پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - Thursday 13 June 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 15.05.2024, 9:34

با تصویب مجلس روزهای جمعه و شنبه تعطیلی آخر هفته شد

پس هفته‌ها حاشیه در مورد افزودن یک روز به تعطیلی آخرهفته در ایران، نمایندگان مجلس در نشست امروز تصویب کردند که روزهای جمعه و شنبه به‌عنوان تعطیلات پایان هفته باشد. اجرایی شدن این مصوبه بستگی به تایید آن توسط شورای نگهبان دارد.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون خدمات کشوری، با ۱۳۶ رای موافق ۶۶ رای مخالف و ۳ رای ممتنع با اصل گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر افزایش تعطیلات آخر هفته موافقت کردند. بر این اساس، روز شنبه تعطیل می‌شود و ساعت کاری کارمندان از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته کاهش می‌یابد.

در جریان نشست امروز مجلس، پیشنهاد تعطیل شدن پنجشنبه‌ها نیز به رای گذاشته شد که نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

تصمیم در مورد افزایش تعطیلی آخر هفته در ایران در روزهای گذشته به رو در رویی مخالفان و موافقان تبدیل شده بود. در تازه‌ترین تحول در این زمینه یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از نظرخواهی از برخی از «مراجع مذهبی» خبر داده و اعلام کرده بود که «دفتر سه مرجع» مشکلی با تعطیلی روز شنبه ندارند.

کمیسیون اجتماعی در گزارش خود افزوده شدن روز شنبه به تعطیلی آخر هفته را تصویب و پیشنهاد کرده بود در حالی که مخالفان روز پنجشنبه را پیشنهاد می‌کردند و تعطیلی شنبه‌ها را پیروی از «یهودیان» می‌دانستند.

محسن پیرهادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرده بود که «به‌رغم مانور و اتهام تراشی برخی منتقدان و مخالفان، پس از بررسی‌های دقیقی که صورت گرفت عیان شد، تغییر تعطیلی از «پنج شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» منع شرعی و قانونی ندارد و تصمیمی حاکمیتی محسوب می‌شود که صرفاً نیاز به یک عزم و رویکرد اصلاح بر اساس منافع و مصالح کشور دارد.»

چندی پیش هم رسانه‌های ایران از نامه‌نگاری رئیس اتاق بازرگانی ایران با علی خامنه‌ای برای گرفتن «حکم حکومتی» برای تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌‌ها با رویکرد مطابق سازی جهانی تعطیلات، خبر داده بودند.

احتمال تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه‌ها که علت اصلی مخالفت با آن تعطیلی شنبه‌ها در اسرائیل بود، موجب نگرانی بخش قابل توجهی از فعالان اقتصادی شده بود. در همین رابطه وب‌سایت «خبرآنلاین» نوشته بود که مصوبه قبلی کمیسیون اجتماعی مجلس، موجی از غم را بر دل بخش خصوصی را نشانده است. آن‌ها معتقدند که با تعطیل کردن پنجشنبه‌ها «فاصله ما با اقتصاد دنیا ۴ روز می‌شود و به جای این‌که عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، بیشتر از دنیا عقب می‌مانیم.»

در بخشی از اصل ۱۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی «تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه» اعلام شده است. با توجه به تصمیم امروز مجلس، مشخص نیست شورای نگهبان این افزایش تعطیلی آخرهفته را مغایر با این اصل قانون اساسی تشخیص خواهد داد یا با این تغییر موافقت خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024