دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 24.02.2007, 0:48

کليد تخريب تالاب آذينی توسط سازمان شيلات زده می شود


کانون ديده بانان زمين

گزارش از :نسرين دخت خطيبی-کارشناس جغرافيا –اسفند ۱۳۸۵
در پی بازديد تعدادی از اعضا ی کانون ديده بانان زمين از تالاب ها و مناطق حفاظت شدة استان هرمزگان نتايجی حاصل شد که اولين گزارش ديده بانان زمين از اين سلسله گزارش ها به شرح زير است:

تخريب يکی از بکر ترين تالاب های بين المللی حرا و چندل در سواحل شرقی تنگه هرمز کليد خورد!

تالاب آذينی (خور آذينی) جزو مجموعه پهنه های تالابی است که به عنوان "دلتای رود گز و حرا ( هيوی ) The Delta of Rud-e Gaz and Rud-e Hara international Wetland "در فهرست سايت های رامسر ثبت شده است .
تالاب آذينی ( آذين ) در جنوب دهستان " بيابان " از شهرستان ميناب و تقريباً در ۳۵ کيلومتری جنوب غربی شهر و بندر " سيريک " قرار دارد . با توجه به پهنه تالابی وسيع منطقه در اين دهستان مراکز جمعيتی روستايی عموماً در شعاع ۵ تا ۷ کيلومتری اين تالاب قرار دارند که برخی از آنها عبارتند از:
روستای گناری Gonari روستای "بازگرد" - روستای " داپتی Dapti " روستای " گاراندهو " - روستای گز پير Gazpir - روستای مهرگی Mahregi .
تالاب بين المللی دلتای رود گز و رود حرا (هيوی) که از تاريخ ۲۳ ژوئن ۱۹۷۵ به طول ۴۰ کيلومتر و مساحت ۱۵ هزار هکتار در فهرست رامسر قرار گرفت ، اما متاسفانه در توجيه جغرافيايی آن دقت کافی مبذول نشده است چرا که طبق تحقيقات اينجانب دو اشکال اساسی در اين توجيه جغرافيايی وجود دارد .

اول – مجموعة تالابی مزبور يک پهنة ماتدابی گلی ، ماسه ای بين جزر و مدی با خور های بزرگ و کوچک و جزاير کوچک متفرقه است با جنگل های حرا و چندل در حد فاصل دو رودخانه گز و هيوه (نگاه شود به تصوير ماهواره ای ضميمه) و نه دهانه دو رودخانه گز و حرا ، که به غلط در اسناد سازمان حفاظت محيط زيست اينگونه تعريف شده:

" دهانه دو رود خانه حرا و گز تواماً يک تالاب ساحلی به طول ۴۰ کيلومتر در امتداد شمال به جنوب در سواحل شرقی تنگه هرمز تشکيل داده اند . اين تالاب شامل مجموعه ای از آبراه های جزر و مدی ، کفه های گلی ، جنگل حرا به مساحت حدود ۹۰۰ هکتار ، سواحل شنی و چندين جزيره گلی پست می باشد و...."

دوم – در تعريف سازمان حفاظت محيط زيست از رودخانة " حرا " نام برده شده است که چنين رودخانه ای با اين نام در هيچ يک از اسناد جغرافيايی (کتاب و نقشه) يافت نشد و احتمالاً اين همان رودخانه " هيوی Hivey " است که شايد نام محلی داشته است .

شايان ذکر است در شهرستان ميناب حدود ۷۰ رود و آبراه فصلی و اتفاقی با نام مشخص در اسناد جغرافيايی ذکر شده است که رود خانه ای به نام حرا در ميان آنها يافت نشد .


تالاب آذينی از شگفت انگيز ترين تالاب های گرمسيری کشور
تالاب آذينی از شگفت انگيز ترين تالاب های گرمسيری کشور است مجموعه ای از جنگل های مانگرو با دو گونه بر تر حرا Avicennia marina و چندل . Rhizophora mucronata که رويشگاه چندل تنها در اين تالاب در کل منطقه ساحلی جنوب ايران وجود دارد . در تصاوير ضميمه در بخش انتهايی همين گزارش چشم انداز های انبوه دو گونه فوق ارائه شده است .
اين رويشگاه جنگلی منحصر به فرد با وسعتی بيش از ۵۰۰ هکتار به علت موقعيت جغرافيايی خاص زيستگاه ارزشمندی است برای نگهداری و حفاظت ويژه به لحاظ تنوع اکولوژيکی و ژنتيکی بسيار بالا . اين تالاب همچنين يکی از نواحی مهم زمستانگذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض همچون پليکان پا خاکستری ( Pelecanus crispus ) حواصيل خاکستری ( ( Ardea cinera ، اکرت بزرگ( Egretta alba ) و اکرت ساحلی(Egretta gularis ،گيلانشاه ( Numinous auguata ) و گيلانشاه ابرو سفيد و گيلانشاه حنايی و... است که برخی تصاوير اين پرندگان در بخش پايانی همين گزارش ارائه شده است . علاوه بر اين از پرندگان خشکزی نظير تيهو ، دليجه ، بلبل خرما و ليکو ، در حاشيه تالاب می توان نام برد .
به علت جزر و مدی بودن تالاب بسياری از ماهيان دريای عمان وارد تالاب می شوند که در تصوير ضميمه نمونه های صيد شده اين نوع ماهيان ارائه شده است .
. شايان ذکر است رويشگاه های طبيعی مانگرو ها عموماٌ مناطق گرمسيری هستند و نواحی تحت تاثير جزر و مد دريا و... که به لحاظ غنای زيستی فراوان غير قابل جانشين می باشند و به همين دليل از يک حمايت جهانی بر خوردار می باشند و از اين رو سازمان حفاظت محيط زيست کشور ما نيز تمامی خور های خليج فارس تا دريای عمان را به لحاظ وجود همين رويشگاه ها حفاظت شده اعلام کرده است و اين غير از تالاب های فهرست رامسر در اين منطقه است . اين نوع تالاب ها کار کرد های بسيار زيادی دارند از جمله :

*-دارای ارزش های اکولوژيکی به لحاظ کنترل فرسايش کناره های ساحلی که در برابر طغيان دريا حافظان طبيعی بسيار خوبی هستند

*-مقاوم در برابر آفات و حشرات

*-زيستگاه بسياری از پرندگان تالابی ، آبزيان ، دو زيستان

*-مقاوم به شوری آبهای دريا

*-دارای خواص دارويی بسيار نظير : درمان زخم و مار گزيدگی ، درمان نارحتی های پوستی – و بويژه چندل برای درمان ديابت ، گلو درد ، اسهال خونی ( منبع : Jams,A.D.۱۹۸۳. Handbook of Energy Crops )

*- و ...

کليد تخريب تالاب آذينی توسط سازمان شيلات زده می شود
اسکله صيادی سازمان شيلات درست در کنار رو يشگاه های حرا و چندل ، تخريب اکوسيستم تالابی بکر منطقه با ارزش بين المللی غير قابل جايگزين را آغاز کرده است ! که زخم کاری ديگری بر پيکر طبيعت شگفت انگيز ايران خواهد بود . اگر چه اين تالاب نيز واژه حفاظتی و رامسر سايت هارا با خود يدک می کشد ولی برای تخريب کنندگان ، اين واژه ها هيچگاه معنی خود را نداشته است . بگونه ای که تحت عنوان طرح های عمرانی و با بخشی نگری و بدون بر نامة آمايش سرزمين توسعه ای صورت می گيرد که قطعاٌ به ضد خود تبديل می شود ! زيرا با بر هم زدن تعادل اکوسيستم تالابی که هزاران سال در مقابل طوفان ها و فرسايش های ساحلی و جزر و مد های شديد مقاومت کرده و ساختار طبيعی فعلی را بوجود آورده است قطعاً تاسيسات شيلاتی با انهدام اين تالاب دوامی نخواهد داشت و همواره در خطر نابودی قرار دارد و اين يعنی بازی با بيت المال و اين يعنی عناد با منابع ملی و اين يعنی پايمال کردن حق اين نسل و نسل های آينده و اين يعنی ناديده گرفتن حق زيست ساير موجودات و اين يعنی بی حرمتی به يک گنجينه الهی آنهم در سرزمينی خشک !
ايجاد اسکله جديد در حالی است که هم اکنون در شهرستان ميناب تاسيسات شيلاتی زيادی موجود است : در حال حاضر سه بندر و مرکز صيادی وجود دارد که شامل بندر " کلاهی " بندر" کوهستک" و بندر " سيريک " است . در منطقه کلاهی ( خور کلاهی ) يک اسکله صيادی قرار گرفته که دارای امکانات مختلف است . از جمله بازارچه ماهی است. در اين اسکله صيادی ۴۸ دستگاه لنج و حدود ۲۰۰ دستگاه قايق موتوری فعاليت دارند همچنين يک واحد استخر پرورش ميگو به وسعت ۲۰ هکتار وجود دارد بعلاوه در منطقه " تياب جنوبی " حدود ۴۰۰ هکتار و در " تياب شمالی " حدود ۱۰۰۰ هکتار استخر پرورش ميگو و يک واحد کارخانه کنسرو ماهی و يک واحد سردخانه ۵۰۰ تنی انجماد و يخسازی در منطقه کلاهی وجود دارد . در منطقه کوهستک نيز يک موج شکن ، سکوی خشک کردن ماهی وجود دارد و همچنين ۲ دستگاه لنج و ۱۶۰ دستگاه قايق موتوری فعاليت دارند . در بندر " سيريک " ( صيد گاه سيريک ) نيز کليه امکانات صيادی و حدود ۱۰۰ دستگاه قايق موتوری فعاليت دارندو...
در پايان جلوه های شگفت انگيز و کم نظير تالاب آذينی در قالب ۲۴تصوير به نمايش گذاشته می شود باشد که توجه دوستداران محيط زيست و مسئولين ايران را به لزوم جلوگيری از احداث اسکله صيادی شيلات جلب نمايد .
کانون ديده بانان زمين معتقد است اين اقدام مخرب آغاز يک سلسله تاسيسات تخريبی ديگر در اين تالاب با ارزش است

http://www.earthwatchers.org/aziny1.html




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024