پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.11.2012, 20:56


بهمن قبادی کارگردان شهیر ایرانی فیلم‌های «زمانی برای مستی اسب‌ها» و «لاک‌پشت ها هم پرواز می کنند» به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که برادرش از تاریخ ۱۴ آبان دستگیر شده است و علیرغم اینکه از بیمارهای مختلف رنج می برد خانواده اش هیچ اطلاعی از وضعیت او ندارند. او از مسوولین ایران خواست که سلامت او را در بازداشت تضمین کنند و اجازه بدهند که با خانواده تماس بگیرد و از حقوق اولیه انسانی و قانونی خود از جمله دسترسی به وکیل برخوردار باشد.

بهمن قبادی کارگردان ایرانی که هم اکنون در خارج از کشور به سر می برد به کمپین گفت: «او بیگناه است. او برادرم است. کاری نکرده جز اینکه در برخی از فیلم هایم به من کمک کرده است. مثل فیلم زمانی برای مستی اسب ها و لاک پشت ها پرواز نمی‌کنند و فیلم نیمه ماه مدیرتولید فیلم ها بود. خواستم با این مصاحبه اعلام کنم که نگران برادرم هستم. خانواده نگران است و نمی توانیم از کسی خبر بگیریم که ببینیم در چه شرایطی است.»

کمپین بین الملی حقوق بشر در ایران طی سه سال گذشته موارد متعددی از دستگیری ویا آزار واذیت خانواده فعالان سیاسی و روزنامه نگاران را که خود در خارج از ایران زندگی می کند مستند کرده است. درهمه موارد یاد شده جرمی متوجه خانواده افراد یاد شده وجود نداشته واز دستگیری‌، احضار و یا بازجویی های چند ساعته و ایجاد ارعاب برای فشار برای افراد یاد شده به منظور توقف فعالیت های حرفه ای شان استفاده شده است. این نگرانی وجود دارد که دستگیری بهروزقبادی در ردیف چنین مواردی قرار داشته باشد.

بهمن قبادی با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی برادرش به کمپین گفت: «چند سال پیش در یکی از جاده های ناامن کردستان تصادف کرد و تمام پایش پلاتین است و این باعث شده بود که نتواند راه برود وبه خاطر همین نقرس پیدا کرد. به خاطر راه نرفتن دچار تنگی نفس و ناراحتی قلبی شد. به خاطر این سه بیماری نگران بیماری او هستیم. و مانده ام در سرزمینی که می گویند قانون است چطور نمی توانند در نزدیک به دو هفته به خانواده او اطلاع بدهند که کجاست؟ که جرمش چیست و کجاست؟ اگر مجرم است و باید تاوان جرمش را بدهد باید ثابت شود و دادگاهی شود. مشکل این است که چرا اعلام نمی کند.»

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مطلع شد که احمدسعید شیخی وکیل دادگستری وکالت پرونده بهروزقبادی را به عهده گرفته است. او درمصاحبه کوتاهی با کمپین گفت:‌« ظاهرا برادربهمن قبادی توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده است. من بیش از این اطلاعی ندارم چون امروز خانواده قبادی از من خواستند تا وکالت پرونده را به عهده بگیرم. فردا درخواست وکالتم را تحویل دادسرا خواهم داد.

احمد سعید شیخی که قرار است وکیل – قبادی باشد در خصوص اینکه به چه اتهامی او دستگیر شده است، گفت:« فقط می دانم عنوان اتهامش امنیتی است اما نگفته اند که دقیقا به چه اتهام امنیتی دستگیر شده است.» او همچنین گفت اطلاعی از وضعیت جسمی و سلامت بهروز قبادی ندارد.

او در خصوص اینکه برادرش هنگام دستگیری به چه کاری اشتغال داشت به کمپین گفت:« در چند سال گذشته از شریط زندگی اش چندان راضی نبود ومهاجرت کرده بود به سلیمانیه و مغازه ای باز کرد که بتواند شرایط مالی برای ازدواج فراهم کند. دو هفته پیش پسر او به دنیا آمد. او یک شنبه دو هفته پیش ۱۴آبان (۴ نوامبر) با دو تن از دوستانش از سنندج به تهران می رفت. ساعت سه و نیم صبح و قرار بود که ساعت ۱۲ بروند به گرجستان. »

بهمن قبادی در خصوص نحوه دستگیری برادرش گفت: « برادرم به همراه دو تن از دوستان قدیمی اش مغازه ای در سلیمانیه باز کرده بودند که مواد بهداشتی می فروختند مثل صابون و شامبو. اما تجارتشان در سلیمانیه موفق نبود و گفتند شاید در گرجستان بتوانند موفق باشند. هر سه نفر سوار ماشین سواری بودند که در خروجی شهر سنندج در گردنه سوادآباد آنها را می گیرند. راننده برای خانواده ام توضیح داده که دو سه ماشین منتظرش بودند. راننده می پرسد مسافرانم را کجا می برید اما جوابش را نمی دهند. همه پیگیری های خواهرم در همه این روزها بی نتیجه مانده بود و کسی نگفته بود که کجاست. اطلاعی که دارند که یکی از دوستان بردارم به مادرش زنگ می زند و می گوید جای خوبی هستیم و فردا آزاد می شویم اما دو هفته است که از آنها خبر نداریم.»

وی افزود:«من شخصا نمی خواستم دخالت کنند چون خانواده ام فکر می کردند که بهتر است صبر کنیم. الان بیش از دوهفته است که خبری نشد. الان فقط اعلام می کنیم که برادرمان ناپدید شده است. می خواهیم به شکل قانونی به ما اعلام کنند که جرم برادرم و دوستانش چیست و چه کار کردند که دستگیر شدند؟ نگرانی ما سلامتی آنهاست. به خصوص برادرم که هر دو پایش پلاتین دارد و کوچکترین ضربه ای بخورد باید از نو عملش کنند و این ضربه می تواند ناراحتی قلبی اش را بیشتر کند. نگران سلامتی اش هستیم.»

بهمن قبادی به کمپین گفت: «از مسوولین می خواهیم که تضمین سلامتی آنها اعلام شود و حق داشته باشند وکیل داشته باشند و اعلام کنند برای چه آنها را گرفتند. هیچ کجای دنیا یک نفر را نمی گیرند برای دو هفته بدون اینکه اعلام کنند برای چه او را دستگیر کردند؟ این مشکل ماست. من نمی خواستم سخنگوی برادر یا خانواده ام باشم اما به خاطر بی خبری خانواده ها خواستم اعلام کنم و بپرسم که چرا خانواده ها را آزار می دهند و بی خبر می گذارند؟ جرم خواهران و مادران و برادرانی که بیرون هستند چیست؟ آنها الان در زندان بزرگتری هستند. کسانی که بیرون هستند بیشتر شکنجه می شوند و زندانی تا انها که در زندان هستند. چرا آن افراد معصوم را باید زندانی کنند؟»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024