جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 15.02.2021, 10:46


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: اگر طرف مقابل به تعهداتش تا هفته اول اسفند اجرا نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است. این اقدام به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است. در واقع ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود.

به گزارش ایرنا،  سعید خطیب‌زاده در نشست خبری روز دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ درباره ضرب‌الاجل سوم اسفند براساس مصوبه مجلس افزود: مسائل فنی باید از سازمان انرژی اتمی پرسیده شود ولی اگر طرف مقابل به تعهداتش در آن روز اجرا نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.

او گفت: «این اقدام به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است و به معنی پایان تمامی نظارت‌ها نیست. در واقع ایران عضو پادمان و ان‌پی‌تی است ولی پروتکل‌ الحاقی متوقف می‌شود. تمامی این اقدامات برگشت‌پذیر هستند به شرطی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود پایبند باشند.»

مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ خود که روز ۱۱ آذر تصویب کرد، دولت را ملزم کرده است اگر تا سوم اسفند سال جاری، تحریم‌های مالی و بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران اخراج شوند و تهران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.‎

خطیب‌زاده درباره تولید «اورانیوم فلزی» توسط ایران که با واکنش منفی آمریکا، اروپا و نیز روسیه روبرو شد، گفت: «ایران در حوزه تحقیق و توسعه دانش هسته‌ای این مسئله را در مدنظر قرار داد ولی در برجام متوقف کرده بود. سوخت پیشرفته هسته‌ای اکنون در بسیاری از راکتورها استفاده می‌شود امروز هم جزو ترندهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای است. اورانیوم فلزی راه رسیدن به این سوخت پیشرفته است. ایران کاری جزو تحقیق و توسعه برای سوخت راکتور تهران انجام نداده است. بهتر است اروپا و آمریکا به تعهداتشان بازگشته تا ایران به تهداتش عمل کند.»

وی درباره تلاش قطر برای احیای برجام میان ایران و آمریکا هم اظهار داشت: «از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم. قطر میان دوستان و همکاران منطقه‌ای ایران قرار دارد. رایزنی‌های نزدیکی میان ایران و قطر در سطوح مختلف در جریان بوده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه «از هر کمکی برای کاهش تنش‌ها استقبال می‌کنیم ولی اجرای تعهدات آمریکا نیازمند پیام بردن نیست»، گفت: «این کشور به راحتی می‌تواند این کار را بکند. تاسف اینجاست که دولت کنونی شریک نقض دولت قبلی در نقض تعهدات شده است که این مسیر سازنده‌ای نیست و باید متوقف شود.»

درباره بازداشت کارمند کنسولگری ایران در استانبول

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در باره گزارش برخی از رسانه‌های ترکیه مبنی بر بازداشت یکی از کارمندان سرکنسول‌گری ایران در استانبول و انتشار تصاویری در این ارتباط از سوی برخی از شبکه‌های ترکیه در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: همانطور که پیش از این گفته‌ام هیچ کارمند سرکنسول‌گری ایران بازداشت نشده است و نمی‌تواند چنین موضوعی اتفاق بیفتد. چرا که خلاف رویه‌هاست.

وی افزود: آنچه که رخ داده است بازداشت یکی از اتباع ایرانی در هنگام ورود به این کشور بوده است. ما با دولت ترکیه در این زمینه در تماس هستیم و نتیجه را خواهیم گفت و این موضوع باید در مسیر خود به زودی حل شود.

خبرگزاری رسمی آناتولی روز جمعه گذشته ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ تصاویر دوربین‌های مداربسته را منتشر کرد که در آن محمد رضا ناصرزاده،  کارمند سرکنسولگری ایران در استانبول و دارای پاسپورت خدمت، به بخش پروازهای خارجی فرودگاه استانبول می‌آید و در کنترل پاسپورت دیده می‌شود.»

«محمدرضا ناصرزاده» (۴۳ ساله) و کارمند سرکنسولگری ایران در استانبول در ارتباط با قتل مسعود مولوی تحت پیگرد بود. او متهم است که برای «علی اسفنجانی» قاتل مسعود مولوی، پاسپورت جعلی برای فرار به ایران فراهم کرده است.

فروش نفت ایران از سوی آمریکا

خطیب‌زاده درباره فروش نفت ایران از سوی آمریکا در پی توقیف نفتکش‌های ایرانی اظهار داشت: آن نفت فروخته شده بود و آمریکا نفت کشور دیگری را گرفته بود. اما این راهزنی آمریکا در آب‌های بین‌المللی بود که برای این کشور موجب شرمساری است.

وی اضافه کرد: آنچه در مورد یک نفتکش دیگر گفته می‌شود، این نفت برای دولت ایران نیست بلکه برای بخش خصوصی است که این هم راهزنی است ولی این اتفاق در دولت بایدن است که قرار بود که مسیر غلط گذشته را جبران کند. باید راهی اندیشید که هر کسی به هر دلیلی نتواند راهزنی انجام دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024