جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.12.2015, 16:48

ابرهای رابطه ایران و آمریکا کی کنار می‌روند؟


محمدرضا بهزادی*/شرق

یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴
اصل و اساس فعالیت‌های دولت ایران در دو سال گذشته که منجر به حل پرونده انرژی هسته‌ای ایران و تصویب برجام از سوی دو کشور شد، در چارچوب سیاست تنش‌زدایی در سطح بین‌المللی گنجانده می‌شود، بااین‌همه به نظر می‌رسد که هنوز در دو کشور، گروه‌های تندرو برآنند که مانع از کناررفتن ابرهای کدورت از سر روابط بین‌المللی شده و در اختصاص امکانات سیاسی و اقتصادی ایران و آمریکا به یکدیگر، مشکلاتی را به وجود آورند. طرحی که اخیرا کنگره آمریکا به تصویب رسانده و محدودیت‌هایی را به‌طور غیرمستقیم برای سفر اتباع کشورهای جهان به ایران فراهم کرده است از نتایج همین رفتارهای تنش‌آفرین ارزیابی می‌شود. در این تصمیم کنگره آمریکا، آنچه تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد این است که در هیچ‌کدام از حوادث تروریستی منطقه، پای اتباع ایرانی در میان نبوده و اگر بگوییم این مصوبه حاصل اتفاقاتی است که در ایالت کالیفرنیا افتاده، باز هم آنجا هیچ ردپایی از ایرانیان به چشم نمی‌خورد و عاملانش، تابعان کشورهای پاکستان و عربستان بوده‌اند که اتفاقا در این مصوبه اشاره‌ای به آن‌ها نشده است.
در چنین شرایطی، امیدواریم که دولت‌های دو کشور، سیاست‌هایی را در پیش بگیرند که در چارچوب روند گفت‌وگوهای دو سال اخیر باشد؛ روندی که بندهای مورد توافق آن به تأیید عالیترین مقام‌های هر دو کشور رسیده است. از میان این سیاست‌ها، اولویت با ارتباط بیشتر میان ایرانیان و اتباع کشور آمریکاست؛ بازدید توریست‌های آمریکایی از ایران و ورود بازرگانان این کشور به ایران این فرصت را ایجاد می‌کند که آن‌ها ذهنیت‌هایی را که جریانات صهیونیستی سعی کرده‌اند در دل مردم آمریکا ایجاد کنند، از میان بردارد. لابی‌های صهیونیستی ٣٧سال است که تصویر نگران‌کننده‌ای از مردم ایران در جامعه آمریکا ساخته‌اند حال آنکه با ورود و ارتباط شهروندان آمریکایی به کشور می‌توان تصویر واقعی و تاریخی مردم ایران را نشانشان داد که در طول تاریخ پیشگام دموکراسی بوده‌اند و هرجا در روابط جهانی، منطقی حکم‌فرما بوده است، ایرانیان از اصلیترین مخاطبان پیام آن بوده‌اند.
ایجاد چنین فضایی به‌مراتب سخت‌تر از روند دوساله مذاکرات برای دولت خواهد بود چراکه برقراری یک ارتباط فرهنگی، نیازمند گسترش روابط در روزهای پس از برجام است. انتظار می‌رود که دولت تصویب و نهایی‌شدن برجام را آغاز یک راه تازه برای ایجاد ارتباط میان مردمان دو کشور بداند و با ایجاد زمینه در این مسیر، راه تازه‌ای برای آشنایی این دو ملت با هم بگشاید تا جریانات تندرو نتوانند چنین طرح‌هایی را به تصویب برسانند.

*-عضو اتاق بازرگانی ایران




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024