جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 07.06.2022, 23:11

نمایندگی آمریکا در آژانس: درخواست‌های ایران عامل شکست احیای برجام است

رادیو فردا: ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد ایران را مسئول ناکامی دو طرف برای دستیابی به توافق به منظور احیای برجام دانست و گفت که درخواست‌های تهران برای لغو تحریم‌ها مانع پیشرفت شده است.

نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام گفت: «آنچه ما نیاز داریم یک شریک مشتاق در ایران است. بویژه ایران باید درخواست‌های خود را برای لغو تحریم‌هایی که بوضوح فراتر از برجام بوده و اکنون مانع دستیابی ما به یک توافق است، کنار بگذارد».

به نظر می‌رسد اشاره نمایندگی آمریکا در آژانس به درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و دادن تضمین مبنی بر عدم خروج واشینگتن از این توافق است.

پیشتر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارم خرداد گفته بود که احتمال توافق اتمی با جمهوری اسلامی ایران در بهترین حالت «ضعیف» است و واشینگتن آماده تشدید تحریم‌ها علیه تهران است.

دولت جو بایدن از زمان آغاز به کار خود اعلام کرده است که به شرط اجرای تمامی تعهدات ایران در چارچوب برجام حاضر است به این توافق بازگردد. به رغم پیشرفت‌های سریع در ماه‌های اول سال میلادی جاری، مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین از ۱۱ مارس متوقف شده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، فروردین امسال گفته بود که «اگر ایرانی‌ها خواستار لغو تحریم‌هایی هستند که فراتر از برجام است باید به نگرانی‌ها و موضوعاتی که ورای برجام است، پاسخ دهند».

روز سوم خرداد گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تصمیم نهایی خود را گرفته است که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی نگه دارد.

سایت «پولیتیکو» در این زمینه نوشته بود که بایدن این تصمیم را در تماس تلفنی روز ۲۴ آوریل به اطلاع نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، رسانده و اضافه کرده است که این تصمیمی کاملا نهایی بوده و در این زمینه امتیازی به ایران داده نخواهد شد.

آقای بنت در توئیتی از این تصمیم استقبال کرد.

بیانیه نمایندگی آمریکا در روزی صادر شد که سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا پیش‌نویس قطعنامه‌ای انتقادی از جمهوری اسلامی ایران را به دلیل «بی‌پاسخ گذاشتن» پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام این آژانس ارائه کردند.

در این قطعنامه به صراحت درباره عدم پاسخگویی تهران به سوالات آژانس در مورد «سه مکان اعلام‌نشده» ایران ابراز نگرانی شده و علت این نگرانی نیز خودداری جمهوری اسلامی از «همکاری کافی» با آژانس درباره این سه سایت هسته‌ای عنوان شده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، روز دوشنبه در آستانه نشست شورای حکام در یک نشست خبری گفته بود: تردیدهای مهمی در ارتباط با برنامه هسته‌ای «جاه‌طلبانه» ایران وجود دارد اما راهی جز این نیست که همکاری طرف‌ها با تهران در مورد این برنامه ادامه یابد.

او افزوده بود: «ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده باورپذیر باشد. همچنین ایران مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۸ از تورقوزآباد منتقل شده، به اطلاع آژانس نرسانده است».

ایران هشدار داده است که هرگونه اقدام سیاسی علیه برنامه‌ هسته‌ای تهران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با «واکنش فوری جمهوری اسلامی» روبه‌رو خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024