جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 06.07.2012, 22:02


برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دریافت کرده و از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

اطلاعات تازه

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» (LDDHI) از تأیید حکم محکومیت آقای رضا شهابی، صندوق‌دار و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مطلع شده است.

بنا به گزارش در روز 13 تیر 1391 ، وکیل مدافع آقای رضا شهابی اطلاع یافت که حکم دادگاه بدوی شامل بر شش سال زندان، پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سندیکایی و 70 میلیون ریال جریمه نقدی تنها یک ماه پس از ارائه لایحه اعتراضی وکیل مدافع به حکم بدوی در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است. آقای شهابی در حال حاضر در بند 350 زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد.

علاوه‌براین، در روز 25 خرداد 1391، تعداد زیادی از ماموران مسلح امنیتی به نشست ششمین مجمع عمومی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری حمله کردند و پس از تیراندازی و ارعاب همسایگان بیش از 60 نفر از شرکت‌کنندگان در جلسه از جمله تعداد زیادی از اعضای کمیته هماهنگی و نیز فعالان سندیکایی دیگر را دستگیر کردند.

سازمان‌دهندگان مجمع عمومی در نامه‌ای به تاریخ 15 اسفند 1390 از وزارت کار و امور اجتماعی محلی برای برگزاری مجمع عمومی درخواست کرده بودند، اما وزارت کار این درخواست را در تاریخ 17 اسفند 1390 رد کرده بود. بنابراین آن‌ها چاره‌ای جز برگزاری مجمع عمومی در خانه‌ای خصوصی نداشتند. بسیاری از بازداشت‌شدگان در همان روز یا روزهای بعد با وثیقه آزاد شدند.

دو نفر از بازداشت‌شدگان، آقای جلیل محمدی و آقای علیرضا عسگری، تا این تاریخ هنوز در زندان رجایی شهر کرج در بازداشت به‌سرمی‌برند.

به علاوه، آقای پدرام نصراللهی، یکی دیگر از اعضای کمیته هماهنگی، در تاریخ 11 تیر 1391 به خاطر فعالیت‌های سندیکایی خود در دادگاه انقلاب اسلامی سنندج مورد محاکمه قرار گرفت. آقای نصراللهی در تاریخ 18 اسفند 1390 بازداشت و در تاریخ 5 اردیبهشت 1391 با وثیقه آزاد شده بود. بنابه گزارش‌ها ، دلیل محاکمه او عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و فعالیت‌های سندیکایی او بوده است. او در پی دستگیری در تیرماه 1387، سه ماه و 15 روز در بازداشت به سر برده و نیز در مرداد ماه 1389 به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به چهار ماه زندان محکوم شده بود.

اطلاعات پیشینه‌ای

وکیل مدافع آقای رضا شهابی، در تاریخ 26 فروردین 1391 اطلاع یافت که قاضی ابوالقاسم صلواتی رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی در مرحله بدوی موکل او را به شش سال زندان محکوم کرده است. آقای شهابی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» (یک سال زندان) و «تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» (پنج سال زندان) محکوم شد. او همچنین به ۵ سال محروميت از فعاليت های سندیکایی و پرداخت جریمه نقدی به مبلغ 70 میلیون ریال محکوم شد. علاوه‌بر این، باوجود این که وضعیت جسمانی آقای شهابی در زندان رو به وخامت رفته است، مسئولان زندان او را از خدمات درمانی مناسب محروم کرده‌اند.

گذشته از این، چندین فعال سندیکایی به خاطر فعالیت‌های اتحادیه‌ای خود در حال حاضر در بازداشت هستند یا محکومیت زندان خود را می‌گذرانند، از جمله آقایان علی نجاتی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، بهنام ابراهیم زاده، رسول بداغی، محمد حسینی، مهدی فراحی شاندیز و علی اخوان. بسیاری از فعالان سندیکایی دیگر نیز پس از گذراندن دوره های بازداشت با وثیقه آزاد هستند و در انتظار محاکمه به سر می‌برند.

اقدام‌های مورد درخواست:
لطفا به دولتمردان ایران نامه بنویسید و از آنها بخواهید:

1- فوری و بدون قید و شرط بازداشت‌شدگان را آزاد کنند، زیرا بازداشت آنها تنها به قصد تنبیه فعالیت های حقوق بشری ایشان است.
2- تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی مدافعان حقوق بشر نام‌برده در بالا و نیز تمام مدافعان حقوق بشر و خانواده هایشان را در ایران تضمين کنند؛
3- به هر گونه آزار و اذیت از جمله در سطح قضایی علیه مدافعان حقوق بشر نام‌برده در بالا و نیز تمام مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند؛
4 در هر شرایطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ویژه:
• ماده 1 آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها فعالیت کنند،»
• ماده ۵ (ب) که می گويد: «همه افراد حق دارند برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق این حقوق و آزادی ها به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی (...) برای تشکيل سازمان های غيردولتی، انجمن ها يا گروه ها، عضويت يا شرکت در آنها اقدام کنند،»
• ماده 2ـ12 که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گیرد تا حمايت مراجع ذیصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار یا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد.»
5- به طور کلی، در هر شرایطی تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بین المللی حقوق بشر و موازین بین المللی که ایران نیز متعاهد آنهاست رعایت خواهند شد.

نامه ها را به مقامات زیر ارسال کنید:
• رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله سیدعلی خامنه ای:
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

• ریاست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد:
فکس: 5880 649 21 0098
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

• ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی:
.(JavaScript must be enabled to view this email address) & .(JavaScript must be enabled to view this email address)؛
فکس: 6567 3311 21 98+/6671 879 21 98+

• وزیر امور خارجه، آقای علی اکبر صالحی:
فکس: 66743149-21-98+
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

• دبیر ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاریجانی
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

• سفیر محمدرضا سجادی، نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran,
Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland,
Fax: +41 22 7330203
Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

• سفارت ایران در بروکسل، بلژیک
Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium,
Fax: + 32 2 762 39 15.
Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشورخودتان نیز نامه بنویسید.

**********

پاریس ژنو، 23 فروردین 1391

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامهء مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمایت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتیبانی مشخص از این افراد در زمان نیاز است.

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:
E-mail: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
• Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
• Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29
ترجمه و پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)؛
پست الکترونیکیlddhi(at)fidh.net



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024