-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.05.2021, 14:42

انشاء زیست محیطی؛ موضوع: آب


آب مایه حیات است. زندگی تمام جانداران به آب وابسته است. انسان و همه جانداران برای زندگی رو به رشد به آب نیاز دارند. ۷۵ درصد سطح زمین را آب فراگرفته اما ۹۸ درصد این آب‌ها شور است. فقط ۲ درصد از آب‌های سطح زمین شیرین است و بیشتر آب‌های شیرین روی زمین یخ زده است و ما کمتر از ۱ درصد این آب‌ها را استفاده می‌کنیم.

آب از منابع طبیعی تجدید شونده است. یعنی به طور مدام در طبیعت در حال تولید است. نزولات آسمانی تامین کننده آب شیرین هستند. بخشی از آب باران در زمین نفوذ می‌کند و سفره‌های آب زیرزمینی را تشکیل می‌دهد. بخشی بر روی زمین جاری می‌شود و جویبارها و نهرها و رودخانه‌ها را می‌سازد. آب بیشتر رودخانه‌ها نهایتاً به دریا می‌ریزد.

میزان آب تولیدشده در طبیعت تقریباً ثابت است. اما جمعیت مصرف‌کننده آب روزبه‌روز بیشتر می‌شود. یکی از مشکلات انسان در آینده مشکل آب خواهد بود. همین حالا هم در کشورهای کم آب مثل کشورهای خاورمیانه یکی از علل جنگ  و  جدال، دسترسی به آب رودخانه‌ها می‌باشد. انسان با برداشت بیش از حد و حساب از منابع آب زیرزمینی  و یا با تلف کردن  آب در انواع مصارف یعنی مصارف خانگی و شهری، کشاورزی و صنعتی موجب از بین رفتن این موهبت می‌شود.

انسان از دو طریق باعث کاهش آب می‌شود. یکی از طریق نابود کردن جنگل‌ها و پوشش گیاهی زمین که از ذخیره‌سازان آب‌های زیرزمینی هستند و دیگر از طریق برداشت بی‌اندازه  آب همراه با آلوده کردن منابع آبی، افزایش جمعیت در هر دو مورد اثر تشدیدکننده‌ای دارد.

آب‌های سطحی از طریق فعالیت‌های مختلف انسان به طور مستقیم و غیرمستقیم آلوده می‌شود. آلودگی مستقیم با واردکردن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی و پساب‌های کشاورزی و انواع زباله به آب رودخانه‌ها و دریاها و آلودگی غیرمستقیم با فعالیت‌های صنعتی آلوده‌کننده هوا که منجر به بارش باران‌های اسیدی می‌شود، ایجاد می‌گردد.

آب‌های زیرزمینی از طریق مختلفی در معرض آلودگی هستند. نشت نفت و بنزین از مخازن زیرزمینی، نفوذ شیرابه  زباله در مکان جمع‌آوری زباله، نفوذ کودها و سموم کشاورزی همراه با آبیاری زمین‌های  کشاورزی و نفوذ فاضلاب‌های خانگی، منابع آب زیرزمینی را آلوده می‌کنند. ازت و فسفر موجود در کودهای شیمیایی، سرب موجود در بنزین، جیوه و دیگر عناصر شیمیایی موجود در فاضلاب صنعتی و چنانچه وارد آب‌های مورد استفاده انسان شوند، منجر به بیماری‌های خطرناکی و گاهی غیرقابل درمان می شوند. انواع سرطان از جمله بیماری‌های هستند که مواد شیمیایی در ایجاد آن دخالت دارند.

حداقل کارهای که می‌توان برای بهبود وضع انجام دارد:

- سازمان‌های مسئول در برنامه‌ریزهای کوتاه مدت و بلندمدت خود باید به حفاظت آب و بهره‌برداری صحیح از آن توجه داشت و تصمیمات خود را بر این مبنا اتخاذ کنند. در غیر این صورت بحران آب در سال‌های آینده با توجه به افزایش جمعیت  و افزایش آلودگی‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
- افزایش آگاهی مردم در مورد ارزش آب و همچنین خطراتی که این مایه حیات را تهدید می‌کند از ضروریات غیرقابل‌انکار است.
- ایجاد سدهای کوچک خاکی برای جمع‌آوری سیلاب‌ها و هرز آب‌ها و استفاده از آن‌ها با ایجاد شبکه اصولی آبیاری و استفاده از شیوه آبیاری قطره‌ای  و بارانی و مانند آن‌ها، صرفه جوی آب را در بخش کشاورزی ممکن سازد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024