سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - Tuesday 19 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.06.2012, 18:07


گزارشگران ویژه سازمان ملل تداوم اعدام‌ها در ایران را محکوم کردند

ژنو (۲۸ ژوئن ۲۰۱۲ ـ ۷ تیر ۱۳۹۱) ـ سه گزارشگر ویژه ایران، شکنجه و اعدام‌های فوری اخیر چهار عضو اقلیت عرب اهوازی در زندان کارون اهواز در جمهوری اسلامی ایران را محکوم کردند. بنا به گزارش‌ها، آن‌ها در پی محاکمه ناعادلانه به مرگ محکوم و در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۱۲ (۳۰ خرداد ۱۳۹۱) یا در‌‌ همان حدود اعدام شدند.

این کار‌شناسان مستقل حقوق بشر، با اشاره به اعدام عبدالرحمن حیدریان، عباس حیدریان، طه حیدریان و علی شریف، گفتند: «با توجه به نبودِ شفافیت در دادگاه‌ها، نگرانی‌های اساسی در مورد فرایند محاکمه و عادلانه بودن آن‌ها در زمینه مجازات اعدام در ایران باقی است.» این چهار نفر، که سه نفر از آن‌ها برادر بودند، گویا در آپریل ۲۰۱۱ (فروردین ۱۳۹۰) در تظاهرات اعتراضی در خوزستان دستگیر و به اتهام محاربه و افساد فی الارض محکوم شدند.

آن‌ها گفتند: «بر اساس حقوق بین المللی، مجازات اعدام شدید‌ترین نوع مجازات است که در صورتی که مورد استفاده قرار گیرد، باید فقط در مورد مهم‌ترین جنایت‌ها صادر شود. «مته‌مان در پرونده‌های اعدام باید از تضمین‌های محاکمه عادلانه مقرر در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که ایران در سال ۱۹۷۵ تصویب کرده، برخوردار باشند.»

این سه گزارشگر ویژه تاکید کردند: «هر حکم اعدام که بر خلاف این تعهدات بین المللی انجام شود معادل با یک اعدام خودسرانه است.»

این کار‌شناسان حقوق بشر با نگرانی تعداد زیادی اعدام را، که در مغایرت با ممنوعیت اعدام در انظار عمومی در بخشنامه رییس قوه قضاییه در سال ۱۳۸۷، در انظار عمومی انجام می‌شود مورد ملاحظه قرار دادند. در سال جاری، حداقل ۲۵ اعدام در انظار عمومی انجام شده است.

این کار‌شناسان مستقل تاکید کردند: «اعدام در انظار عمومی ماهیت غیرانسانی و تحقیر کننده مجازات اعدام را تشدید می‌کند و تنها می‌تواند تاثیر غیرانسانی کردن بر قربانی و تاثیر خشن سازی بر شاهدان اعدام داشته باشد.»

گزارشگران ویژه از اینکه دولتمردان، با وجود درخواست‌ها از دولت جمهوری اسلامی ایران برای توقف اعدام، مجازات اعدام را در تعداد نگران کننده‌ای به اجرا می‌گذارند، ابراز تاسف کردند. بنا به اطلاعات موجود، از ابتدای ۲۰۱۲ حداقل ۱۴۰ اعدام انجام شده است و بعضی منابع تعداد اعدام‌ها را تا ۲۲۰ مورد اعلام کرده‌اند. اکثر اعدام‌ها در مورد جرایم مربوط به مواد مخدر انجام شده که به نظر کار‌شناسان از جمله «مهم‌ترین جنایت‌ها» بر اساس حقوق بین المللی به شمار نمی‌روند.

کار‌شناسان مستقل سازمان ملل از ایران به تاکید خواستند «فورا اجرای مجازات اعدام را در مورد جنایت‌هایی که در ردیف مهم‌ترین جنایت‌ها به شمار نمی‌روند، متوقف سازد و از رعایت دقیق تضمین‌های محاکمه عادلانه اطمینان حاصل نماید.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، احمد شهید؛ گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقضایی، فوری یا خودسرانه، کریستف هینز؛ و گزارشگر ویژه شکنجه و دیگر رفتار‌ها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیر کننده، خوان ئی مندز

ترجمه و پخش از: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران
(عضو فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر)
http://www.fidh.org/Special-Rapporteurs-condemn?var_mode=calcul
تماس: lddhi(at)fidh.net



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024