دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 20 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.10.2023, 13:14

کرونولوژی سلاخی ۶ روشنفکر و سیاستمدار ِ تاریخ معاصر


شاهین خسروی

۱- در ۲۰ اسفند ۱۳۲۴، احمد کسروی حقوقدان، تاریخ‌نگار و زبان‌شناس نامدار ایرانی به اتفاق منشی جوانش، حدادپور، در محوطه کاخ دادگستری تهران به دست دو تن از اعضای فدائیان اسلام به‌طرز بی‌رحمانه‌ای سلاخی شدند.

۲- در ۱۸ مرداد ۱۳۷۰، شاپور بختیار، دولتمرد تبعیدی و رهبر نهضت مقاومت ملی ایران، به‌همراه دستیار جوانش، سروش کتیبه، در منزل مسکونی خود در پاریس به دست سه تن از مزدوران جمهوری اسلامی به‌شکل وحشیانه‌ای سلاخی شدند.

۳- در ۱۵ مرداد ۱۳۷۱، فریدون فرخزاد شاعر و خواننده منتقد تبعیدی ایرانی در آپارتمانش واقع در بن آلمان، به‌دست مأموران اعزامی جمهوری اسلامی به‌طرز سنگدلانه و وحشیانه‌ای سلاخی شد.

۴- در ۳۱ شهریور ۱۳۷۷، حمید حاجی‌زاده، شاعر و نویسنده دگراندیش ایرانی، و پسرش کارون، در خانه شخصی‌اش واقع در کرمان، به‌طرز بی‌رحمانه و وحشیانه‌ای سلاخی شدند.

۵- در ۱ آذر ۱۳۷۷، داریوش و پروانه فروهر در خانه شخصی‌شان در قلب تهران به‌دست مأموران اعزامی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بطرز وحشیانه‌ای کاردآجین شدند.

۶- در ۲۲ مهر ۱۴۰۲، داریوش مهرجوئی، فیلمساز، مترجم، موسیقی‌شناس برجسته به همراه هنرمندش وحیده محمدی‌فر در خانه مسکونی‌شان در زیباشهر کرج، به‌شکل بی‌رحمانه‌ای سلاخی و کاردآجین شدند.

۷- ........

امروز، حقوقدانی به نام کامبیز نوروزی در یادداشتی در روزنامه اعتماد از جمله گفت که بنا به شواهد و قرائن تاکنون بدست آمده قتل داریوش مهرجوئی و همسرش از نوع “قتل ارعابی” بوده است. و تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل!


نظر خوانندگان:


■ قلب هر ایرانی از دیدن این لیست مستند به درد می‌آید. یک نکته گفتنی است که سمت و جهت این “ارعاب” در دوره های مختلف کمی متفاوت بوده. برای مثال ج.ا. امروز بطور مشخص مهاجرت هنرمندان، روشنفکران, و دگراندیشان را دوست دارد. پیام ارعاب در این جهت است که یا خاموش و مطیع، یا رخت بر کن و برو. از طرفی جنایت های خارج از کشور ج.ا. مانند گذشته پر سر و صدا نیست و بیشتر جنبه حذفی دارند. بر عکس در داخل می‌خواهند خبر در قلب و جان دیگران نفوذ کند.
نام نیک مهرجویی در تاریخ ادب و هنر ایران ابدیست.
درود بر شما. پیروز


■ ایکاش خوانندگان نظر و راه حل خود را برای پیشگیری از این جنایات پیشنهاد کنند. با توجه به اینکه در بسیاری از موارد بالا قاتلان انگیزه های دینی داشته‌اند، شاید مناسب باشد از رهبران فکری و دینی جامعه بخواهیم نظر خود را در مورد این قتل‌ها صریحا بیان کنند. بخصوص از مراجع تقلید با نفوذ که مقلدین بسیار دارند، بخواهیم که اگر با قتل آقای مهرجویی و همسرش مخالف هستند نظر خودرا به شکل فتوایی مبنی بر حرام بودن این قتلها اعلام کنند. همچنین است مساله قتل های زنجیره‌ای که گمان نمی‌کنم فتوایی مبنی بر حرام بودن آنها صادر شده باشد. در عین حال البته باید پیگیر تحقیقات قوه قضاییه و نیروی انتظامی هم بود. فتوای مراجع و پیگیری نیروی انتظامی هر دو لازم است و هیچ یک جایگزین دیگری نیست.
مسعود




نظر شما درباره این مقاله:









 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024