جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.08.2012, 20:00

نقش آزادی مطبوعات در کیفیت زندگی شهروندان


صدای آمریکا

محققان دانشگاه میزوری دریافته‌اند که شهروندان کشورهایی که مطبوعات آزاد دارند نسبت به کشورهایی که آزادی مطبوعات ندارند، از شادی بیشتری بهره مند هستند.

از دید بسیاری٬ آزادی مطبوعات بنیاد دموکراسی است. اما آیا آزادی مطبوعات به واقع می تواند باعث بهبود زندگی مردم و شادی آنان شود؟ محققان دانشگاه میزوری به این نتیجه رسیده اند که شهروندان کشورهایی که از آزادی مطبوعات برخوردارند، نسبت به ملت هایی که از این آزادی بی بهره هستند، مردمان شادتری هستند.

ادسون تنداک، دانشجوی دکتری روزنامه‌نگاری در دانشگاه میزوری معتقد است آزادی مطبوعات به طور مستقیم با میزان رضایت از زندگی ارتباط دارد.

تنداک گفت: «ما می‌دانیم در اختیار داشتن منابع خبری قابل اطمینان، معتبر و بی طرف به سود دموکراسی است٬ ما در این تحقیق دریافتیم که آزادی مطبوعات در بالا بردن سطح کلی زندگی شهروندان به جوامع کمک می کند که این امر به مرور به احساس رضایت آنان منجر می شود.»

وی افزود: «مردم دوست دارند در مورد منبع خبری قدرت انتخاب داشته باشند. شهروندان کشورهای بدون مطبوعات آزاد محبورند برای بدست آوردن اطلاعات به دولت متکی باشند٬ در حالی که آنچه واقعا می خواهند تنوع موضوعی و آزادی انتخاب منبع خبری است.»

تنداک و همکارش٬ برونو تاکاهاشی از دانشگاه میشیگان٬ سطح خرسندی در ١٦١ کشور جهان را بر اساس اطلاعات بدست آمده از یک نظرسنجی تخمین زدند. آنها سطوح خرسندی را با جدول آزادی مطبوعات «خانه آزادی» که بیانگر سطح آزادی مطبوعات در هر کشور است٬ مقایسه کردند. آنها همچنین آمار توسعه انسانی که توسط سازمان ملل متحد گرداوری شده و جدول کارایی محیطی٬ تنظیم شده توسط محققان دانشگاه ییل را بررسی کردند.

تنداک دریافت که با بالاتر بودن میزان آزادی مطبوعات در هر کشور٬ سطح رضایت از زندگی و خوشحالی شهروندانش نیز بالاتر است.

تنداک گفت: «جاده خرسندی یک راه مستقیم نیست. مسیری پیچیده است که شامل تاثیرات گوناگون و متقابل است. ملاک هایی مانند رشد اقتصادی برای افزایش رضایت کافی نیست. دفاع از آزادی مطبوعات نیز از مولفه های مهم در این مسیر است.»

تنداک همچنین دریافت در کشورهایی که از آزادی مطبوعات بهره مندند٬ از کیفیت بهتر محیط زندگی و سطح بالاتر توسعه انسانی هم برخوردار هستند که هر دو این مولفه ها به میزان رضایت از زندگی کمک می کنند. او علت این امر را ماهیت نظارتی مطبوعات می داند که باعث آشکار شدن فسادها در تمام سطوح جوامع می شوند.

تنداک گفت: «در کشوری که از آزادی مطبوعات بهره مند است٬ فضا برای آشکار کردن نقایص جامعه بازتر است. مطبوعات آزاد شرایط ضعیف و شکننده انسانی و تنزل درشرایط محیطی را گزارش و توجه سیاست گذاران را به آن جلب می کنند. پس نباید از این موضوع تعجب کرد که مطبوعات آزاد به طور مستقیم و مثبت با شرایط و کیفیت محیط زیست و توسعه انسانی در ارتباط است.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024