ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.08.2022, 13:15

جایزه ادبی گئورگ بوشنر آلمان به یک نویسنده آلمانی-ترک تعلق گرفت


آکادمی زبان و شعر آلمان در شهر دارمشتات آلمان روز سه‌شنبه ۹ اوت ۲۰۲۲ اعلام کرد، جایزه امسال گئورگ بوشنر به خانم امینه سوگی اوزدامار (Emine Sevgi Özdamar) نویسنده آلمانی-ترک تعلق گرفته است.

داوران جایزه بر‌این نظرند که ادبیات آلمانی مدیون “افق‌ها، مضامین جدید و صدای بسیار شاعرانه” خانم اوزدامار است.

وبسایت خبری شبکه اول تلویزیون آلمان نوشته است، اوزدمار دوازدهمین زنی است که جایزه گئورگ بوشنر را دریافت می‌کند. این نویسنده ساله در استانبول و بورسا ترکیه بزرگ شد. در سال ۱۹۶۵ برای اولین بار به برلین غربی آمد و در آلمان، ترکیه و فرانسه زندگی می‌کند. رمان «اتاقی محصور در سایه‌ها» نوشته خانم اوزدمار که برنده چندین جایزه شده بود، سال گذشته منتشر شد.

جایزه خانم اوزدمار  ۵ نوامبر ۲۰۲۲ طی مراسمی اهدا خواهد شد. جایزه گئورگ بوشنر با ۵۰۰۰۰ یورو به عنوان مشهورترین جایزه ادبی در آلمان شناخته می‌شود.

آکادمی زبان و شعر آلمان از سال ۱۹۵۱ جایزه گئورگ بوشنر  را به نویسندگانی که به زبان آلمانی می‌نویسند اعطا می‌کند. بر اساس اساسنامه، برندگان جوایز باید “از طریق فعالیت و آثار خود به شیوه‌ای خاص برجسته شوند” و “در شکل‌گیری زندگی فرهنگی  کنونی جامعه آلمان سهم قابل‌توجهی داشته باشند.”

بودجه این جایزه توسط دولت فدرال و ایالت هسن و شهر دارمشتات تامین می‌شود.

برخی چهره‌های ادبی که تاکنون این جایزه دریافت کرده‌اند از این قرارند: مکس فریش (۱۹۵۸)، گونتر گراس (۱۹۶۵) و هاینریش بل (۱۹۶۷) و اخیراً راینالد گوتز، مارسل بایر، یان واگنر، ترزیا مورا، لوکاس بئرفوس، الکه ارب و کلمنس جی. ستز هستند.

این جایزه به نام نویسنده، شاعر، پزشک و مبارز راه آزادی، گئورگ بوشنر که در شهر دارمشتات به دنیا آمده بزرگ شده است، نامگذاری شده است.