداخله احتمالی در سوریه را بررسی می‌کنند.

سخنگوی آقای کامرون گفته او امروز درباره درخواست از پارلمان برای بررسی مداخله نظامی احتمالی در سوریه تصمیم می‌گیرد.

احتمال حمله نظامی خارجی علیه حکومت سوریه پس از آن قوت گرفته که چهارشنبه گذشته تلفاتی سنگین در حوالی دمشق گزارش شد، که گفته شد نتیجه حمله شیمیایی بوده است. بازرسان سازمان ملل با اجازه دولت سوریه از دیروز در این محل مشغول تحقیق درباره ماهیت حمله و مسئول آن هستند.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، با اشاره به رابطه دوستانه سوریه با روسیه و چین و قدرت ارتش سوریه گفت حمله شیمیایی بهانه است. او گفت: “صدای طبل‌های جنگ را پیرامون خود می‌شنویم.”

ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و ترکیه عمده‌ترین کشورهایی هستند که از اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه سخن می‌گویند.

در عین حال روسیه می‌گوید اقدام نظامی خارجی علیه سوریه “پیامدهایی فاجعه‌بار” برای خاورمیانه و جامعه جهانی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته: “از شرکای آمریکایی خود و همه اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم محتاطانه عمل کنند و قوانین بین‌المللی را مد نظر قرار دهند.”

روسیه نسبت به اقدامات خارج از چهارچوب شورای امنیت سازمان ملل هشدار داده است. خبرگزاری دولتی شین‌هوآ در چین نیز نوشته که قدرت‌های غربی برای نتیجه‌گیری درباره ماهیت حمله شیمیایی عجله می‌کنند.

موضع رسمی ایالات متحده و بریتانیا این است که حکومت سوریه با تاخیر به بازرسان سازمان ملل اجازه داده که از محل حمله شیمیایی احتمالی بازدید کنند و به این ترتیب شواهد حمله از میان رفته‌اند.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه می‌گوید دولت سوریه با سازمان ملل درباره انجام بازرسی هیچ بحثی نکرده است و بلافاصله اجازه بازرسی را داده است.

او می‌گوید نسبت دادن حمله به حکومت سوریه بر مبنای هیچ سند و مدرکی نیست.

آقای معلم با محکوم کردن ترکیه و کشورهای عربی که از مخالفان مسلح حمایت می‌کنند، به فعالیت جبهه نصرت، گروهی مسلح از مخالفان که با القاعده مرتبط است، اشاره کرد.

وزیر خارجه سوریه گفت می‌خواهد واقعیت‌ها را به اطلاع افکار عمومی آمریکا برساند، این که سوریه با بازرسان سازمان ملل همکاری کرده است. او همچنین گفت یقین دارد مردم مهربان ترکیه مواضع وزیر خارجه خود را رد می‌کنند.


آماده باش جنگنده‌های بریتانیا در قبرس

العربیه: روزنامه بریتانیایی “گاردین” در شماره چاپ امروز سه شنبه گزارش داد “ناوهای هواپیمابر و جنگنده های در حال استقرار در پایگاه نظامی اکروتیری بریتانیا در قبرس هستند که تنها ۱۰۰ کیلومتر با سواحل مدیترانه ای سوریه فاصله دارد.”

به نوشته گاردین این اقدام لندن نشانه دیگری دال بر آماده باش برای آغاز حمله نظامی علیه رژیم بشار اسد است.

بر اساس این گزارش که در نسخه اینترنتی گاردین منتشر شده:”دو خلبان تجاری که به طور منظم به شهر لارنکا پایتخت قبرس پرواز می‌کنند گزارش داده‌اند که از پنجره هواپیما و صفحه رادار تعدادی هواپیمای (ترابری نظامی) سی130 و جنگنده را مشاهده کرده‌اند که به اعتقاد آنها از اروپا آمده‌اند.”

گاردین می افزاید:”ساکنان نزدیک پایگاه هوایی بریتانیا در قبرس تاکیده کرده‌اند که در ۴۸ ساعت گذشته شاهد فعالیت های غیرعادی‌ای بوده‌اند که از فعالیت های معمولی در این پایگاه بیشتر است .”

در این گزارش آمده است که در صورت صدور فرمان حمله به هدف هایی مشخص در سوریه، قبرس مرکز آغاز حملات هوایی خواهد بود زیرا اعزام هواپیما از بریتانیا نشانگر آن است که این کشور فرمان آماده باش کامل را صادر کرده است.

تصمیم آماده باش نیروهای بریتانیایی، همزمان با شدت یافتن لحن نخست وزیر این کشور و دیگر همپیمانان آمریکایی و اروپایی‌اش علیه رئیس جمهور سوریه، در پی اتهام وی به استفاده از اسلحه شیمیایی و قتل صدها شهروند غیرنظامی، اتخاذ می گردد.

این روزنامه نوشته است “به دنبال تیراندازی به سوی کاروان بازرسان شیمیایی سازمان ملل متحد، هنگام نزدیک شدن آنها به محل بکارگیری اسلحه شیمیایی، شرایط رویارویی میان سوریه و غرب به شکل خطرناکی شدت یافته است.”

وزیر دفاع ایالات متحده: ارتش آمریکا آماده حمله به سوریه است

العربیه: چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که ارتش ایالات متحده، نیرو و مهمات لازم برای حمله به سوریه را آماده کرده و تنها منتظر فرمان رئیس جمهور باراک اوباما است.

هیگل که سه شنبه 27-8-2013 با سرویس بین الملل شبکه خبری بی بی سی در بندر سری بگواوان پایتخت پادشاهی برونئی سخن می گفت افزود: ‘’ما تمام نیروها و مهمات لازم  برای حمله به سوریه را در مواضع از پیش تعیین شده به حالت آماده باش قرار داده ایم تا به هر تصمیمی که رئیس جمهور آمریکا اتخاذ کرد عمل کنند.’‘

گزارشگر شبکه بی بی سی از وزیر دفاع آمریکا پرسید: ‘’به همین سادگی؟’’ او نیز پاسخ داد: ‘’آری به همین سادگی”.

در تحولی دیگر خبرگزاری ‘’رویترز’’ به نقل از سخنگوی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه گزارش داد:” قدرت های غربی به این ائتلاف اطلاع داده اند کی طی روزهای آینده به نیروهای رژیم اسد حمله خواهند کرد”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024