پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 28.05.2022, 12:16

وزیر کار: ۹۰ درصد مردم کشور مستحق دریافت یارانه‌اند

حجت‌الله عبدالمالکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که ۹۰ درصد مردم ایران مستحق دریافت یارانه‌اند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه تمام کسانی که مستحق دریافت یارانه هستند باید یارانه دریافت کنند، گفت: «هیچ ایرانی که جزو این ۹۰ درصد باشد حقش ضایع نخواهد شد و هر زمان مشخص شود فردی مستحق دریافت یارانه است مبلغ ماه‌های قبل نیز به حسابش واریز می‌شود. دو گروه یارانه دریافت نکردند یک گروه کسانی که قبلا هم یارانه دریافت نمی‌کردند و گروه دیگر کسانی که در دهک دهم قرار داشتند و به دلیل غیرشفاف بودن اطلاعات اقتصادی خانواده‌هایشان یارانه به آنها تعلق نگرفته است.»

عبدالملکی در ادامه گفت: «این دو گروه می‌توانند به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کرده و پرونده یارانه خود را فعال کنند، همچنین تاکنون بیش از ۸۰ درصد این افراد درخواست بازنگری داده‌اند و وضعیت آنها در حال رسیدگی است.»

این در حالی‌ است که تعداد زیادی از شهروندان با شروع حذف ترجیحی و گرانی کالاهای اساسی به بهانه‌های مختلف از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده بودند. حجم حذفی افراد از لیست دریافت کنندگان یارانه به حدی بود که در روزهای ابتدایی این اتفاق در هفته پایانی اردیبهشت، با هجوم مردم به سامانه وزارت رفاه، این سامانه از دسترس کاربران خارج شد. به همین علت تعداد زیادی از شهروندان اعلام کردند که نمی‌توانند اعتراض خود نسبت به عدم دریافت یارانه در این سامانه ثبت کنند.

پس از آن روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که تنها کسانی که نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند به سامانه وزارت رفاه مراجعه کنند و کسانی که یارانه آن‌ها حذف شده و یا جزو افراد بازمانده از دریافت یارانه هستند، در آینده به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند.

در حالی که هنوز تعداد زیادی از شهروندان به اعتراض‌شان در مورد حذف از فهرست دریافت کنندگان یارانه رسیدگی نشده است عبدالمالکی از نود درصدی می‌گوید که احتمالا در آینده یارانه نقدی دریافت خواهند کرد. آمار دقیقی از تعداد واقعی افرادی که یارانه نقدی جدید دولت را دریافت کردند وجود ندارد.

پیش از این عبدالمالکی آمار افرادی را که یارانه آنان قطع شده است، پنج میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که از این میان، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر درخواست بازنگری اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند. این در حالی‌ است که معاون او در وزارت رفاه، تعداد جاماندگان یارانه را هفت میلیون نفر اعلام کرده و در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «ممکن است تعدادی از جاماندگان بخواهند یارانه دریافت کنند.»

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس نظرش بر خلاف وزیر کار و معاونش است و معتقد است نیمی از جمعیت ایران از دریافت یارانه محروم شدند: «مردم آگاه و باسوادند و وقتی می‌گویید یک دهک از دریافت یارانه حذف شدند، یعنی معادل ۱۰ درصد جمعیت؛ اما بر اساس آمارها، شاید نیمی از جمعیت این یارانه ۳۰۰ تومانی را هم نگرفته‌اند.»

گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که جمعیت قابل توجهی از این نود درصد ادعایی عبدالمالکی با غربالگری مواجه شده و حذف شدند. این غربالگری براساس تعداد اعضای خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک اظهاری، تعداد سفرهای خارجی، گردش حساب، شغل افراد و... اقدام به محاسبه وسع افراد می‌کند.

در بین جا ماندگان یارانه خانوارهایی وجود دارند که سرپرست خانوار بازنشسته یا به هر دلیلی واجد شرایط دریافت یارانه است اما فرزند خانواده درآمد بالاتری دارد و یا اینکه دارای خودرو و سپرده بانکی است. بر اساس گزارش‌ها وزارت رفاه بر همین مبنا، در این موارد یارانه کل خانوار را حذف کرده است.

مورد دیگری که موجب حذف دریافت کنندگان یارانه شد، گزینه سفر خارجی بود. به گزارش خبرگزاری مهر «این‌طور که به نظر می‌رسد در یک خانوار اگر یک نفر هم سفر خارجی ولو کاری رفته باشد، جزو دهک دهم محسوب شده و از دریافت یارانه محروم شده است.»

اما یکی از نکات جالب توجه این مورد این است که سفرهای زیارتی باعث حذف خانواده‌ها از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نمی‌شود. این درحالی‌ست که چندی پیش برخی گروه‌های مذهبی نسبت به گران بودن هزینه سفرهای زیارتی به نسبت بلیت پرواز استانبول ترکیه اعتراض کرده بودند. بنابر اعلام خبرگزاری فارس در روزهای منتهی به عید فطر رمضان ۱۴۰۱ نرخ بلیت‌های پرواز استانبول یک میلیون و سیصد هزار تومان آغاز می‌شد؛ در حالی که قیمت پرواز تهران به نجف حداقل سه میلیون تومان بوده است.

در این زمینه حسینی قمی، یکی از سخنرانان هیئت‌های مذهبی از بالا بودن قیمت سفر عتبات نسبت به تورهای ترکیه گلایه کرد و گفت: «باعث خجالت است که در کشور دینی و مذهبی ما، هزینه سفر از تهران به استانبول با بیش از ۲ هزار کیلومتر مسافت، با هتل ۵ ستاره ۳ تا ۵ میلیون تومان است، اما هزینه بلیت به نجف با یک‌سوم مسافت تهران ـ استانبول ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. چرا بی‌انصافی می‌کنید؟ این‌ها حق‌الناس است و مردم ناراضی هستند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024