جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 03.07.2013, 10:35


رادیو فردا: ۴۵ نماینده کنگره ایالات متحده در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، با اظهار این‌ که حسن روحانی، رئیس دولت آینده ایران، از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز حمایت کرده است، خواستار شدت گرفتن فشارها بر ایران شدند.

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود آورده‌اند که حسن روحانی در نخستین کنفرانس خبری خود حمایتش از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را اعلام کرده است و در عین حال آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز که به گفته این نمایندگان تصمیم‌گیرنده اصلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است، به تازگی تأکید کرده است که دلیلی برای عادی‌سازی روابط با آمریکا وجود ندارد.

در این نامه که ۱۰ تیرماه در وب‌سایت این کمیته منتشر شده، نمایندگان با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر توسعه برنامه هسته‌ای ایران، از باراک اوباما خواسته‌اند تا بر شدت فشارها بر جمهوری اسلامی بیفزاید.

نمایندگان در عین حال تأکید کرده‌اند که تحریم‌های مضاعف دیگری علیه ایران نیز از سوی این کمیته تأیید و به مجلس نمایندگان ارجاع شده‌ است.

ایران در حال حاضر در معرض تحریم‌های شدیدی از سوی آمریکا قرار دارد و در همین راستا، ۱۰ تیرماه نیز تحریم‌های بخش انرژی، کشتی‌رانی و کشتی‌سازی ایران اجرایی شد.

آمریکا پیشتر از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ابراز خوش‌بینی کرده، ولی در عین حال متذکر شده بود که نمی‌توان از تأثیرگذار بودن این تحول بر حل و فصل مناقشه هسته‌ای با ایران مطمئن بود. باراک اوباما در این زمینه گفته بود که انتخاب حسن روحانی «نشانه این است که مردم ایران خواستار حرکت در مسیری دیگرند».

۴۵ نماینده کنگره نیز در نامه خود اگرچه با اشاره به رد صلاحیت «بیش از ۶۰۰ تن» از سوی شورای نگهبان، تأکید کردند که این انتخابات بر اساس استاندارهای بین‌المللی «آزاد و عادلانه نیست»، افزودند که نتیجه آن نشانه «نارضایتی قابل توجه» مردم ایران از «دولت مستبد و سرکوبگری بود که ایران را در سطح بین‌المللی منزوی کرده است».

نمایندگان با این‌ حال افزودند که انتخابات ایران نشانه‌ای مبنی بر بازگشت ایران از میل خود برای به گفته این نمایندگان «برخورداری از ظرفیت تسلیحاتی هسته‌ای» نداشت.

این نمایندگان که از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هستند، تأکید کرده‌اند که آمریکا باید هدف خود را بر توقف «برنامه تولید سلاح اتمی» از سوی جمهوری اسلامی بگذارد.

غرب و اسرائیل معتقدند برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و باید متوقف شود. ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود تأکید کرده و افزوده است که از حق خود برای دستیابی به انرژی هسته‌ای نخواهد گذشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024