سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 7 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 26.04.2024, 15:56

احکام اعدام دستکم ۳ زندانی در کرج، ساوه و اراک اجرا شد

احکام اعدام دستکم ۳ زندانی متهم به (قتل عمد) و (قاچاق موادمخدر) امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳،  در زندان قزلحصار کرج، زندان ساوه و زندان مرکزی اراک اجرا شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، سحرگاه چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، یاور امین خواه – متولد: ۱۳۶۶، زندانی متهم به (قاچاق موادمخدر) در زندان شهرستان ساوه، اعدام شد.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت:”یاور امین‌خواه از حدود سه سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بود. یاور پدر یک فرزند خردسال بود.”

در خبری دیگر، سحرگاه چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، جواد عسکری، متهم به (قتل عمد) و محکوم به (قصاص نفس) در زندان مرکزی اراک، اعدام شد.

براساس اعلام‌ سازمان‌حقوق بشر ایران؛ جواد عسکری، چند سال قبل به اتهام (قتل عمد) توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت و توسط قاضیدادگاه کیفری۱ استان مرکزی به اعدام‌ محکوم شده بود.

اعدام این ۲ زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

در خبری دیگر، سحرگاه چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، پژمان عزیزی، فرزند: فتح االله، ساکن روستای ویره از توابع شهرستان شهریار، متهم به (قتل عمد)، محبوس در زندان قزلحصار کرج، اعدام شد.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت:”پژمان عزیزی هنگام بازداشت بسیار جوان بوده است و احتمال کودک-مجرم بودن وی وجود دارد.”

پیشتر نیز احکام اعدام  دو زن و یک مرد متهم به (قتل عمد) در تاریخ ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، زندان قزلحصار کرج و زندان رجایی شهر، منتشر شده بود.

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و ماده ۵ اعلامیه اعلامیه جهانی حقوق بشر است.

سازمان عفو بین الملل، در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳، با انتشار گزارشی به تشریح وضعیت صدور و اجرای احکام اعدام در ایران پرداخت و در آن گزارش، تاکید کرد که حداقل ۴۸۱ اعدام – بیش از نیمی از کل ۸۵۳ اعدام ثبت شده در سال ۲۰۲۳ برای جرایم مربوط به مواد مخدر انجام شده است و از سوی دیگر، تعداد اعدام ها در سال ۲۰۲۳ بالاترین میزان ثبت شده از سال ۲۰۱۵ است و نشان دهنده افزایش ۴۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ و افزایش ۱۷۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ است. اعدام در ایران، تا سال ۲۰۲۴ ادامه دارد و حداقل ۹۵ اعدام تا ۲۰ مارس ثبت شده است. تعداد اعدام های ثبت شده توسط سازمان عفو بین الملل حداقل ارقام است و این سازمان معتقد است که تعداد واقعی بالاتر است.

به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعد



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024