يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.09.2023, 14:35

تکمیل پازل سقوط نظام آموزشی


مزبان حبیبی

این وزیر آموزش‌وپرورش از آن دسته مدیرانی‌ است که با هر بار صحبت کردن، هم گاف‌های فراوانی خواهد داد و هم بدون اینکه بداند، حقایق بسیاری را لو خواهد داد.

بی‌شک کسانی که در دولت و مجلس فریب گنجشک رنگ شده را خوردند، اکنون نیک می‌دانند که در تله چه مافیایی گرفتار شده و چه کلاه گشادی سرشان رفته است.

آخرین اظهارات منتشر شده در یک ویدئو از وزیر آموزش‌وپرورش، حاوی نکات بسیاری است که ظاهراً عده‌ای از شنیدن آن متعجب شده‌اند.

آیا از مقایسه سیستم آموزشی کشور با ماشین مدل بالا تعجب کردید؟

از اینکه وزیر آموزش‌وپرورش یک کشور، خیلی راحت از خدمات مدارس خاصی، به افراد خاصی که با شرایط خاص انجام شده، تعریف و تمجید می‌کند، تعجب کرده‌اید؟

از این که وزیر آموزش‌وپرورش آشکارا از مدرسه‌ای که رقیب مدارس تحت مدیریت اوست تعریف می‌کند و اصرار دارد انتصاب مدرسه به پدرخوانده مافیای آموزش طبقاتی در ایران را در آنتن زنده تلویزیون اعلام کند، تعجب کرده‌اید!؟

از توجیه احمقانه، منطبق بر نادانی مطلق و کاملا سوگیرانه وزیر آموزش‌وپرورش و دفاع او از مدارس پولی تعجب کردید؟

هیچ جای تعجبی نیست، چون این وزیر، خود از مدیران در سایه یکی از موسسات خصوصی آموزشی در جنوب کشور بوده و طبیعتاً نگاهی کاملا نئولیبرال به حوزه آموزش دارد در حالی‌که بنیان‌گذاران نظریه نئولیبرالیسم بر این باورند که این نگرش قابل تعمیم به حوزه‌های غیراقتصادی نیست.

در هیچ یک از کشورهای با اقتصاد نئولیبرالِ عموما در نیمه اول قرن گذشته، اصول نئولیبرالیسم اقتصادی به حوزه آموزش تعمیم داده نشده‌است اما ایران و در سطح وزیر در حال توجیه مدارس طبقاتی است، آن هم در لفافه‌ای از دین و مذهب! که قطعا در آینده چنین تصمیماتی را به حساب حاکمیت نوشته و حاکمیت باید پاسخگوی استقرار چنین نظامی باشد.

این اتفاق یک پدیده نوظهور است چون نفوذی‌های قبلی در وزارت آموزش‌وپرورش، لااقل ظاهر قضیه را حفظ می‌کردند اما این یکی به‌دلیل جَوزده بودن شدید، کم هوشی قابل مشاهده و عدم تسلط علمی به حوزه آموزش، خیلی واضح دلیل انتصابش در وزارت آموزش‌وپرورش را اعلام کرد.

تکمیل فاجعه

بدترین اتفاق در یک جامعه، نفوذ نگاه‌های ضد انسانی و منفعت طلبانه در نظام آموزشی آنهاست. نفوذ طرفداران مدارس طبقاتی و حامیان استقرار نگاه نئولیبرالیستی در آموزش که سال‌هاست حتی در اقتصاد هم کنار گذاشته شده‌است، یکی از نشانه‌های شکست سیستم آموزشی کشور است.

خط نفوذ در وزارت آموزش‌وپرورش بدون نیاز به ذره‌بین و تحلیل ویژه‌ای قابل مشاهده است و این نفوذ، نشانه‌هایی از نگرش ویرانگر طرفداران آموزش طبقاتی در حوزه آموزش کشور است و اکنون مالکان مدارس خصوصی که خود را مالک وزارت آموزش‌وپرورش نیز می‌دانند، به سادگی می‌توانند دلسوزان نظام آموزشی را تندرو، دست‌نشانده و ضدانقلاب معرفی کنند در حالی‌که خود مصداق بارز آن هستند.

تعجبی ندارد که وقتی رئیس هیئت مدیره منطقه یک نهاد مالی نیمه خصوصی، مسول راهبری وزارت آموزش‌وپرورش می‌شود، قطعا از موسسات خصوصی پشتیبانی آشکار خواهد داشت.

در انتهای فاجعه

مجری: شاید من هم که دو تا پسر دارم در متوسطه اول، دلم می خواد بفرستم مدرسه برند اما پول ندارم! پولدارها می رن این مدارس!(همان آموزش طبقاتی)

وزیر: در کجای دنیا اینطور نیست!؟ (منظورشان این است که هر کس آموزش با کیفیت می‌خواهد، باید پول بیشتری هزینه کند)

به‌جای مجری و با تاخیر، من پاسخ سوال احمقانه شما را می‌دهم:

در فنلاند اینطور نیست
در سوئد اینطور نیست
در نیوزیلند اینطور نیست
در ژاپن اینطور نیست
در کره جنوبی اینطور نیست
در کویت اینطور نیست
در هلند اینطور نیست

من حداقل ۶۰ کشور دنیا را لیست می‌کنم که اینطور نیست! و شما فقط یک کشور غیر از ایران نام ببرید که اینطور هست!

در کجای دنیا وزرای آموزش‌وپرورش در یک دولت را از بین فعالان حوزه اقتصاد و حامیان مدارس طبقاتی انتخاب می‌کنند؟

در کجای دنیا وزیر آموزش‌وپرورش معتقداست که مردم برای استفاده از خودرو قابل دسته‌بندی هستند!؟ اصولا در بسیاری از کشورها، همه مردم به خودروی مناسب و باکیفیت دسترسی دارند، درآن ۲۰ کشور، ندیدید مردم خودروهای باکیفیت سوال می‌شوند؟

اصلا شما بگو در کدام‌یک از آن بیست کشوری که در آنها تدریس کرده‌اید، اینطوری بوده که شهریه ثبت نام یکی از کلاس‌هایش(دقیقا همان مدرسه مورد نظر وزیر) از کل هزینه‌های هفتاد مدرسه در یک منطقه آموزشی (سیاخ دارنگون شیراز) بیشتر است؟!

سخن آخر این‌که
جناب در اصطلاح وزیر، این توجیهات چاله میدانی و بی‌اساس را بگذارید در همان کوزه تهی که هیچ معلمی آنرا نخواهد پذیرفت.

نکته پایانی
این وزیر یا از چنان بهره هوشی پایینی برخوردار است که نمی‌داند چه می‌گوید یا دقیقا در حال اجرای مأموریت نفوذ خود در نظام آموزشی کشور است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024