شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 21.07.2012, 9:53


فرارو- طی شش ماه اخیر ۴۰ تن از نمایندگان ارشد از گروه های مختلف اپوزیسیون سوریه بدون سر و صدا در آلمان و تحت سرپرستی موسسه صلح آمریکا تشکیل جلسه می دهند و در مورد چگونگی راه اندازی دولت سوریه پس از اسد بحث کرده و برنامه ریزی می‌کنند.

به گزارش فارن پالسی، گرچه این پروژه با مشارکت مستقیم مقامات دولتی آمریکا صورت نمی‌گیرد اما بخشی از بودجه آن از سوی وزارت کشور آمریکا تامین می‌شود. در پی حوادث اخیر و شدت گرفتن ناآرامی‌ها در سوریه که تا حدودی از کنترل خارج شده و امید به انتقال صلح آمیز قدرت را بیش از پیش کاهش داده است.

استیون هیدمن، اندیشمند سیاسی که در زمینه سیاست مقایسه‌ای و اقتصاد سیاسی خاورمیانه با تمرکز ویژه بر سوریه تخصص دارد به عنوان رئیس این پروژه مقامات دولت آمریکا را در جریان این برنامه قرار داده و ماه گذشته نیز در حاشیه نشست دوستان سوریه در استانبول مختصری از آن را برای مقامات خارجی تشریح کرد.

این پروژه با نام «روز بعد: حمایت از یک انتقال دموکراتیک در سوریه» نام دارد و هیدمن برای نخستین بار در مصاحبه با کیبل (بخش انتشار گزارش‌ها در مورد ماشین سیاست خارجی در فارن پالسی) در مورد عمق این برنامه سخن گفت. وی تلاش‌های موسسه صلح آمریکا را «نقشی حمایت گرانه از یک گروه بزرگ اپوزیسیون برای تشریح روند انتقال در سوریه پس از اسد» خواند.

رهبران اپوزیسیون سوریه که در پروژه موسسه صلح آمریکا حضور دارند از ماه ژانویه است که در جلسات شرکت می‌کنند و گزارشات به روز شده کارهای خود را به اتحادیه عرب، گروه دوستان سوریه، تیم کوفنی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و شورای ملی اپوزیسیون سوریه ارائه می‌دهند.

فعالیت های این گروه بر توسعه برنامه های دقیقی برای پیامدهای فوری سقوط یک رژیم، کاهش خطرات آشفتگی و ناآرامی های اقتصادی، اداری و امنیتی تمرکز دارد. این پروژه همچنین به مواردی پرداخته که می‌توان به منظور آماده سازی شرایط برای سوریه پس از اسد انجام داد را تشریح کرده است.

هیدمن با اشاره به اینکه این پروژه به صورت سیستماتیک سازماندهی شده و شامل اصلاحات بخش امنیتی می شود، می گوید: «ما حمایت تکنیکال از اپوزیسیون سوریه که در این پروژه شرکت دارند را تامین کرده ایم و سوری ها نیز اولویت مسائلی که باید در شرایط فعلی اجرایی شود را اعلام کرده اند.»

وی تاکید کرد که مشارکت موسسه صلح آمریکا در مرحله اول در مقام هماهنگ کننده و تسهیل کننده است. وی تصریح کرد: «بخش عمده رهبری این جریان در دست سوری‌ها است.»

موسسه صلح آمریکا قصد دارد گزارشی از این پروژه که می‌تواند سند استراتژی انتقال قدرت برای دولت احتمالی بعدی باشد را طی هفته جاری منتشر کند.

این گروه در کنار اصلاحات بخش امنیتی، برنامه هایی را برای اصلاح بخش قضایی و چارچوبی را برای نقش اپوزیسیون مسلح در سوریه بعد از اسد متصور شده است. ایده آنها این است که آن بخش هایی از سوریه که امکان ادامه فعالیت دارد را حفظ کنند و بخش های دیگر را آماده اجرای اصلاحات کنند. برای مثال بخش اعظم سیستم قانونی سوریه قابل حفظ شدن است.

این گروه همچنین پیشنهاداتی را برای کاهش میزان آشوب در دوره انتقال پس از اسد ارائه کرده است. هیدمن یکی از نمونه های این پیشنهادات را تجهیز گروه های تجدیدنظر قضایی است که می تواند به روند تجدیدنظر و آزادسازی بازداشت شدگان توسط رژیم اسد را تسریع کند.

این پروژه همچنین کارمندان رژیم اسد را که ممکن است بتوانند نقشی موثر در مرحله اضطراری پس از سقوط اسد داشته باشند را شناسایی کرده است.

هیدمن در اینباره می گوید: «سوری‌های مشارکت کننده در این پروژه به خوبی می دانند که انتقال قدرت به معنای از بین بردن تمام چارچوب سیاسی و قضایی سوریه نیست.»

این در حالی است که پروژه موسسه صلح آمریکا کاملاً دقت دارد که از هرگونه فعالیت برای سرنگون کردن اسد از قدرت جلوگیری کند.

عدم حضور مقامات دولت اوباما در این جلسات کاملاً عمدی بوده است.

ایده این گروه پیش بینی احتمال، چگونگی و زمان سقوط رژیم اسد نیست بلکه بیشترین فعالیت با بالاترین سرعت ممکن برای آماده شدن برای هر اتفاقی که احتمال وقوعش وجود دارد، است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024