جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 24.01.2022, 10:55

نگاهی کوتاه به شکل سفر ابراهیم رئیسی به روسیه

افشار سلیمانی، دیپلمات سابق وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در اوکراین و جمهوری آذربایجان، درباره نحوه رفتار روس‌ها با ابراهیم رئیسی  یادداشتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده که متن آن از این قرار است:

از آنجا که سفر رئیسی به مسکو کاری بود نه رسمی، تقریبا هیچیک از آئین‌های پروتکلی هنگام ورود و خروج از مسکو  از سوی روسها اعم از مراسم استقبال و بدرقه و استقرار پرچم و ضیافت رسمی و ... انجام نشد. حتی رییس و هیئت همراه را نه از درب اصلی کاخ کرملین بلکه از در پشتی که در گذشته محل نگهداری سلاح بود وارد ساختمان کردند.

اما حتی اگر رئیسی را مهمان عادی پوتین  محسوب کنیم، ادب مهمان‌نوازی حکم میکرد تا پوتین دست‌کم تا دم در اتاق ملاقات قدم رنجه می‌کرد و در همان نقطه از همتای ایرانی خود استقبال و تا نشستن پشت میز بیضی شکل وی را مشایعت می‌کرد! نه اینکه پس از نزدیک شدن رئیسی به میز پوتین از روی صندلی خود با تآنی و شبیه نیم‌خیز برخیزد و قبل از نشستن رئیسی روی صندلی، بر اوستول خود تکیه زند.

البته بسیاری از تقصیرات را باید بر گردن سفیر ناشی ایران در مسکو و مسئولین ناشی تشریفات ریاست جمهوری دانست که پیشتر باید از این مسائل باخبر می شدند و در جهت بهبود وضعیت تلاش می‌کردند! ظاهرا اقامه صلات رئیسی هم به دلیل معطل نگاه داشته شدنش پشت درب اتاق ملاقات از سوی پوتین و تلویحا در اعتراض به شیوه مهمان نوازی از هیئت ایرانی صورت گرفته است! چون اصولا در ابتدا و انتهای ملاقات چنین فرصتی دست نمی‌دهد. چون در ابتدا مهمان آماده دیدار می‌شود و نمی‌داند کدام لحظه وارد اتاق میزبان خواهد شد و در پایان دیدار هم نمی‌توان اعضای هیئت و بدرقه کنندگان را معطل نمود.

البته در دیپلماسی مرسوم است که پروتکل‌های تشریفاتی شامل مقوله عمل متقابل می‌شود و با درنظرداشت اینکه سفر دو جانبه  اعم از رسمی، رسمی کاری و کاری بوده یا چندجانبه است آئین‌های پروتکلی اعمال می‌شود. در دوره روحانی هم عزیمت پوتین به صورت مستقیم به دیدار با مقام رهبری بدون هماهنگی با تشریفات ریاست جمهوری و پیش از دیدار با حسن روحانی، اقدامی ضد پروتکلی بر نفع روسیه و تبلوری دیگر از تقابل میدان و دیپلماسی بود.

از جهت محتوایی هم  احتمالا شیپوری نواخته شده که صدایش در آینده درخواهد آمد. در عمل باید دید در حوزه‌های مختلف چه نتایجی خواهد داشت؟ از آنجا که نگارنده سالها به صورت مستقیم درگیر روابط ایران و روسیه بودم و تهیه کننده سند بیست ساله با روسیه در اسفند ۹۷ بودم و در سفر سید محمد خاتمی به روسیه هم از نزدیک مسئولیت و مشارکت داشتم و از محتوای روابط دو کشور تاحدودی مطلعم ، تصور نمیکنم وعده‌های داده شده در سفر رئیسی به مسکو از جمله افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور تا ده میلیارد دلار در سال آینده(بیش از ۵ برابر رقم فعلی) جامه عمل بپوشد!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024