پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 07.02.2012, 17:09

عربستان افزایش صدور نفت به اروپا را آغاز کرد

سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران اخیرا از عربستان و سایر اعضای اوپک خواسته تا عرضه نفت خود را برای جبران کمبود نفت اروپا ناشی از تحریم ایران افزایش ندهند.
فارس: روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با اشاره به افزایش نسبی صادرات نفت عربستان به اروپا برای جایگزینی نفت ایران هشدار داد ریاض با این کار خطر عصبانیت تهران را به جان خریده است.
فایننشال تایمز طی تحلیلی نوشت عربستان اخیرا صدور میزان کمی نفت اضافه بر تولید معمول خود به چند کشور اروپایی را آغاز کرده است. این کشور‌ها نیز کاهش خرید نفت ایران را کلید زده‌اند.
این گزارش افزود اقدام عربستان، ریاض را در مسیر برخورد با تهران قرار می‌دهد و در واقع مقامات سعودی با این کار خطر عصبانیت تهران از خود را به جان خریده‌اند.
در عین حال مقامات شرکت‌های وارد کننده نفت گفتند در حال حاضر میزان نفت اضافه‌ای که از عربستان به اروپا صادر می‌شود کم است ولی پیش بینی شده که تا اواخر امسال این میزان افزایش یابد. یکی از این مقامات اظهار داشت: «ما به عربستان روی آورده‌ایم. آن‌ها هم پاسخ مثبت داده‌اند.»
اتحادیه اروپا ماه گذشته با تحریم نفتی ایران موافقت کرد، اما اجرای این تحریم‌ها را به اول ماه جولای موکول کرد تا کشورهایی همچون یونان، اسپانیا و ایتالیا فرصت بیشتری برای جایگزینی سایر تولید کنندگان با ایران داشته باشند. اما برخی پالایشگاه‌های اروپا از جمله رپسول اسپانیا از هم اکنون کاهش اتکای خود به نفت ایران را آغاز کرده‌اند. برخی دیگر نیز همچون توتال فرانسه به کلی واردات خود از ایران را متوقف ساخته‌اند. گفته می‌شود شرکت‌های دیگر پالایش نفت نیز در حال کاهش حجم واردات نفت خود از ایران هستند.
به گفته منابع آگاه، همزمان با کاهش خرید نفت پالایشگاه‌های اروپا از ایران، این شرکت‌ها به سوی خرید نفت بیشتر از عربستان روی آورده‌اند.
یکی از مقامات نفتی عربستان نیز با تایید اینکه چرخشی تدریجی از نفت ایران به نفت عربستان آغاز شده است. اقدام عربستان در راستای سیاست دراز مدت این کشور در تامین نفت مورد نیاز مشتریان، به هر میزان تقاضای صورت گرفته، ارزیابی می‌شود. وی افزود: «این یک تجارت است، نه یک تصمیم سیاسی.»
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران اخیرا از عربستان و سایر اعضای اوپک خواسته تا عرضه نفت خود را برای جبران کمبود نفت اروپا ناشی از تحریم ایران افزایش ندهند.
بر اساس برآوردهای اداره انرژی آمریکا، اتحادیه اروپا سال گذشته روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده، که حدود یک چهارم حجم کل صادرات نفت ایران را شامل می‌شود. ایتالیا و اسپانیا بزرگ‌ترین وارد کنندگان اروپایی نفت ایران به شمار می‌روند. بر این اساس یونان، دیگر کشور عضو اتحادیه اروپا، با خرید حدود یک سوم نفت مورد نیاز خود، بیشترین وابستگی را به نفت ایران در اروپا دارد.
تهران در طی دو هفته گذشته مکررا تهدید کرده که در اقدامی پیش دستانه صدور نفت به اتحادیه اروپا را متوقف خواهد کرد، اما تا کنون این اظهارات در حد حرف باقی مانده است. نمایندگان مجلس ایران ماه گذشته اعلام کردند که قصد دارند قانونی را به تصویب برسانند که به موجب آن فروش نفت به اروپا متوقف خواهد شد. با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس در ایران، مشخص نیست که بالاخره مجلس ایران چه موضعی در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024