پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 06.01.2024, 11:46

ترفند‌های خامنه‌ای در مواجهه با بحران‌های نظام


م. روغنی

بی‌تردید خامنه‌ای با یکی از دشوارترین ایام ولایت فقیهی خود در ۳۵ سال گذشته دست به گریبان است. بحران مشروعیت در داخل و بحران تنش‌های منطقه‌ای ناشی از رویکرد گروه‌های تروریستی وابسته به سپاه قدس، رهبر خودشیفته جمهوری اسلامی را با چالش‌های بی‌سابقه روبرو ساخته است.

۱- بحران مشروعیت در داخل

کارکردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی جمهوری دینی در چند دهه اخیر و سرکوب‌های وحشیانه بازوهای نظامی امنیتی رهبر، در جریان خیزش‌های ۹۶ و ۹۸ و جنبش زن زندگی آزادی، اکثریت مردم ایران را به تدریج به این نتیجه رسانده است که راه رهایی از فلاکت کنونی گذار از نظام دینی و برپایی جمهوری سکولار و دمکراتیک در کشور است.

بر اساس نظرخواهی موسسه “گمان” در سال ۱۴۰۱، که در آن نظر بیش از ۲۰ هزار نفر جویا شده است، ۸۸ درصد پاسخ دهندگان گفته‌اند خواهان یک “نظام مردم سالار و دمکراتیک”اند.[۱]

خامنه‌ای در مواجه با خواسته‌های دمکراتیک اکثریت مردم که در مبارزات صنفی، جنبش‌های دانشجویی، نا فرمانی مدنی شجاع زنان مخالف حجاب اجباری و یا تظاهرات در کف خیابان همراه با شعار “مرگ بر دیکتاتور” نمایان شده، از سرکوب شدید اعتراض‌ها و بی‌اعتنایی به خواسته‌ها استفاده کرده و همواره این اعتراض‌ها را به دشمان نسبت داده است. دهه‌هاست که روابط خامنه‌ای تنها به هواداران حزب اللهی، کارگزاران فرمانبر رانت‌خوار و نیروهای نظامی - امنیتی منحصر شده است.

در این رویکرد اکثریت جامعه ناخشنود، به عنوان ابزاری برای مشروعیت‌بخشی به حکومت دیکتاتوری و نظام دینی به شمار می‌آیند و از جمله از تظاهرات حکومتی، راه‌پیمایی اربعین مجهز به ایستگاه‌های صلواتی و به ویژه “انتخابات” برای اثبات مشروعیت حکم‌رانی و توجیه راهبردهای ناکارآمد اداره کشور، بهره گرفته است.

قرار است در اسفند ماه سال جاری انتخابات مجلس فرمایشی و خبرگان رهبری انجام شود. براساس یک نظر سنجی حکومتی نرخ مشارکت در کلان‌شهر تهران تنها ۸ درصد پیش‌بینی شده است. این درصد در انتخابات بی‌رمق مجلس کنونی ۱۸ درصد بوده است.[۲]

این درصد از مشارکت که ژرفنای مشروعیت‌باختگی رژیم خامنه‌ای را بیان می‌کند، دیکتاتور را به وحشت انداخته و ناچار ساخته از تمام ترفندهایش برای کشاندن درصد بیشتری از مردم به پای صندوق رای بهره گیرد:

- در دوشنبه دوم آبان ۱۴۰۲ چند روزی پس از افشای ابرفساد ۳،۷ میلیارد دلاری چای دبش، به یاد انتخابات افتاد و مدعی شد “اگر انتخابات در کشور نباشد، یا دیکتاتوری است، یا هرج و مرج و نا امنی است”[۳] گویا با برگزاری دهها “انتخابات” مهندسی شده از زمان روی کار آمدن جمهوری ولایی تا کنون، از دیکتاتوری خمینی و یا خود کامگی رهبر کنونی جلوگیری شده است!

- در ششم دی ماه خامنه‌ای در دیدار با زنان از آنان خواست “همسران و فرزندان خود را به فعالیت در انتخابات وادار کنید”[۴]. البته در گفتار ویراست‌شده وی که در تارنمای رهبر انتشار یافت، واژه “وادار” به “ترغیب” تغییر یافت!

- در سیزدهم دی رهبر در دیدار با مداحان درباری، تکیه نظام ولایی بر قدرت نرم را راهبردی خواند، “شرکت در انتخابات [را] وظیفه”[۵] نامید و سپس با توسل به تهدید، مخالفت با انتخابات را مخالفت با اسلام و با نظام سنجید[۶].

- خامنه‌ای در دیدار با خانواده قاسم سلیمانی مدعی شد که در ۲۲ سال پیش در دیدار با برخی از اعضاء سپاه بدون آمادگی پیشین “صحبت گرم و گیرایی کردم. من حرف می‌زدم اما حرف خدا بود و زبان من بود و خیلی اثر گذار بود.”[۷]!

خامنه‌ای که فردی کاملا خودشیفته است با این سخنان خود را در جایگاه پیامبران قرار داده از این راه خواسته است به کارکرد ۳۵ ساله اداره کشور مشروعیت قدسی بخشد. این در حالی است که نیروی‌های سرکوبگر رژیم نتوانستند حتی امنیت شهروندان بی‌گناه در مراسم حکومتی سالگرد قاسم سلیمانی را تامین کنند و ده‌ها شهروند ایران به دست تروریست‌های داعش سلاخی شدند.

خامنه‌ای با این ادعایی خدایی و کارنامه رهبری ۳۵ ساله‌اش ثابت کرد که گفته‌هایش در اولین مجلس خبرگان رهبری، از اعتبار کافی برخوردار بوده است: ” باید خون گریست بر جامعه اسلامی که حتی احتمال [رهبری] کسی مثل بنده در آن مطرح شود.”[۸]

۲- بحران تنش افزایی‌های منطقه‌ای “محور مقاومت”

با یورش تروریستی گروه بنیادگرای حماس به اسراییل که کشته شدن ۱۲۰۰ نفر و گروگان گیری ۲۴۰ نفر شامل کودکان خرد سال را در پی داشت و واکنش جنایت کارانه دولت راست گرای اسراییل عمدتا علیه مردم بی پناه غزه، فصل تازه‌ای در تاریخ خاورمیانه گشوده شد.

گروه‌های تروریستی بنیادگرای “محور مقاومت” در کشورهای یمن، عراق، سوریه و لبنان که از پشتیبانی مالی و تسلیحاتی خامنه‌ای برخوردارند، با رعایت خط قرمز‌های اسراییل و آمریکا مبنی بر خودداری از گسترش جنگ، به یاری حماس شتافته و با یورش به اسراییل، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ کوشیده‌اند به این گروه بنیادگرا یاری رسانند.

حضور بازدارنده ناوهای جنگی آمریکا در مدیترانه و دریای عمان و تهدید‌های مکرر اسرائیل نه تنها گروه‌های مورد پشتیبانی خامنه‌ای را از گسترش جنگ باز داشت بلکه رهبر خودکامه و سپاه را به‌رغم رجزخوانی‌های چند دهه گذشته مبنی بر نابودی اسراییل، به تلاش انداخت تا دخالت‌شان در حمله تروریستی حماس به اسراییل و رویدادهای پسا ۷ اکتبر را انکار کنند.

با وجودی که رویکرد “منفعلانه” رژیم ولایی مورد انتقاد برخی از گروه‌های بنیادگرا از جمله حماس قرار گرفته است اما با توجه به مشروعیت‌باختگی نظام در داخل و مشکلات گوناگون گریبانگیر نهاد‌های ناکارآمد رژیم، خامنه‌ای از رویارویی مستقیم با اسراییل و آمریکا کاملا در هراس است و ترجیح می‌دهد تنها با پشتیبانی‌های تسلیحاتی و مالی پنهانی از گروه‌های بنیادگرا، عملیات ایذایی علیه اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا و آبراه تجاری جهانی در دریای سرخ را زنده نگه دارد.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده خامنه‌ای دستور داده است عملیات پنهانی گروه‌های نیابتی علیه اسراییل و پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه نیز محدود گردد[۹].

رهبر خود کامه حتی پس از ترور سید رضی موسوی از فرماندهان ارشد سپاه در سوریه و صالح العاروری معاون فرمانده حماس در لبنان نیز خواستار “صبر استراتژیک” شده است.

کاهش و یا پایان خشونت در خاورمیانه در گرو گذار از نظام ولایی و تشکیل دولتی سکولار دمکرات در ایران، تشکیل دو دولت مستقل فلسطین و اسراییل در کنار یکدیگر و پیکار با بنیادگرایی اسلامی و یهودی در منطقه است. بی‌تردید مرگ خامنه‌ای خودشیفته به این فرآیند یاری رسانده و راه مشارکت ملت ایران در سرنوشت خویش را هموار خواهد ساخت.

دی ماه ۱۴۰۱
mrowghani.com
———————————————
[۱] - نتایج یک نظر سنجی: اکثریت خواهان برچیدن نظام جمهوری اسلامی، دویچه وله ۱۲/۲/۱۴۰۱
[۲] - آمار یک فعال اصولگرا از میزان مشارکت در انتخابات، تابناک، ۱۴ دی ۱۴۰۲
[۳] - علی خامنه ای: اگر انتخابات نباشد در کشور دیکتاتوری می‌شود، رسانه‌های ایران، ۲ دی ۱۴۰۲
[۴] - خامنه‌ای در دیدار با زنان: همسران و فرزندان خود را به فعالیت در انتخابات وادار کنید. رسانه‌های ایران، ۶ دی ۱۴۰۲
[۵] - رهبر انقلاب: شرکت در انتخابات وظیفه است، دنیای اقتصاد، ۱۳ دی ۱۴۰۲
[۶] - تاکید دوباره خامنه‌ای برای مشارکت در انتخابات: هرکس با انتخابات مخالفت کند با نظام مخالفت کرده است.، یورونیوز، دوم ژانویه ۲۰۲۴
[۷] - واکنش‌های گسترده به ادعای خامنه‌ای در باره “حرف خدا” از “زبان” او: دیکتاتور دیگر کنترلی بر خود ندارد.، صدای آمریکا، ۱۲ دی ۱۴۰۲
[۸] - همان جا
[۹] - نیوتورک تایمز: خامنه‌ای از فرماندهان سپاه خواست “صبر استراتژیک” داشته باشند، العربیه، ۵ ژانویه ۲۰۲۴



نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024