جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.07.2012, 8:01


بزرگ‌ترین کنفرانس تاریخ در رابطه با بیماری ایدز با حضور بیش از ۲۵ هزار شرکت‌کننده در آمریکا آغاز شده است. بیش از سه دهه پس از گزارش نخستین مورد از ابتلا به این بیماری، یافتن درمانی مؤثر همچنان در کانون توجه است.

یکشنبه (۲۲ ژوئیه/ اول مرداد) کنفرانس جهانی ایدز در واشنگتن (آمریکا) افتتاح شد. این کنفرانس که در تاریخ ۳۰ ساله‌ی این بیماری مهلک، بزرگ‌ترین اجتماع متخصصان و کارشناسان و فعالان محسوب می‌شود قرار است با حضور بیش از ۲۵ هزار شرکت‌کننده، به دنبال همگرایی و راهکارهای موثرتری برای مبارزه با بیماری ایدز باشد.

در کنفرانس واشنگتن قرار است برخی از چهره‌های سیاسی جهان از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده آمریکا، لارا بوش، بانوی اول سابق کاخ سفید، و بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز حضور پیدا کنند.

پیش از این اعلام شد که التون جان، خواننده‌ی معروف بریتانیایی، و ووپی گلدبرگ، هنرپیشه‌ی معروف که هر دو در مبارزه با اپیدمی ایدز و اطلاع‌رسانی درباره‌ی این بیماری فعال هستند نیز در کنفرانس حضور خواهند داشت.

عدم حضور باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در این بزرگ‌ترین نشست پنج‌روزه با انتقاد برخی از فعالان روبرو شد. اوباما برای روز افتتاحیه کنفرانس پیامی ویدیویی فرستاد و قرار است برخی از مهمانان کنفرانس روز پنج‌شنبه با وی در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کنند.

اعتراض به عدم صدور ویزا برای کارگران جنسی

خبرگزاری فرانسه روز شنبه (۲۱ ژوئیه) گزارش داد که دولت آمریکا از صدور ویزا برای صدها کارگر جنسی مبتلا به ایدز یا فعال در آگاهی‌رسانی درباره‌ی این بیماری از سراسر دنیا، خودداری کرده است.

صدها تن از این کارگران جنسی روز شنبه در شهر کلکته‌ی هند دست به تظاهرات زدند و به عدم صدور ویزا برای شرکت در کنفرانسی که درباره‌ی آن‌ها بود، اعتراض کردند.

بهاراتی دا، مدیر کمیته‌ی هماهنگی "زنان تسخیرناپذیر" در هند که این تظاهرات را سازماندهی کرده، به خبرگزاری فرانسه گفت: «کارگران جنسی خواهان آن هستند که در کنفرانس ایالات متحده‌ی آمریکا برای مبارزه با ایدز حضور پیدا کنند. این کنفرانسی درباره‌ی آن‌ها و خطری که آن‌ها را تهدید می‌کند است. چطور می‌توان بدون حضور افرادی که تجربه‌ی مستقیم زندگی با این بیماری یا هراس از ابتلا به آن را دارند، به راهکارهای موثر رسید؟»

هند یکی از کشورهایی است که بنا به آمار سازمان ملل متحد، علی‌رغم کارزارهای اطلاع‌رسانی و تلاش‌های چندساله، هنوز با میزان فزاینده‌ای از موارد ابتلا به بیماری ایدز مواجه است.

بدگمانی‌ها نسبت به تاثیر کنفرانس واشنگتن

علی‌رغم برنامه‌ریزی‌ و تلاش چندین ساله برای برگزاری کنفرانس بزرگ واشنگتن و با این‌که بسیاری از متخصصان و دانشمندان با امیدواری این نشست را دنبال کرده و امیدوارند نتایج آن ملموس باشد، برخی با بدگمانی کنفرانس را دنبال می‌کنند.

به گفته‌ی آنتونی فوچی، مدیر انیستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در آمریکا، «تابستان ۲۰۱۲ درست سی‌ویکمین سالگرد گزارش اولین مورد ابتلا به بیماری ایدز در جهان است و امروز هیچ عذر علمی پذیرفته نیست که بگوییم چرا نمی‌توانیم جلوی گسترش این بیماری کشنده را بگیریم».

این مقام مسئول که مشکل را در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولتی می‌بیند با ابراز بدگمانی به این‌که کنفرانس واشنگتن بتواند این گره‌ی کور را باز کند، اضافه می‌کند: «وظیفه‌ی دولت‌ها و نهادها است که شیوه‌ها و راهکارهایی پیدا کنند برای عملی‌کردن آن‌چه علم بعد از سال‌ها تحقیق به دست آورده است».

در آخرین گزارش جهانی موارد ابتلا به ایدز که هفته‌ی گذشته منتشر شد، میزان مبتلایان در سال ۲۰۱۱ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام شد که نسبت به سال گذشته کاهش ۲۰۰ هزار نفری را نشان داد.

در اولین روز از کنفرانس گروهی از دانشمندان آمریکایی از همه‌ی بزرگسالانی که اچ آی وی مثبت هستند، اما هنوز به ایدز مبتلا نشدند خواستند تا هرچه سریع‌تر درمان با دارو را آغاز کنند.

تا به حال از افراد اچ آی وی مثبت خواسته می‌شد تا مصرف داروهای بیماری ایدز را بعد از شروع بیماری آغاز کنند. با این حال در اولین روز کنفرانس کارشناسان سازمان بهداشت جهانی همچنان تاکید کردند که توصیه‌ی آن‌ها استفاده از دارو بعد از شروع بیماری ایدز است.

بیش از سه دهه پس از گزارش اولین مورد ابتلا به بیماری ایدز، یافتن درمان برای این بیماری همچنان اصلی‌ترین موضوع کنفرانس واشنگتن است. دانشمندان و محققان از سراسر جهان قرار است در این کنفرانس یافته‌ها و نتایج تحقیقات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا شاید بتوان به یافتن درمانی قطعی برای این بیماری امیدوار بود.


برادران علایی جایزه الیزابت تیلور را از دستان شارون استون هنرپیشه برجسته هالیوود دریافت کردند

اعطای جایزه به برادران علایی

برگزارکنندگان نوزدهمین کنفرانس بین المللی ایدز جایزه الیزابت تایلور را به آرش و کامیار علایی، دو برادر پزشک ایرانی اعطا کرده‌اند. این جایزه در ابتدای افتتاحیه کنفرانس و به وسیله شارون استون، بازیگر هالیوود و فعال اجتماعی به برادران علایی اهدا شد.

خانم استون پیش از اهدای جایزه درباره تلاش های آرش و کامیار علایی در زمینه شناساندن بیماری ایدز و کنترل شیوع آن در ایران صحبت کرد.

جایزه الیزابت تایلور که به احترام تلاش‌های این بازیگر درگذشته در زمینه شناساندن بیماری ایدز به نام او نامگذاری شده، به افرادی اهدا می‌شود که به صورت مستقل در زمینه علمی کنترل بیماری ایدز فعالیت می کنند. این جایزه به طور مشترک به وسیله انجمن بین‌المللی ایدز و بنیاد تحقیقات ایدز اهدا می شود و امسال برای اولین بار اعطا شد.

دکتر آرش علایی در سخنانی خطاب به حضار گفت که از نظر اخلاقی این جایزه را متعلق به خود نمی داند و آن را متعلق به همه کسانی دانست که در زمینه ایدز فعالیت می‌کنند. آقای علایی گفت: «به عنوان پزشک، بسیار خوشحالیم که می بینیم افراد مختلف با نقش‌های اجتماعی مختلف در زمینه اچ آی وی ایدز فعالیت می‌کنند و آن را مهم ترین موضوع دوران ما می‌دانند.»

کامیار علایی هم در سخنانی گفت: "کسانی که مبتلا هستند باید با عدالت، عزت، احترام و مهربانی مداوا شوند.» او همچنین به بی بی سی فارسی گفت: «همه بیماران مبتلا به ایدز برای زیستن حق مساوی دارند.»

جایزه الیزابت تایلور چهارمین جایزه‌ای که به پاس تلاش های برادران علایی برای کنترل بیماری ایدز اعطا می شود. آرش و کامیار علایی که در زمینه کنترل و آموزش بیماری ایدز فعالیت می کردند در سال ۱۳۸۷ به اتهام تلاش برای براندازی نظام بازداشت شدند و به ترتیب به شش سال و سه سال زندان شدند. کامیار پس از طی سه سال محکومیت آزاد شد و آرش هم چند ماه بعد از او آزاد شد.

منابع: دویچه وله، بی بی سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024