شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 09.08.2022, 13:15

جایزه ادبی گئورگ بوشنر آلمان به یک نویسنده آلمانی-ترک تعلق گرفت

آکادمی زبان و شعر آلمان در شهر دارمشتات آلمان روز سه‌شنبه ۹ اوت ۲۰۲۲ اعلام کرد، جایزه امسال گئورگ بوشنر به خانم امینه سوگی اوزدامار (Emine Sevgi Özdamar) نویسنده آلمانی-ترک تعلق گرفته است.

داوران جایزه بر‌این نظرند که ادبیات آلمانی مدیون “افق‌ها، مضامین جدید و صدای بسیار شاعرانه” خانم اوزدامار است.

وبسایت خبری شبکه اول تلویزیون آلمان نوشته است، اوزدمار دوازدهمین زنی است که جایزه گئورگ بوشنر را دریافت می‌کند. این نویسنده ساله در استانبول و بورسا ترکیه بزرگ شد. در سال ۱۹۶۵ برای اولین بار به برلین غربی آمد و در آلمان، ترکیه و فرانسه زندگی می‌کند. رمان «اتاقی محصور در سایه‌ها» نوشته خانم اوزدمار که برنده چندین جایزه شده بود، سال گذشته منتشر شد.

جایزه خانم اوزدمار  ۵ نوامبر ۲۰۲۲ طی مراسمی اهدا خواهد شد. جایزه گئورگ بوشنر با ۵۰۰۰۰ یورو به عنوان مشهورترین جایزه ادبی در آلمان شناخته می‌شود.

آکادمی زبان و شعر آلمان از سال ۱۹۵۱ جایزه گئورگ بوشنر  را به نویسندگانی که به زبان آلمانی می‌نویسند اعطا می‌کند. بر اساس اساسنامه، برندگان جوایز باید “از طریق فعالیت و آثار خود به شیوه‌ای خاص برجسته شوند” و “در شکل‌گیری زندگی فرهنگی  کنونی جامعه آلمان سهم قابل‌توجهی داشته باشند.”

بودجه این جایزه توسط دولت فدرال و ایالت هسن و شهر دارمشتات تامین می‌شود.

برخی چهره‌های ادبی که تاکنون این جایزه دریافت کرده‌اند از این قرارند: مکس فریش (۱۹۵۸)، گونتر گراس (۱۹۶۵) و هاینریش بل (۱۹۶۷) و اخیراً راینالد گوتز، مارسل بایر، یان واگنر، ترزیا مورا، لوکاس بئرفوس، الکه ارب و کلمنس جی. ستز هستند.

این جایزه به نام نویسنده، شاعر، پزشک و مبارز راه آزادی، گئورگ بوشنر که در شهر دارمشتات به دنیا آمده بزرگ شده است، نامگذاری شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024