شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 July 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 13.05.2024, 9:45

گزارشی از آخرین وضعیت شیرین سعیدی، روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین

شیرین سعیدی، روزنامه نگار دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند. خانم سعیدی با ۲۸ سال سابقه روزنامه نگاری، اخیرا توسط دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس محکوم شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، خانم سعیدی که متولد ۱۳۵۱ و روزنامه‌نگار حوزه اقتصادی است، با ۲۸ سال سابقه در روزنامه ها و رسانه های خبری همچون همشهری، سرمایه، تهران امروز، شهروند و پایگاه مجلات تخصصی نور همکاری کرده است. علاوه بر این، وی به مدت ۵ سال در بورس تهران و در بخش اقتصادی برخی از روزنامه ها نیز فعالیت داشته است.

خانم سعیدی پیشتر نیز در پی همکاری با یک مجموعه برای وزارت جهاد کشاورزی، محتوای خبری تولید و تهیه کرده است. اما همزمان با صدور پنج سال حکم وی در دادگاه انقلاب تهران، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه گزارشی منتشر و تلاش کرد که با استفاده از تشابه اسمی این روزنامه نگار با فرد دیگری در خارج از زندان، این شائبه را ایجاد کند که چنین فردی در زندان اوین حضور ندارد.

در مهرماه سال گذشته نیز خبرگزاری میزان ویدیویی از نیلوفر حامدی، روزنامه نگار که برای یک دوره آموزشی به آفریقای جنوبی سفر کرده بودند، منتشر کرد که در آن ویدیو تصاویری از خانم سعیدی در کنار خانم حامدی وجود داشت.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده خانم سعیدی در این خصوص به هرانا گفت: “شیرین برای دوره‌های تسهیل‌گری و خبرنگاری به آفریقای جنوبی سفر کرده بود.” با این‌حال حضور او در این دوره های آموزشی قسمت زیادی از اتهامات علیه او را تشکیل داد.

شیرین سعیدی پیش از بازداشت مدتی را در لبنان زندگی کرد، وی پس از ورود به کشور در تاریخ دوم دی‌ ۱۴۰۲، به مرجع قضایی احضار شد. سعیدی پس از حضور در دادسرا از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و پس از صدور قرار بازداشت به بند زنان اوین منتقل شد.

اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، این روزنامه نگار توسط شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شد.

تا لحظه تنظیم این گزارش از مصدایق اتهامی علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

اواسط فروردین ماه سال جاری، نخستین بار هرانا در گزارشی از تداوم بازداشت و بلاتکلیفی این شهروند در زندان اوین خبر داده بود.

در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه با انتشار گزارشی بر پایه اطلاعات ناصحیح، تلاش کرد با استفاده از تشابه اسمی این زندانی با فرد دیگری در خارج از زندان، این شائبه را ایجاد کند که چنین فردی در زندان اوین حضور ندارد. هرانا در واکنش به قوه قضاییه بر صحت گزارش نخست خود تاکید و از عملکرد رسانه تحت امر این قوه که در مسیر پایمال کردن حقوق یک زندانی از طریق انکار او گام بر می دارد انتقاد کرد.

روز پنجشنبه بیستم اردیبهشت ماه، کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مقامات ایرانی باید فوراً شیرین سعیدی، روزنامه نگار اقتصادی را از زندان آزاد کنند، همه اتهامات علیه او را لغو کنند و زندانی کردن اعضای مطبوعات به دلیل انجام وظایفشان را متوقف کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024