-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.04.2007, 16:53

آبريزش بينی، آلرژی يا سرماخوردگی؟

دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۸۶
"فریا"
گرده گياهان بهاری می تواند از عوامل مهم حساسيت زا باشد. بهار از راه رسيده است، هوای دل انگيز، درختان سبز و ... و البته عطسه، سرفه و آبريزش بينی! در اين زمان از سال والدين نه تنها بايد به کودکانی که دچار ناخوشيهای مربوط به اين مشکلات شده اند، رسيدگی کنند، بلکه بايد دليل آن را هم شناسايی نمايند. در کل برای هر پدر و مادری که پزشک نباشد، سوالاتی پيش می آيد.
• آيا کودک من دچار حساسيت است؟ آيا گرده گياهان موجب عطسه، سرفه و آبريزش بينی او شده است؟
• يا اينکه اين علايم، نشانه سرماخوردگی هستند؟
• آيا بايد به پزشک مراجعه کنم؟
• از داروهای بدون نسخه استفاده کنم؟ او را به مدرسه بفرستم؟
• اما اولين و مهمترين پرسش اين است که دليل بروز اين نشانه ها چيست، ميکرب يا گرده گياهان؟
بنا به توصيه پزشکان، ابتدا بايد علايم را بررسی نمود. اگر شخصی که دچار اين مشکلات شده، تنها شخص بيمار در ميان خانواده باشد، احتمال اينکه مشکل او حساسيت باشد بيشتر است و اگر اين نشانه ها در يک نفر از اعضای خانه شروع شده و ميان آنها پخش شود، سرما خوردگی است.
اما ممکن است در يک خانواده همه يا تعدادی از افراد به گرده گياهان حساس باشند، روش ديگر تشخيص آلرژی تعداد عطسه هاست. تعداد زياد عطسه و پشت سر هم بودن آنها، نشانه حساسيت است.
علايم سرماخوردگی ابتدا شدت يافته سپس به تدريج کمتر شده و شخص در حدود يک هفته يا بيشتر پس از بروز علايم بهبود ميابد اما آلرژی بهتر يا بدتر نميشود و بهبود هم نميابد و حتی ممکن است به عفونت سينوس و مشکلات ديگر هم منجر شود.
درکل نبايد آلرژی را تنها به فصل مروط دانست و از طرفی سرما خوردگی نيز ميتواند در اثر گرده های آلوده ايجاد شود، پس حتی منشاء اين دو نيز ميتواند مشابه باشد. در بعضی مناطق هر فصلی موردی برای ايجاد آلرژی دارد و مناطقی نيز از کمترين موارد حساسيت زا برخوردارند. درهر حال، اگر مطمئن هستيد که مشکل فرزندتان حساسيت است، استفاده از داروهای ضدحساسيت بدون نسخه مناسب با سن او، موردی ندارد. اما اگر کودک پس از يک هفته هنوز به اين دارو واکنش مناسبی نشان نداد يا در روزهای اول بروز علايم دچار تب شد، بايد به پزشک مراجعه کنيد. اين مسئله در مورد بزرگسالان هم صادق است، اگر دچار نشانه های آلرژی هستيد و داروی ضد حساسيت مصرف ميکنيد و بدن شما واکنشی نشان نميدهد، دچار سرماخوردگی هستيد.
در اين صورت اگر داروهای معمول سرماخوردگی تاثيری نداشتند، حتما به پزشک مراجعه کنيد و فراموش نکنيد که اگر شخص بيمار، فرزندتان است، قبل از تجويز خودسرانه دارو، او را نزد پزشک ببريد. سرفه، از علايم مهم سرماخوردگی است که در صورت ادامه يافتن بايد تحت درمان پزشک قرار بگيرد.
در مورد کودکان، هرگز منتظر نشويد که درجه تب آنها به حد خاصی برسد، برای مراجعه به پزشک درجه خاصی وجود ندارد، مهم اين است که اگر کودک تبی هرچند خفيف اما مداوم دارد، بايد به پزشک مراجعه نمود.
اگر تشخيص نهايی شما و/يا پزشک اين بود که فرزندتان سرماخورده، به هيچ وجه او را به مدرسه نفرستيد. او بايد دو يا سه روز در خانه استراحت کند. در مورد آلرژی هم، اگر علايم شديد بوده و کودک را در شرايطی بسيار ناگوار قرار داده اند نيز، از فرستادن او به مدرسه خودداری کنيد.


 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024