شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 July 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 13.05.2024, 9:52

شمار بازداشتی‌های اعتراضات در ارمنستان به بیش از ۱۵۰ نفر رسید

پلیس ارمنستان روز دوشنبه اعلام کرد که ده‌ها نفر را که قصد داشتند خیابان‌های ایروان، پایتخت این کشور را مسدود کنند، بازداشت کرده است.

این افراد به عنوان بخشی از اعتراضات علیه برنامه‌های دولت برای واگذاری زمین به جمهوری آذربایجان دست به این اقدام زده بودند.

وزارت کشور ارمنستان روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرد که در مجموع ۱۵۱ نفر بازداشت شده‌اند. در بیانیه‌ای قبلی، این وزارتخانه اعلام کرده بود که معترضان نتوانسته‌اند هیچ خیابانی را در ایروان مسدود کنند.

ارمنستان موافقت کرده است آن بخش از اراضی را که از دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل داشته به جمهوری آذربایجان واگذار کند و تلاش‌های تعیین مرز را آغاز کرده است. این اقدامات در تلاش برای دستیابی به یک توافق صلح با باکو و اجتناب از یک درگیری خونین دیگر صورت می‌گیرد.

دولت ارمنستان اوایل اردیبهشت همزمان با اعلام خروج نیروهای حافظ صلح روس از قره‌باغ کوهستانی توافق کرد که چهار روستای دیگر جمهوری آذربایجان در منطقه «قزاق» را به این کشور بازگرداند.

این چهار روستا طی سه دهه گذشته خالی از سکنه بوده‌اند، اما از لحاظ راهبردی بسیار مهم هستند و بزرگراه تجارتی ارمنستان و گرجستان به همراه خط لوله صادرات گاز روسیه به ارمنستان بسیار نزدیک به این روستاها است.

این واگذاری‌های ارضی چند هفته است اعتراضاتی را در ارمنستان برانگیخته و معترضان جاده‌های اصلی کشور را مسدود کرده‌اند.

اسقف باگرات گالستانیان، رهبر این اعتراضات، از مخالفان توافق‌نامه خواسته است تا طی روز دوشنبه در خیابان‌های ایروان حضور یابند و مخالفت خود را با این توافق‌نامه نشان دهند.

گالستانیان همچنین اعلام کرد که با نیروهای سیاسی مختلف و چهره‌های عمومی، از جمله اتحادیه‌های هنرمندان، نویسندگان و روشنفکران، برای بحث و گفت‌وگو دربارهٔ مسائل جاری کشور دیدار خواهد کرد.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و تیم سیاسی او که اکثریت قابل توجهی در مجلس قانون‌گذاری این کشور دارند، درخواست استعفای مطرح‌شده توسط جنبش تحت رهبری گالستانیان را رد کرده‌اند.

هرگونه اقدام برای استیضاح موفقیت‌آمیز نخست‌وزیر به حمایت دست‌کم ۱۸ عضو از جناح طرفدار پاشینیان در مجلس نیاز دارد.

طبق قانون ارمنستان، هرگونه رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر فعلی باید با نام یک نامزد نخست‌وزیری همراه باشد که بتواند در صورت موفقیت این اقدام، بلافاصله جایگزین او شود.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو جمهوری سابق شوروی در قفقاز جنوبی، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی درگیر اختلافات ارضی، به‌ویژه بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی بوده‌اند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024