پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 24.06.2012, 20:27


العربیه: محمد مُرسی روز یکشنبه ۲۴ ژوئن ۲۰۱۲ به عنوان اولین رئیس جمهور غیرنظامی پس از سرنگونی حسنی مبارک و نخستین رئیس جمهور منتخب در یک انتخابات آزاد در مصر معرفی شد.

رئیس جمهور جدید مصر که در پنجم آگوست ۱۹۵۱ در روستای "العدوه" در استان الشرقیه مصر به دنیا آمده است ، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فلزات در سال ۱۹۷۸ از دانشگاه قاهره و مدرک دکترای محافظت از موتورهای فضاپیما از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا در سال ۱۹۸۲ است.

وی پس پس از فارغ التحصيلى، در دانشگاه ها به تدریس مشغول شد.

مُرسی در سال ۱۹۷۷ به سازمان اخوان المسلمین گرایش پیدا کرد و در سال ۱۹۷۹ رسما عضوی از این سازمان شد. سپس در سال ۱۹۹۲ به عنوان یکی از اعضای شاخه سیاسی به فعالیت پرداخت.

او در سال ۱۹۹۵ در انتخابات پارلمانی مصر شرکت کرد و در سال ۲۰۰۰ برای اولین بار به عنوان نماینده اخوان المسلمین و سخنگوی آنها به این مجلس راه یافت.

مرسی در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۵ موفق به کسب بیشترین آرا در منطقه خود شد، اما در دور دوم، پیروزی رقیب انتخاباتی وی اعلام شد.

مرسی در سال ۲۰۰۶ در زمان حاکمیت حسنی مبارک در پی شرکت در تظاهرات اعتراضی در برابر دادگاهی در شمال قاهره توسط دستگاه‌های امنیتی مصر بازداشت شد و برای ۷ ماه روانه زندان شد.

رئیس جمهوری جدید مصر در سال ۲۰۱۰ به همراه محمد البرادعی "مجمع ملی تغییر" را تاسیس کرد.

او در ژانویه ۲۰۱۱ هنگام اعتراضات برای سرنگونی مبارک دستگیر و در زندان "وادی نطرون" بازداشت شد، اما پس از حمله مخالفان به زندان همراه با دیگر دستگیر شدگان از زندان آزاد شد.

مرسی در سی ام آوریل ۲۰۱۱ به عنوان رئیس حزب "آزادی و عدالت" شاخه سیاسی اخوان المسلمین معرفی شد.

اخوان المسلمین و شاخه سیاسی این سازمان یعنی حزب "آزادی و عدالت" پس از مطرح شدن احتمال رد صلاحیت الشاطر، وی را به عنوان نامزد ذخیره معرفی کردند.

مرسی پس از رد صلاحیت شدن الشاطر در ۱۷ آوریل گذشته به عنوان نامزد اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد.

وی به عنوان نماینده اخوان المسلمین در دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر به همراه محمد شفیق با کسب بیشترین آراء به دور دوم راه یافت.

مرسی در دور دوم انتخابات ۱۳ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۱۳۱ رای به دست آورد، در حالی که رقیب احمد شفیق ۱۲ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۳۸۰ رای کسب کرد.

حال او اولین رئیس جمهورى از اخوان المسلمين است، اولين رئيس جمهورى بعد از انقلاب اخير مصر است و اولين رئيس جمهورى است كه در اين كشور بدون سابقه نظامى به رياست رسيده است.

دکتر محمد بديع، مرشد يا رهبر اخوان المسلمين دكتر مرسى را از بيعت قبلى اش با رهبرى اخوان معاف دانست و همزمان اعلام كرد كه "خود من با رئيس جمهورى جديد بيعت مى كنم". اين به معناى تغيير يافتن تبعيت است.

مرسى که حالا دیگر پیرو نیست و می تواند تصمیمات سیاسی را خود بگیرد، بعد از اعلام پیروزی گفت: من رئیس جمهوری همه ملت مصرم و تعلق به یک جناح ندارم.


محمد مرسی: چيزی به نام دموکراسی اسلامی وجود ندارد

رادیو فردا: شبکه خبری «سی ان ان» در گزارشی درباره محمد مُرسی، رئيس جمهوری منتخب مصر، می نويسد نخستين رهبر تاريخ مصر که طی يک انتخابات دموکراتيک به قدرت رسيد جمعی از اضداد است: تحصيلاتش را در کاليفرنيای جنوبی به انجام رسانده، عهد کرده که برای دفاع از حقوق زنان خواهد ايستاد اما با نامزدی زنان برای احراز مقام رياست جمهوری مخالفت کرده است.

محمد مرسی که شصت سال سن دارد روز يکشنبه، بيست و چهارم ژوئن، پس از کسب ۵۲ درصد آرا در برابر احمد شفيق نخست وزير سابق در دولت حسنی مبارک که ۴۸ درصد آرای مصری ها را از آن خود کرد، به عنوان رئيس جمهوری جديد مصر معرفی شد.

در طول تبليغات برای انتخابات تاريخی رياست جمهوری مصر، محمد مرسی اعلام کرد که در صورت انتخاب شدن از «دموکراسی، حقوق زنان و روابطی صلح آميز با اسرائيل» حمايت خواهد کرد.

رئيس جمهوری جديد مصر در عين حال رهبران اسرائيل را «خون آشام» و «قاتل» ناميده است.

به گفته يک تحليل گر مسائل سياسی محمد مرسی نمادی از آن قسمت از جامعه مصر است که خواهان اجرايی شدن «برنامه ای افراطی» در اين کشور هستند. بنابر تبليغات انتخاباتی محمد مُرسی، وی در دوران زمامداری حسنی مبارک، به دليل اعتراض به «اقدامات سرکوبگرانه و رويکرد ظالمانه» و «تقلب انتخاباتی» چندين بار بازداشت شد.

رئيس جمهوری جديد مصر در يکی از دفعاتی که بازداشت شد، هفت ماهی را نيز پشت ميله های زندان به سر برد.

شعار تبليغاتی محمد مرسی در انتخابات اخير، «اسلام راه حل است»، بسياری را از اين بابت نگران کرد که چه بسا انتخاب او به رياست جمهوری مصر به تأسيس يک نظام دين سالار بنيادگرا منجر شود.

محمد مرسی در زمان تبليغات پيش از انتخابات در گفت و گو با کريستين امان پور، خبرنگار سرشناس «سی ان ان»، تأکيد کرده بود که چنين برنامه ای ندارد. وی گفت که حزبش «به دنبال تأسيس قوه مجريه ای است که اراده واقعی مردم را نمايندگی کند و منافع عمومی آنها را در امور کشور حاکم سازد.» محمد مرسی در ادامه افزود که «چيزی به نام دموکراسی اسلامی وجود ندارد. [آنچه وجود دارد] تنها دموکراسی است...مردم منشأ اصلی قدرت هستند.»

رئيس جمهوری جديد مصر درباره نقش زنان نيز گفت که نسبت به «برابری حقوق زنان با مردان» متعهد شده است و برای احقاق آن در کشور تلاش خواهد کرد.

مُرسی درباره روابط کشورش با اسرائيل و سياستش درقبال توافقنامه صلح ۱۹۷۹ تأکيد کرد که «بله، البته که اين توافقنامه را حفظ خواهم کرد. من مادامی که طرف مقابل به اين توافقنامه پايبند است و آن را محترم می شمرد، به آن احترام خواهم گذاشت.»

بايد توجه داشت که محمد مرسی گزينه اول حزبش برای تصدی مقام رياست جمهوری نبوده است. او هنگامی وارد عرصه کارزار برای انتخابات رياست جمهوری مصر شد که صلاحيت گزينه نخست حزب رد شده بود.

پيش از ورود محمد مرسی، خيرات الشاطر، نامزد اول اخوان المسلمين، يکی از سه نامزدی بود که به آنها اعلام شد صلاحيت نامزدی در انتخابات رياست جمهوری را ندارند.

حزب اسلامگرای اخوان المسلمين در ابتدا اعلام کرده بود قصدی برای شرکت در انتخابات و معرفی نامزد ندارد؛ اين گروه با فرا رسيدن موعد انتخابات رياست جمهوری تصميم خود را نغيير داد.


بخش‌هایی از اطهارات مرسی پس از تایید انتخاب وی به ریاست جمهوری

مرسی: رییس جمهوری همه مردم مصر هستم

رادیو فردا: محمد مرسی، رييس جمهور منتخب مصر در نخستين نطق خود ساعاتی پس از اعلام پيروزی در انتخابات که از تلويزيون دولتی اين کشور پخش شد، تاکيد کرد که رييس جمهور همه مردم مصر است.

آقای مرسی يکشنبه و روز اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری را روز «عيد دموکراسی در مصر» توصيف کرد. او تاکيد کرد که اگر «خون‌های شهدا، اشک‌ها و از خود گذشتگی مصری‌ها» نبود «اکنون در جايگاه نخستين رئيس جمهور منتخب در انتخابات آزاد مصر» نايستاده بود.

رييس جمهوری منتخب مصر از ارتش و نيروهای مسلح اين کشور تمجيد کرد و آن‌ها را «بهترين حاميان وطن» توصيف کرد و وعده داد که از نهاد ارتش و نيروهای مسلح پاسداری کند. همچنين دستگاه قضايی مصر را «مستقل و پاک» دانست.

مرسی با تاکيد بر اينکه «رييس جمهوری همه مردم مصر» است گفت که به فاصله مساوی از همه شهروندان خواهد ايستاد و تاکيد کرد که «هيچ مزيتی هيچ شهروندی بر شهروند ديگر ندارد مگر به اندازه خدمت به وطن.»

رييس جمهوری منتخب مصر در ادامه با مخاطب قرار دادن مصری‌ها و تاکيد بر اينکه «بهتر و بر‌تر از آن‌ها» نيست، گفت: «اگر به وعده‌های خود پايبند نبودم از من اطاعت نکنيد.» او همچنين از مصری‌ها خواست به او در «احقاق حق و برپايی عدالت» ياری رسانند.

آقای مرسی با تاکيد بر وحدت ملی گفت که در مصر جايی برای «دشمنی» و «خائن توصيف کردن يکديگر» نيست و وحدت ملی راه را برای «اعتلای مصر» و «توسعه کشور» می‌گشايد و بايد از تمام ثروت‌ها در اين مسير استفاده کرد.

وی افزود : «ما آنگونه که انقلاب را ساختيم به جهان نشان خواهيم داد که کشور به سمت ثبات، رفاه و زندگی شرافتندانه و آزادی در حرکت است. متعهد می‌شويم مصری پيشرفته، قانون گرا و توسعه يافته بسازيم.»

محمد مرسی در ادامه به رابطه مصر با ديگر کشورهای جهان پرداخت و اظهار داشت: «به تمام معاهدات بين المللی پايبند خواهم بود.»

محمد مرسی با تاکيد بر پايبندی به حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق تمام مردم مصر، گفت که روابطی «متعادل» با تمام قدرت‌های جهان برپايه «منافع مشترک و احترام متقابل» برقرار خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: «به خود اجازه نمی‌دهيم در امور داخلی ديگران دخالت کنيم و به ديگران اجازه نمی‌دهيم در امور داخلی ما دخالت کنند.»

استعفای مرسی از اخوان المسلمين

محمود حسين سخنگوی رسمی گروه اخوان المسلمين اعلام کرد که محمد مرسی به محض پيروزی در انتخابات رياست جمهوری، تمام مسئوليت‌های خود را در اين گروه و همچنين حزب آزادی و عدالت بازوی سياسی اخوان المسلمين از دست داد. او در اين باره خاطرنشان کرد که «مرسی اکنون ملک تمام مصری‌ها است از اين رو هيچ مسئوليتی ديگر در حزب ندارد.»

سايت اخوان المسلمين نيز اعلام کرد که مرسی از تمام سمت‌های خود در اين گروه و همچنين حزب آزادی و عدالت استعفا داده است. گروه اخوان المسلمين پيش‌تر وعده داده بود که نامزدش در صورت پيروزی در انتخابات رييس جمهور تمام مصری‌ها خواهد بود و از حزب خارج خواهد شد.

شفيق به مرسی تبريک گفت

يک مسئول در ستاد انتخاباتی احمد شفيق، رقيب انتخاباتی آقای مرسی، به خبرگزاری رويترز خبر داد که شفيق پيروزی در انتخابات را به محمد مرسی نامزد پيروز انتخابات تبريک گفته و تلگراف تبريکی برای آقای مرسی فرستاده است.

محمد حسين طنطاوی رئيس شورای عالی نيروهای مسلح مصر نيز به محمد مرسی به خاطر پيروزی در انتخابات رياست جمهوری تبريک گفت.

گروه اخوان المسلمين هم با تبريک پيروزی نامزد خود در «نخستين انتخابات آزاد رياست جمهوری مصر» خاطرنشان کرد که «جهان هم اکنون شاهد اين است که بزرگ‌ترين کشور عربی رئيس جمهور خود را آزادانه انتخاب می‌کند.»

محمد البرادعی فعال سياسی مصری و مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، پيروزی مرسی را تبريک گفت و ابراز اميداوری کرد که مرحله آشتی ملی در مصر آغاز شود.

جبهه سلفی و «سوسياليست‌های انقلابی» مصر هم با صدور بيانيه‌هايی از پيروزی مرسی در انتخابات رياست جمهوری مصر استقبال کردند.

واکنش‌های بين المللی

کاخ سفيد آمريکا با صدور بيانيه‌ای ضمن تبريک پيروزی محمد مرسی در انتخابات رياست جمهوری مصر، از او خواست دولتی تشکيل دهد که به حقوق همه مصری‌ها احترام گذارد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد گفت: «به مردم مصر به خاطر اين دستاورد مهم که نشانه‌ای از قرار گرفتن در مسير دموکراسی است تبريک می‌گوييم و خواستار آن هستيم که مصر «پشتوانه صلح، امنيت و ثبات منطقه‌ای» باقی بماند.

کارنی ادامه داد: «معتقديم که رييس جمهوری، منتخب محمد مرسی بايد در اين نقطه عطف تاريخی، با گفت‌و‌گو با همه گروه‌ها و مشورت با آن‌ها برای تشکيل دولت جديد، گام‌هايی برای آشتی ملی بردارد.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران نيز با صدور بيانيه‌ای، رياست جمهوری محمد مرسی را به او و مردم مصر تبريک گفت. در بياينه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران آمده است: «ملت تاريخ ساز مصر با حضور مسئولانه خويش در انتخاباتی سرنوشت ساز بار ديگر عزم راسخ خود را برای تحقق آرمانهای والای عدالتخواهانه انقلاب بزرگ مصر با نمايش شکوه‌مند مردم سالاری به اثبات رساند.»

اسرائيل هم اعلام کرد که به پيروزی نامزد اخوان المسلمين در انتخابات رياست جمهوری مصر احترام می‌گذارد و از دولت جديد اين کشور خواست از معاهده صلح ميان دو طرف «حفاظت» کند.

دفتر بنيامين نتانياهو نخسن وزير اسرائيل در بيانيه‌ای اعلام کرد: «اسرائيل به روند دموکراسی در مصر را تمجيد می‌کند و به نتيجه آن احترام می‌گذارد.»

اين بيانيه افزوده است: «اسرائيل انتظار دارد که همکاری ميان دولت‌های مصر و اسرائيل برپايه معاهده صلح ميان دو کشور و به سود منافع دو ملت که نقش برجسته‌ای در ثبات منطقه‌ای دارد، ادامه يابد.»

گروه فلسطينی حماس هم از پيروزی محمد مرسی در انتخابات رياست جمهوری مصر استقباد کرد و ابراز اميدواری کرد که مصر بر مساله فلسطين در دوره رياست جمهوری مرسی تمرکز بيشتری از خود نشان دهد.

تشکيلات خودگردان فلسطين، دولت‌های کويت، امارات، حزب حاکم سودان و وزارت خارجه بريتانيا، طرف‌های ديگری بودند که پيروزی محمد مرسی در انتخابات رياست جمهوری مصر را تبريک گفتند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024