شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.04.2013, 13:54


در پی وقوع زمین لرزه‌ای ۵/ ۷ ریشتری سراوان ، ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان در محل استانداری تشکیل جلسه داد.

به گزارش ایسنا، حاتم نارویی، استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان در محل استانداری، با بیان اینکه خوشبختانه زلزله هیچ‌گونه خسارات جانی در بر نداشته است، گفت: اکثر انشعابات آب و برق تلفن روستاهای اطراف محل زلزله، به جزء موارد محدودی از روستاها که خط ارتباطی آنها فعلا قطع می باشد، سالم گزارش شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در زلزله امروز که در محل روستای گشت شهرستان سراوان در 65کیلومتری مرز بین پاکستان و ایران رخ داد؛ خوشبختانه محدوده وقوع این زمین لرزه خالی از سکنه بوده است و زلزله خسارتی دربر نداشته است.

وی افزود: فقط در حوزه شهرستان سراوان تخریب چند دیوار خشت و گلی مشاهده شده که آن هم خوشبختانه خسارتی برجای نگذاشته است.

وی ادامه داد: در پی گزارشات، در روستای گشت دو نفر مجروح بر اثر این حادثه داشته‌ایم که سرپایی مداوا شده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: قطعی آب و برق و خطوط مخابراتی در منطقه زلزله، تنها ۲۰ دقیقه بوده و آن هم به علت سیستم اتوماتیک که در چنین مواقعی خودبه خود این انشعابات قطع می شود رخ داده است و اکنون آب و برق و تلفن این مناطق وصل می باشد.

اولین گزارش هلال احمر

در حالی که بیش از سه ساعت از زمان وقوع زلزله می‌گذشت، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگویی با ایسنا ، در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته توسط امدادگران این سازمان در پی وقوع زلزله 7.5 ریشتری در منطقه «گشت» سراوان در استان سیستان و بلوچستان گفت: بلافاصله پس از اعلام وقوع این زمین لرزه، 10 تیم ارزیاب شامل 50 نفر از مرکز استان به این منطقه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه 22 تیم پوششی نیز برای اسکان و کمک به جست‌وجو به این منطقه اعزام شده‌اند، گفت: 17 قلاده سگ زنده‌یاب نیز برای پوشش عملیات جست‌وجو به این مناطق اعزام شد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه اعضای تیم‌های ارزیاب، تاکنون 25 روستا را مورد ارزیابی قرار دادند، گفت: از این میان 15 روستا در منطقه «گشت» و 10 روستا نیز در منطقه سراوان مورد بررسی قرار گرفتند.

مظفر با بیان اینکه بر اساس گزارشات اولیه، ترک خوردگی دیوار برخی منازل تایید شده است، گفت: از آنجایی که مردم زلزله‌زده شب را در منازل مسکونی نباید بگذرانند، جمعیت هلال‌احمر آمادگی کاملی برای اسکان این افراد دارد.

به گفته وی، در روستای «قادرآباد» خاش تخریب سه واحد مسکونی مورد تایید قرار گرفت.

همچنین شهریاری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان جنوبی با اعلام اینکه نیروهای این سازمان پس از وقوع حادثه به محل زلزله اعزام شده‌اند، گفت: فاصله این استان تا محل حادثه 700 کیلومتر است که زمانی برای رسیدن این نیروها به طول می‌انجامد.

وی گفت: تاکنون 2000 دستگاه چادر، 5000 تخته پتو و 500 بسته غذایی آماده شده که بخشی از آنها توسط خودروهای اعزامی ارسال و بخشی دیگر برای ارسال آماده شده است.

شمار مجروحان زلزله سراوان به ۶ تا ۷ نفر رسید

خالقی فرماندار شهرستان سراوان نیز شمار مجروحان زلزله امروز را تا این لحظه حدود شش تا هفت نفر اعلام کرد و با بیان اینکه کانون زلزله در 25 کیلومتری شهر «گشت» و 65 کیلومتری مرکز شهر «سراوان» بوده است، گفت: تلفات انسانی زلزله در حد مجروحیت شش تا هفت نفر تا این لحظه گزارش شده است و در روستاهای حاشیه شهر سراوان و گشت نیز تخریب ساختمانی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از آنجایی که بافت فرسوده این منطقه خشتی و گلی است، تخریب در سطح منطقه وجود دارد، بر این اساس تمام تیم‌های امدادی به کار گرفته شده‌اند که در کوتاه‌ترین زمان، مناطق تخریب شده را ساماندهی کنند.

به گفته فرماندار سراوان، آثار تاریخی این منطقه تخریب نشده است و فعلا نیازی به کمک از استان‌های معین وجود ندارد.

خالقی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تیم‌های هلال‌احمر، بسیج، مرزبانی و نیروهای انتظامی در صحنه حضور دارند و ستاد مدیریت بحران استان نیز در محل حادثه مستقر شده‌ است، اما ستادهای استان‌های معین هنوز به محل حادثه نرسیده‌اند. در عین حال تلاش می‌کنیم نیازهای امدادی را با استفاده از امکانات استان پیش‌بینی کنیم.

وی با بیان اینکه زلزله طبعا سراسیمگی و شتابی را در شهروندان ایجاد می‌کند، به مردم توصیه کرد که از تردد اضافی در سطح شهرستان خودداری کنند و منتظر اخبار رسانه‌ها در این باره باشند تا در صورت لزوم، توصیه‌های ضروری به آنها اعلام شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش اولیه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه 7.5 ریشتری در ساعت 15:14:17 و در عمق 95 کیلومتری زمین در ۲۸.۰۴ شمالی و ۶۲.۰۳ شرقی رخ داده است. زمین‌لرزه مذکور در 81 کیلومتری سراوان، سیستان و بلوچستان، 83 کیلومتری خاش، سیستان و بلوچستان، 85 کیلومتری سوران، سیستان و بلوچستان و 1314 کیلومتری شهر تهران بوده است.

شهرستان سراوان با مساحت 23880 کیلومتر مربع ، در شرق استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان یعنی زاهدان 337 کیلومتر است .

سد نزدیک به محل زلزله مشکلی ندارد

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو با تاکید بر این‌که مشکل خاصی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه آب، برق و فاضلاب وجود ندارد، اعلام کرد: آب و برق شهر سراوان وصل است.

میثم جعفرزاده - مشاور وزیر - در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اینکه بعد از وقوع زلزله در استان سیستان و بلوچستان در نخستین اقدام، تیم امداد به سمت سد ماشکید اعزام شد، گفت: این سد در محدوده 70 تا 80 کیلومتری سراوان قرار دارد و پس از بازرسی‌های فنی مشخص شد که مشکل خاصی در حوزه سد ماشکید وجود ندارد.

وی افزود: خطوط آبرسانی درمنطقه زلزله‌زده نیز مشکلی نداشت و پس از حضور تیم شرکت آب و فاضلاب در منطقه گزارش داده شد که فعلا مشکل خاصی در حدی که که از استان‌های دیگر درخواست کمک شود، وجود ندارد و مشکلات موجود نیز سطحی هستند.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو با اشاره به این‌که پنج پست برق 63 به 20 کیلوولت درمنطقه زلزله‌زده وجود دارد، گفت: مشکل خاصی در این پنج پست برق به وجود نیامده و تنها یکی از خطوط 20 کیلوولت آسیب دیده بود که در مدت زمان کوتاهی مشکل آن برطرف ‌شد.

جعفرزاده تاکید کرد: ‌به خاطر نبود تراکم جمعیت در منطقه زلزله‌زده در حوزه آبرسانی و برق، مشکل خاصی به وجود نیامده است.

خطر وقوع سونامی در چابهار وجود ندارد

نخعی، معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه جلسه مدیریت بحران استان گفت: در پی زمین‌لرزه سراوان و با توجه به احساس شدن این زمین لرزه در دیگر مناطق سیستان و بلوچستان، از جمله شهرستان چابهار خطر وقوع سونامی در سواحل چابهار وجود ندارد.

وی گفت: محور گسل زمین لرزه رخ داده، خلاف جهت شهرستان چابهار است.

نخعی تاکید کرد: احتمال بروز پس لرزه در شهرستان سراوان وجود دارد و با توجه به این، مردم باید در این زمینه آگاه باشند و آمادگی داشته باشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024