چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.04.2013, 9:05


انجلینا جولی، نماینده ویژه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، اواخر سال گذشته میلادی یک مدرسه در نزدیکی کابل ساخت. او قصد دارد تا با فروش جواهراتش مدرسه‌های بیشتری در افغانستان بسازد.

این ستاره زیبای هالیوود سال ۲۰۱۱ به «قلعه گودر» رفت و در بین ساکنان آن هوادارانی یافت؛ بین کسانی که هیچ فیلمی از آنجلینا جولی را ندیده‌اند و نمی‌دانند که او تا چه اندازه در جهان مشهور است. چنین کارهایی در کشوری مانند افغانستان که هنوز زیر تاثیر شدید فرهنگ آخوندی و طالبانی قرار دارند، بسیار سخت و مشکل‌آفرین است. جنجال برانگیز است.

حمیرا، دختر ۱۳ ساله یکی از ۲۵۰ شاگرد دختری است که در مدرسه‌ی ساخته‌شده از سوی آنجلینا جولی در نزدیکی کابل درس می‌خواند. او می‌گوید: «ما پیشتر در یک انباری پشت مسجد درس می‌خواندیم که بسیار سخت بود. حالا بسیار خوشحالیم که یک مدرسه داریم. اینجا جای بسیار زیبایی است.»

حمیرا در پاسخ به این پرسش که چه کسی این مدرسه را ساخت، با لبخند جواب می‌دهد: «یک خانم امریکایی زیبا».

مدرسه دو طبقه‌ای که در ۳۰ کیلومتری شمال کابل ساخته شده،  پنجره‌های بزرگی دارد و دیوارهایش با رنگ آبی آسمانی رنگ شده است. بر دیواره بیرونی مدرسه  بر روی لوحی نوشته شده: «از طریق مساعدت سخاوتمندانه انجلینا جولی، نماینده ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان».

حتی مدیر این مدرسه، گل‌رحمان ایاز, نیز نمی‌داند که آنجلینا جولی کیست. ظاهرا او فکر می‌کند که خانم جولی یک کارمند ارشد کمیساریای عالی پناهندگان است. ایاز پس از آن که فهمید جولی ستاره سینما است، با تردید گفت: «جدی؟ به هرحال، او یک زن بزرگ است، بسیار مهربان».

ایاز از آنجلینا جولی خواست تا از انباری پشت مسجد دیدن کند که در آن زمان به عنوان کلاس درس از آن استفاده می‌شد. ایاز گفت: «او (انجلینا) بسیار فروتن است. روی خاک می‌نشیند. او به هیچ‌وجه مانند یک ستاره سینما رفتار نمی‌کند.»

صابره، تنها معلم زن مدرسه فکر می‌کرد که آنجلینا جولی یک متخصص بازسازی است که آمده تا مدرسه بسازد. صابره ۳۰ ساله می‌گوید: «من فکر کردم که او مهندس است. من هرگز فیلم‌های او را ندیده‌ام اما امیدوارم که برگردد.»

در زمان حاکمیت طالبان بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، سینماها تعطیل بود، و زنان و دختران اجازه نداشتند که به مدرسه بروند. اما امروزه، افغان‌ها بسیار مشتاق سینما هستند، هرچند که آنان فیلم های ملودرام هندی را به فیلم های امریکایی ترجیح می دهند.

مقامات افغانستان می‌گویند که میلیون‌ها کودک که حدود ۴۰ درصد آنان دختر هستند، به مدرسه‌ها برگشته‌اند؛ اما به گفته کبیر حقمل، یکی از مدیران وزارت آموزش افغانستان، نیمی از  ۵/ ۱۰ میلیون شاگرد مدرسه در این کشور هنوز زیر چادر و در فضای باز درس می‌خوانند، و ۲۰۰ هزار معلم شاغل در مدارش از سواد و شرایط کافی برای تدریس برخوردار نیستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024