پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 23.01.2022, 11:35

استعفای فرمانده نیروی دریای آلمان در پی سخنان بحث‌برانگیز درباره اوکراین

دویچه وله: شامگاه شنبه ۲۲ ژانویه دریاسالار کای آخیم شون‌باخ، فرمانده نیروی دریایی آلمان استعفایش را به کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع آلمان تقدیم کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان او در بیانیه مطبوعاتی‌اش نوشته است: «من از خانم وزیر تقاضا کردم تمامی وظایف و تکلیف‌هایم را به عنوان فرمانده نیروی دریایی فورا از من سلب کند.»

او دلیل این تقاضا را “جلوگیری از آسیب” عنوان کرده و گفته است: «اظهارات ناسنجیده من در هند درباره امنیت و سیاست نظامی بار زیادی بر نهاد تحت فرمان من گذاشت. برای جلوگیری از خسارت بیشتر به نیروی دریایی و ارتش آلمان و بیش از همه به جمهوری فدرال آلمان، این اقدام را ضروری می‌دانم.»

خانم لامبرشت، وزیر دفاع آلمان استعفای فرمانده نیروی دریایی را پذیرفت.

سخنان جنجالی در هند

دریاسالار شونباخ در جریان مراسمی در هند در یک ویدیو که در اینترنت منتشر شد، گفته بود: «شبه جزیره کریمه رفته و دیگر باز نمی‌گردد.» او همچنین نگرانی کشورهای غربی از حمله روسیه به اوکراین را “بی‌مورد” توصیف کرده و گفته بود آنچه پوتین واقعا می‌خواهد “احترام متقابل در سطحی برابر” است.

او افزود بود: «خیلی آسان است که این احترام به او گذاشته شود چرا که او خواهان آن است و احتمالا محق هم هست.»

پس از اعتراض اوکراین به این سخنان، شونباخ سعی کرد، زیان به‌بار آمده را جبران کند و در توییترش نوشت: «چیزی برای تفسیر وجود ندارد، این یک اشتباه آشکار بود.»

سخنگوی وزارت دفاع آلمان نیز گفت که سخنان شونباخ، “با مواضع این وزارتخانه مطابقت ندارد”. این سخنگو همچنین گفت، دریاسالار شونباخ در این مورد پاسخگوست و باید رفتارش را به مافوق خود، ژنرال ابرهارد تسورن توضیح دهد.

وزارت خارجه اوکراین نیز روز شنبه ۲۲ ژانویه با احضار سفیر آلمان اعلام کرد که مقام‌های دولت این کشور در گفت‌وگو با آنکا فلدهوزن، سفیر آلمان در اوکراین، به صراحت اعلام کرده‌اند که اظهارات فرمانده نیروی دریایی آلمان ‘’کاملا غیرقابل قبول’’ است.

”استعفا کافی نیست”

پس از استعفای فرمانده نیروی دریایی آلمان، آندره ملنیک، سفیر اوکراین در برلین گفت این قدم کافی نیست: «ما از این که آقای شونباخ استعفا داده استقبال می‌کنیم اما این اتفاق ترکش‌هایی بر جای گذاشته و اعتبار بین‌المللی آلمان را به شدت زیر سوال برده است.»

پیشتر وزیر خارجه اوکراین از تصمیم آلمان درباره عدم ارسال سلاح به این کشور به شدت انتقاد کرده بود. دمیترو کولبا در توییترش نوشته بود که از این تصمیم آلمان “سرخورده” شده است. او این اقدام را خلاف رویه‌ای دانسته که آلمان از سال ۲۰۱۴ برای ارسال کمک به اوکراین اتخاذ کرده و تاکید کرده بود که به خاطر آن سپاسگزار است.

وزیر خارجه اوکراین در ادامه نوشته بود: «اکنون بیشتر از هر زمان دیگری اتحاد غرب در برابر روسیه مهم است. برای مهار روسیه تلاش‌های دسته‌جمعی زیادی ضروری است. شرکای آلمانی باید به بر هم زدن این اتحاد با حرف‌ها و اعمال‌شان پایان دهند.»

با توجه به استقرار گسترده نیروهای روسیه در مرز اوکراین، دولت کی‌یف از مدت‌ها پیش از آلمان درخواست کرده تا تجهیزات دفاعی و نظامی لازم به اوکراین ارسال کند. دولت آلمان اما می‌گوید سلاح‌های مرگبار نباید به مناطق بحران‌زده ارسال شوند.

کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع آلمان روز شنبه ۲۲ ژانویه بار دیگر تاکید کرد: «برلین فعلاً قصد تحویل تسلیحات به اوکراین را ندارد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024