شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 03.01.2009, 15:10

نگرانی از كانديداتورى همزمان كروبى و خاتمى


خبرگزارى فارس/هدايت‌آقايى

كانديداتورى همزمان كروبى و خاتمى جبهه اصلاحات را دو شقه مى‌كند

عضو شوراى مركزى حزب كارگزاران كانديدا شدن همزمان خاتمى و كروبى را بعيد ارزيابى كرد و افزود: اگر اين دو بزرگوار با هم كانديدا شوند جبهه اصلاحات دو شقه مى‌شود.
عضو شوراى مركزى حزب كارگزاران كانديدا شدن همزمان خاتمى و كروبى را بعيد ارزيابى كرد و افزود: اگر اين دو بزرگوار با هم كانديدا شوند جبهه اصلاحات دو شقه مى‌شود.
هدايت آقايى عضو شوراى مركزى حزب كارگزاران، عضو شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات و معاون سابق وزارت كشور دولت خاتمى ضمن بيان اين‌كه چه آقاى كروبى به نفع كسى كنار برود و چه كنار نرود، اجماع اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات دهم رياست جمهورى يك امر دور از ذهن است، گفت: كسانى كه آمدنشان را موكول به اما و اگر و موضوع تكليف مى‌كنند در واقع از اما و اگرها به عنوان يك سرپوش استفاده مى‌كنند؛ زيرا دلشان مى‌خواهد بيايند اما مى‌خواهند از بابت آرايشان مطمئن شوند.
آقايى در پاسخ به اين سئوال كه منظور خاص شما از كسانى كه آمدنشان را منوط به اما و اگرها كرده و مردم و رسانه‌ها را سردرگم اين وادى مى‌كنند، آقاى خاتمى كه نيست؟، اظهار داشت: به غير از آقاى خاتمى، افراد ديگرى هم هستند كه آمدنشان مبتلا به اما و اگرها است.
وى با اشاره به اين‌كه "آقاى كروبى علاوه بر اين‌كه كاملاً پايبند به حزبگرايى و كار تشكيلاتى است"، آمدن كروبى به عرصه رقابت انتخاباتى بدون موكول كردن كانديداتوريش به اما و اگرها را از ويژگى‌هاى مثبت وى ذكر كرد و در عين حال گفت: نقطه ضعف جريان همراه با آقاى كروبى حاكم شدن نوعى دگماتيسم در حركت همراهان ايشان است، مثلا پيش‌نويس تهيه شده در مجمع روحانيون كه توسط ‌آقاى مرعشى تنظيم شده بود بر اثر همين دگماتيسم همراهان آقاى كروبى دچار اختلاف نظر بر روى تاريخ ۲۰ آذر شد. آقاى مرعشى معتقد است منظور اين بوده كه گروه‌ها تا ۲۰ آذر كانديداهايشان را معرفى كنند و اين معرفى به معناى پذيرفته شدن نهايى كانديداها نيست اما دسوتان حزب اعتماد ملى مى‌گويند منظور اين است كه تا ۲۰ آذر معرفى شوند و قطعى باشند.
آقايى پيش بينى كرد: در حالت طبيعى، حداقل چهار كانديدا براى انتخابات دهم خواهيم داشت كه دو نفر آنها اصلاح‌طلب و دو نفر هم اصولگرا خواهند بود. اجماع اصلاح‌طلبان را دور از ذهن مى‌بينم چون كه اصلاحات طيف بسيار وسيعى از تفكرات نزديك به جناح راست تا تفكرات هم مرز با اپوزيسيون خارج از كشور را در بر مى‌گيرد. اجماع اصولگراها هم به اين خاطر دور از ذهن است كه در اين جناح از تفكرات اصلاح‌طلبى گرفته تا تفكرات انجمن حجتيه‌اى وجود دارد.
عضو شوراى مركزى حزب كارگزاران در پاسخ به اين سئوال خبرنگار سياسى خبرگزارى فارس كه پرسيد " جناب آقايى! آيا كارگزاران براى خودش با گروه‌هايى مثل نهضت آزادى و ملى مذهبى‌ها مرزى قائل هست يا نه؟"، گفت: براى روشن شدن پاسخ اين سئوال بايد به تاريخ و سابقه كارگزاران مراجعه كرد. آنچه باعث شد گروه‌هايى مثل نهضت آزادى و ملى‌ مذهبى‌ها در زمان امام خمينى(ره) مورد غضب قرار بگيرند، صرفاً مواضع اعتقادى و فكرى آنها نبوده، بلكه بيشتر مواضع سياسى آنان بوده؛ زيرا وقتى به مواضع فكرى برمى‌گرديم خيلى از كسانى كه امروز در راس امور حاكميت هستند در زمان حيات امام (ره) انديشه‌هاى مرحوم بازرگان و گروه‌هاى ملى مذهبى را قبول داشتند و با آنها همكار و رفيق بوده‌اند. به نظر من ريشه اختلافات ملى مذهبى‌ها و نهضت آزادى با انقلابيون ديگر، تفكرات مبنايى نبوده، بلكه مواضع سياسى بوده. دعواى امروز هم بر سر مرزبندى فكرى نيست، بلكه بر سر مرزبندى‌هاى سياسى است. كارگزاران هم مثل خيلى از گروه‌هاى اصولگرا در زمينه تفكرات مبنايى تقابل چندانى با نهضت آزادى و ملى مذهبى‌ها ندارد. اما در عالم سياست، موضوع متفاوت است. كارگزاران به لحاظ سياسى قطعا با نهضت آزادى و ملى مذهبى‌ها اختلاف داشته و دارد. معتقدم در حال حاضر وقتى نهضت آزادى و ملى مذهبى‌ها اعلام مى‌كنند كه فعاليت در چارچوب قانون اساسى و ساختار نظام را قبول دارند، دليلى براى طرد آنها و محروم كردن آنان از مجوز فعاليت وجود ندارد. ملى مذهبى‌ها هم مى‌توانند در قالب يك حزب رسمى مجوز داشته باشند و فعاليت كنند.
خبرنگار فارس پرسيد "بين حرف‌هاى شما يك تضاد وجود دارد كه نتيجه‌گيرى شما را با اشكال آميخته كرده.مواضع سياسى ما برگرفته از اعتقادات دينى و تفكرات بنيادين ماست، بنابراين اگر خبط و ايرادى در مواضع سياسى نهضت آزادى و ملى مذهبى‌ها وجود داشته كه مورد غضب شده‌اند به وجود خبط و اشكال در اعتقادات بنيادين آنها برمى‌گردد. اينطور نيست؟" كه هدايت آقايى پاسخ داد: "ببينيد؛ صددرصد اين طور كه شما مى‌گوييد نيست. نبايد فكر كنيم كه در يك به يك سلول‌هاى بدنه فعاليت سياسى، اعتقادات دينى وجود دارد. فردى را در نظر بگيريد كه نماز شبش ترك نمى‌شود و بسيار آدم متدينى است اما در عين حال همين انسان متدين، همسرش را كتك مى‌زند. در اين حالت ما نمى‌توانيم بگوييم انديشه‌هاى دينى اين فرد باعث شده زنش را كتك بزند. به عبارت ديگر، در سلول‌هاى عمل كتك زدن همسر، اعتقاد دينى وجود ندارد. از طرفى نمى‌توانيم بگوئيم كه آن فرد در عبادت كردنش دروغ مى‌گويد؛ زيرا بعضى اوقات آدم‌ها در شرايطى قرار مى‌گيرند كه تحت تاثير شرايط محيطى دست به يك عمل مى‌زنند. اعتقادات و باورها جزء كليات است و در جزئيات و تاكتيك‌ها اشتباه صورت مى‌گيرد. معتقدم نهضت آزادى هم مثل گروه‌هاى سياسى ديگر، نظام را قبول دارد هرچند همين نهضت آزادى مثل ساير گروه‌ها مرتكب اشتباهاتى هم شده است. گاهى اوقات انسان‌ها در تطبيق افكارشان با كارى كه انجام مى‌دهند مركتب اشتباه مى‌شوند. كسانى كه قتل‌هاى زنجيره‌اى را مرتكب شدند افرادى معتقد و با ايمان بودند، اما در تطبيق ايمان و عمل دچار اشتباه شدند.
عضو شوراى هماهنگى جبهه اصلاحات در جواب اين سئوال خبرنگار فارس كه پرسيد "از نظر فلسفى اين حرف‌ شما مردود است؛ زيرا اگر باورهاى ما صحيح و اصيل باشد تطبيق‌هاى ما هم درست خواهد بود. فلسفه ارسال پيامبران و وجود امامان هم براى همين منظور است كه عمل ما مطابق ايمان و باور ما باشد. فردى كه نماز شب مى‌خواند و همسرش را كتك مى‌زند دچار "دوگانگى در شخصيت" و اختلال در كاراكتر است. قتل و ظلم به همسر از مصاديق ظلمت است و كسانى وارد وادى ظلمت مى‌شوند كه ولى آنها «طاغوت» باشد و كسانى كه ولى آنها خداوند است قطعاً وارد وادى «نور» مى‌شوند. شما گفتيد كه نهضت آزادى بخاطر مواضع سياسى‌اش مورد غضب امام(ره) قرار گرفت. از طرفى بر اساس اعلام خود آقاى ابراهيم يزدى، مواضع امروز نهضت آزادى هيچ تغييرى با ۳۰ سال پيش نكرده و در ماهيت اين نهضت هيچ تغييرى حاصل نشده"، اظهار داشت: صحبت شما كاملاً درست است اما مخصوص زمانى است كه انسان كاملاً خودساخته باشد. نقطه‌اى كه شما از آن گفتيد نقطه كمال است و تعداد افرادى كه در ايران به اين نقطه رسيده‌اند بسيار معدود و انگشت شمارند. در رفتار همه گروه‌هاى سياسى كشور ما شاهد اين هستيم كه در خيلى موارد اين گروه‌ها برخلاف عقايدشان عمل مى‌كنند. ما در شرايط ايده‌آل به سر نمى‌بريم. فلسفه تشكيل جمهورى اسلامى اين بود كه به حرف شما برسد و انسان‌ها را به نقطه كمال برساند. نهضت آزادى هم در نقطه كمال نيست".
وى در پاسخ به اين پرسش كه "عده‌اى مى‌گويند كارگزاران دوطرفه بازى مى‌كند، طيفى از كارگزاران دم از حمايت خاتمى مى‌زنند و طيفى ديگر هم از آقاى كروبى جانبدارى مى‌كنند. حتى اخبارى به گوش مى‌رسد كه آقاى كرباسچى به عنوان گزينه معاول اول آقاى كروبى به فرض پرونده در انتخابات درنظر گرفته شده. به نظر شما وجود اين وضعيت و اختلاف نظر در حزب كارگزاران چه دليلى دارد؟"، وجود نظرات متنوع در سياست را امرى طبيعى دانست و گفت: اما آنچه مهم است موضع رسمى احزاب و گروه‌هاست. اختلاف نظر در حزب كارگزاران هم به مواضع شخصى افراد برمى‌گردد، اما زمانى كه حزب بخواهد نظر رسمى‌اش را اعلام كند قطعا يك خروجى خواهد داشت. در حزب كارگزاران علاوه بر وجود دو طيف حمايت از آقاى خاتمى و آقاى كروبى طيف ديگرى هم هست كه از افراد ديگر مثل آقاى محمد هاشمى، آقاى نجفى و .. حمايت مى‌كنند. قرار نيست هم يك جور فكر كنند. حرف‌هاى پشت پرده و اينكه آقاى كرباسچى قرار است معاون اول آقاى كروبى باشد هيچ مبنايى ندارد.
در ادامه اين گفتگوى تفصيلى، خبرنگار سياسى خبرگزارى فارس پرسيد " برخى مى‌گويند حزب كارگزاران و حزب مشاركت به هم رسيده‌اند؛ چرا كه در مواضع سياسى، اقتصادى و اجتماعى به مرحله تفاهم و اشتراكات وارد شده‌اند. اين در حالى است كه مشاركتى‌ها شديدترين تخريب‌ها و حملات را عليه محورى‌ترين شخصيت كارگزاران يعنى آقاى هاشمى رفسنجانى داشته‌اند و حتى در برهه‌اى اعلام كردند كه راى دادن به آقاى هاشمى راى به يك ديكتاتور توسعه گرا است. فكر مى‌كنيد چه اتفاقى افتاده كه تخريب كنندگان آقاى هاشمى به حلقه ياران ايشان پيوسته‌اند؟ آيا مشاركت و كارگزاران به هم رسيده‌اند و يكى شده‌اند؟" كه هدايت آقايى پاسخ داد: حرف شما درست است و مواضع كارگزاران و مشاركت بسيار به هم نزديك شده. اما اين به معناى ادغام اين دو حزب در همديگر نيست. اما توجه كنيم كه اين مشاركت است كه به كارگزاران نزديك‌تر شده نه كارگزاران به مشاركت. مشاركت به درستى مواضع كارگزاران در زمينه توسعه همه جانبه پى برده است. يكى ديگر از دلايل نزديكى مشاركت به كارگزاران، وجود رقيب مشترك است. مشاركتى‌ها در خيلى از مواضعشان نسبت به گذشته واقع‌نگر شده‌اند و سرشان به سنگ واقعيت خورده است.
آقايى احتمال كانديدا شدن همزمان خاتمى و كروبى را تقريباً بعيد ارزيابى كرد و افزود: اگر اين دو بزرگوار با هم كانديدا شوند جبهه اصلاحات دو شقه مى‌شود. اما به نظر من آقايان كروبى و خاتمى آنقدر درايت دارند كه همزمان كانديدا نشوند.
عضو شوراى مركزى حزب كارگزاران در ادامه گفتگوى تفصيلى خود با فارس، با اشاره به اين‌كه " نقاط مثبت دولت آقاى احمدى‌نژاد كم نيست و حتى برخى از اين نقاط مثبت در نوع خودش منحصر به فرد است"، خاطرنشان كرد: عدم يك سازمان مشخص براى كارها از نقاط ضعف دولت نهم است. بيشتر كارها در دولت نهم توسط تصميم يك فرد انجام مى شود و از كار تيمى خبرى نبوده و اين فرد محورى براى كشور پهناورى مثل ايران بسيار خطرناك است. نقطه ضعف دوم دولت نهم اين است كه ضعف‌ها و نقاط منفى خودشان را يا نمى‌بينند يا نمى‌خواهند ببينند. دولت نهم اشكالات درونى خودش را به جاى آنكه اصلاح كند يا به دشمن فرضى داخلى و يا به دشمن خارجى ربط دهد. نقطه ضعف نظر ديگر دولت آقاى احمدى‌نژاد، ‌كم توجهى به نهادهاى مدنى مخصوصا دستگاه قانونگذارى بوده است.
آقايى در پايان گفت: انگيزه بالا، شجاعت در كارها و تصميمات و حمايت از نيروهاى وفادار به دولت از بارزترين نقاط مثبت دولت آقاى احمدى‌نژاد است. شجاعتى كه دولت نهم در كارها و تصميمات دارد در دولت‌هاى قبلى تا حدودى كم بود.
مشروح اين گفتگو به زودى منتشر مى‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024