شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 July 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 14.05.2024, 9:25

قوه قضائیه: بازداشت صادق زیباکلام مطابق با قانون بود

‏اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه امروز بار دیگر تاکید کرد که «بازداشت و دستگیری صادق زیبا کلام مطابق با قانون بوده» و او «محکومیت‌های قبلی داشته است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، جهانگیر که همراه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یاسوج بسر می‌برد در واکنش به پرسشی در مورد بازداشت زیباکلام گفت: «وی سه حکم قطعی داشته و به مرحله اجرا رسیده بود و برای گذارندن دوران محکومیت خود به اجرای احکام مراجعه کردند.»

بازداشت و انتقال این تحلیلگر سیاسی در چند روز گذشته بازتاب‌های زیادی به‌همراه داشته است.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی، روز یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت در حالی که اعلام شده بود برای رونمایی از کتاب تازه‌اش با عنوان «چرا شما را نمی‌گیرن و آخرش چی میشه؟» به نمایشگاه کتاب خواهد رفت، بازداشت شد و به زندان انتقال یافت.

خبرگزاری میزان، ارگان رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی، با تأیید بازداشت صادق زیباکلام، اعلام کرده بود که او «دارای پرونده‌های قضایی متعددی» است که احکام سه پرونده قطعی و اجرایی شده است.

این رسانه وابسته به قوه قضاییه همچنین با تأیید این که زندانی شدن زیباکلام به اظهارنظرها و مصاحبه‌های او با رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی مرتبط است، ادعا کرد که اظهارات این استاد دانشگاه «خلاف واقع» و «بدون ادعا و سند» بوده است.

بنا بر این گزارش، صادق زیباکلام با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به «۱۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب، گروه‌های سیاسی، و فضای مجازی» و همچنین در پرونده‌ای دیگر با همین اتهام «به یک سال حبس» محکوم شده است.

این استاد دانشگاه، علاوه بر این با اتهام «نشر مطالب خلاف واقع» به «شش ماه حبس» محکوم شده که با وجود فرجام‌خواهی در دیوان عالی جمهوری اسلامی، تأیید شده است.

با اجرایی شدن این سه حکم، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، روز یک‌شنبه بازداشت شده و به زندان انتقال یافت.

او پیش‌تر در پاسخ به این پرسش که چرا بازداشت نمی‌شود، که به نوشتن کتابی با عنوان «چرا شما را نمی‌گیرن و آخرش چی میشه؟» منجر شده، در ویدئویی گفته بود که «در حقیقت این سوال که چرا نمیگیرنت، برایم مثل یک کابوس شده است.»

صادق زیباکلام چندی پیش به صدای آمریکا گفته بود: «با هر توییت که می‌نویسم، نگرانم دادستان علیه من شکایت کند.»

فشارها و دخالت نهادهای امنیتی حکومت ایران در دانشگاه‌ها و همچنین برخورد با اساتید و دانشجویان معترض از شهریور ماه ۱۴۰۱ به بعد و پس از آغاز اعتراضات سراسری شدت بیشتری گرفته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024