شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 July 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 11.06.2024, 9:20

تعلیق توافقنامه جامع همکاری روسیه با ایران

یک مقام وزارت خارجه روسیه خبر داد که توافق جدید بین مسکو و تهران در زمینه همکاری همه‌جانبه میان دو کشور به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است. به گفته او دلیل این توقف، مشکلاتی است که مقامات جمهوری اسلامی با آن مواجهند.

خبرگزاری دولتی روسیه روز سه‌شنبه به نقل از ضمیر کابلوف، مقام وزارت خارجه این کشور نوشت: «این یک تصمیم استراتژیک رهبری دو کشور است. این روند به دلیل مشکلاتی که شرکای ایرانی ما دارند متوقف شده است.»

هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

روسیه و ایران در سال‌های اخیر با مواضعی مانند «نظم جهانی چندقطبی عادلانه‌تر است» و برای خنثی‌ کردن فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا، روابط نزدیکی با یکدیگر ایجاد کرده‌اند.

به گزارش رویترز، کار روی یک توافق بزرگ جدید بین مسکو و تهران در سپتامبر ۲۰۲۲ در جریان دیدار ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم اعلام شد.

رئیسی که برخی رسانه‌های خارجی از آن با عنوان جانشین بالقوه علی خامنه‌ای یاد می‌کردند، ۳۱ اردیبهشت امسال بر اثر سقوط بالگرد کشته شد.

پوتین به تشییع جنازه رئیسی در ایران نرفت اما مرگ او را تسلیت گفت.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره مرگ رئيسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نوشت: «از این شخصیت‌های برجسته سیاسی به عنوان میهن‌پرستان واقعی جمهوری اسلامی که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع و جانشان را در راه خدمت فداکارانه به میهن نثار کردند، یاد خواهیم کرد.»

سفارت روسیه در تهران نیز ضمن تسلیت برای مرگ رئيسی، به نشانه همبستگی با مقامات جمهوری اسلامی، پرچم این سفارت را به حالت نیمه افراشته در آورد.

در سال‌های اخیر و به ویژه پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، مقامات غربی بارها نسبت به نزدیک‌تر شدن روابط تهران و مسکو هشدار داده‌اند.

در آذر ۱۴۰۱، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «روسیه سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را به ایران ارائه می‌کند و ایران به بزرگ‌ترین حامی نظامی روسیه تبدیل شده است.»

کربی هشدار داده بود روابط ایران و روسیه در حال تبدیل به یک شراکت دفاعی کامل است.

با این حال، این روابط به گونه‌ای نبوده که رضایت کامل مقامات جمهوری اسلامی را به دست آورد.

به عنوان نمونه، با وجود ابراز تمایل مکرر مقامات نظامی جمهوری اسلامی، روسیه هنوز جنگنده‌های سوخو-۳۵ خود را به ایران تحویل نداده است.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024