پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.07.2022, 19:42

از ترامپیسم تا پوتینیسم


مهدی نوربخش

مهدی نوربخش، استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه هریسبرگ، در یادداشتی برای ”راهبرد” نوشت:

روز پنجشنبه ۲۱ماه جولای در ساعت یازده شب، کمیته بررسی حمله به ساختمان کنگره آمریکا در ژانویه سال۲۰۲۱، اولین بخش تحقیق خود را در این مورد و‌ نقش ترامپ در این فاجعه به پایان رسانید. این کمیته مجددا در ماه سپتامبر به کار خود ادامه خواهد داد.

تمام کار این کمیته که هر دو حزب در آن شرکت فعال داشتند، حول گردش قدرت قانونی در آمریکا بود و اینکه چگونه ترامپ می‌خواست چرخه این گردش قانونی را متوقف کند.

“ترامپیسم” به‌عنوان یک ایدئولوژی دارد خطاهای فاحش خودرا عیان می‌کند و ترامپ که روزی باور برگشت به صحنه سیاست در آمریکا را در خود می‌پرورانید، به پایان خط رسید.

ترامپ دوست دیگری در روسیه داشت، پوتین، که برای مادام‌العمری کردن خود در قدرت دست به تغییر قانون اساسی کشورش زد تا برای ماندن در حکومت خودکامه خود توجیه قانونی ایجاد کند.‌ او تابه‌حال با استبداد مطلق و به زنجیر کشیدن مخالفان خود در قدرت مانده است.

اما از آنجایی که قدرت نمی‌تواند همیشگی باشد، خصوصا خودکامگان در توهم قدرت زمانی دست به رفتار ‌‌و اعمالی می‌زنند که با اخلاق دنیای فعلی ما نمی‌خواند و زمانی نرم و قانون‌شکنی می‌کنند.

اکنون نیز پوتین با دخالت نظامی در اوکراین دست به جنایت بزرگی زده است که بدون شک نه‌تنها خطر خودکامگی را به دنیا گوشزد می‌کند که برای خود هم چالش بزرگی ایجاد کرده که بیرون آمدن از آن گرداب کار آسانی نیست.

پوتین در توهم قدرت دست به جنایتی در کشتن و آواره کردن بسیاری در اوکراین زد که چالش و مشکلات آن برای سال‌ها با او و مردم روسیه خواهد ماند.

ترامپیسم در آمریکا دارد به پایان می‌رسد و پوتینیسم هم سرانجام به پایان خواهد رسید. دموکراسی‌ها نظام‌های کاملی نیستند؛ اما گردش آرام و قانونی قدرت ‌و اینکه کسانی نمی‌توانند قدرت خود در حکومت را مادام‌العمری کنند، یکی از امتیازات این نوع حکومت‌هاست.

وقتی گردش قدرت در کشوری شکل نگیرد و کسانی با هر توجیهی حکومت و قدرت را در آن مادام‌العمر کنند، غیر از ایجاد یک نظام تبعیض و خودکامه، دست به اتخاذ سیاست‌هایی می‌زنند که کشور خود را با چالش‌های بزرگ روبه‌رو می‌کند و مشکلات عدیده‌ای برای مردم خود ایجاد می‌کنند.

ترامپیسم در آمریکا نظم سیاسی این کشور را با چالش‌های بزرگی روبه‌رو کرد و پوتینیسم نهایتا دست به کشتن مردمی زد که هویت مستقل آنها را در زیر توهم قدرت مطلق خود تکذیب می‌کرد.

ترامپ و پوتین هردو‌ به عدم گردش قانون قدرت و نهایتا خودکامگی دلبسته بودند. در آمریکا کنش ترامپ به چالش قانون کشیده شد و در روسیه فشارهای بین‌المللی نهایتا چالش بزرگی برای خودکامگی او ایجاد خواهد کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024