چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.12.2019, 21:00

تا دیر نشده صدای مردم شنیده شود


محمد فاضلی

ما با پدیده‌های پسا مواجهیم: پسانفت (كاهش درآمد نفت)، پسااعتماد (كاهش اعتماد)، پسابوروكراسی (كاهش ظرفیت اداره كشور) و... كه راه‌حل آن دموكراسی است اما قبل از دموكراسی نیاز به اثبات صداقت حكومت به مردم است.

براساس نظرسنجی‌های علمی، اكثر مردم ناراضی هستند و می‌دانند از اعتراض‌شان بیگانگان استفاده می‌كنند اما چاره دیگری ندارند.

٦٢ درصد مردم خواستار گفت‌وگوی حكومت با معترضان هستند.

انقلاب ما با وعده عدالت ایجاد شد اما امروز با پدیده انباشت و افزایش مستضعفان مواجهیم.

مستضعف به معنای كسی است كه به ضعف كشیده شده بنابراین فقط فقرا مستضعف نیستند و كسانی كه در طبقات مختلف به ضعف و جایگاه پایین‌تر كشیده شده‌اند، مستضعفند.

مستضعفین در برابر بی‌عدالتی‌های شدید نمی‌توانند ساكت بمانند، بی‌عدالتی میان بخش‌های مرفه شهر و حاشیه‌نشین‌ها مانند تهران و مشهد، مناطق صنعتی و شهرهای فقیر كنار آنها مانند ماهشهر.

بی‌عدالتی شدید در توزیع امكانات، رفاه، بهداشت، آموزش، تفریحات و... در كنار تخریب شدید محیط زیست حاشیه‌ها، موجب تشدید نارضایتی‌ها می‌شوند.

جوانان بین ١٨ تا ٢٩ سال از همه گروه‌های سنی، ناراضی‌تر هستند، چرا كه این گروه بیشتر رشد اقتصادی منفی یك دهه گذشته را احساس می‌کنند.

توسعه نامتوازن به همراه گسترش فقر موجب شدیدترین مظاهر بی‌عدالتی مانند گسترش حاشیه.نشینی، كارتن.خوابی و گورخوابی و تن‌فروشی می.شود.

اكثر معترضین كسانی هستند كه ظرفیت شوك افزایش قیمت بنزین را ندارند و زندگی روزمره شان مختل می‌شود.

این وضعیت بی‌عدالتی اگر هر چه جلوتر برود، عریان‌تر و خشن‌تر شود، چشم‌اندازی برای آینده باقی نمی‌گذارد و امید اجتماعی را از بین می‌برد.

راهكار این است كه سیستم، خشن‌ترین صورت‌های بی‌عدالتی را شناسایی كند؛ مانند بحران زنان سرپرست خانوار، خانواده‌های دارای چند بیكار یا بیماران شدید و پس از شناسایی، تلاش کند رنج آنها را كاهش دهد.

اینقدر مناقشه و اختلاف در جامعه زیاد است كه قدرت تصمیم‌گیری وجود ندارد و نمی‌توان امیدوار به كارآمدی بود.

باید مسئولان بفهمند كه برای مردم، نظام و دولت تفاوتی ندارند، مردم می‌خواهند زندگی كنند و برایشان رییس‌جمهور و بقیه مسولان فرقی ندارند.

٨٥ درصد مردم از وضعیت كشور ناراضی هستند و فرقی بین روحانی و فلانی نمی‌گذارند.

مگر ما ترامپ را از حكومت امریكا جدا می‌کنیم؟ فرض بر اینكه مردم جدا هم بكنند چه تفاوتی برای مشكلات آنها مانند بیكاری و تورم دارد؟

بفهمیم كه انسان موجودی مادی است، نیاز به هوا، آب، غذا، مسكن و پوشاك دارد و فقط با معنویات نمی‌تواند زنده بماند.

به این مردم توجه كنید كه زنده بمانند تا بتوانند معنوی شوند.

زنده ماندن نیاز به ساختن اقتصاد و مدیریت كارآمدی دارد و ما مثل همه مردم جهان نیازمند سلامت در حكومت، اقتصاد و امنیت و رفاه هستیم.

نتیجه شكاف بین نظام و دولت، توسعه متوازن و غیرمتوازن همین است، اگر شكاف ترمیم نشود به خشونت می‌انجامد.

خشونت كور، خشونتی است كه از طبقه فرودست آغاز و به سایر طبقات توسعه می‌یابد.

پساجمهوری اسلامی، تصویری سیاه است مانند وضعیت امروز عراق، لبنان و سایر كشورهای مشابه و اپوزیسیون‌های نظیر سلطنت‌طلب‌ها و مجاهدین خلق، اگر ایران را عراق نكنند، سوئیس نمی‌كنند.

پس مسئولان صدای مردم را بشنوند قبل از اینكه دیر شود.


منبع: کانال تلگرام نویسنده




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024