شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 25.04.2024, 11:20

ایران چگونه خسارات ناشی از حملات اسرائیل را پنهان کرد؟

اکونومیست: ایران به سادگی یک رادار دفاع هوایی منهدم شده را با رادار جدید جایگزین کرد

مجله «اکونومیست» در گزارشی با اشاره به انتشار تصاویر ماهواره‌ای جدید از عملیات اسرائیل در خاک ایران نوشت، ایران چهره خود را با «لاپوشانی» حفظ کرد تا تاثیر این حمله را پنهان کند.

اسرائیل، ۱۹ آوریل، در پاسخ به حمله ایران، با شلیک چندین موشک بالستیک به سمت پایگاه هوایی در نزدیکی مجتمع هسته‌ای نطنز در جنوب تهران پاسخ داد.

اکونومیست نوشت که ایران رادار دفاع هوایی منهدم شده را با رادار جدید جایگزین کرد.

این سایت از ۲۲ سال پیش که به طور علنی فاش شد، مرکز برنامه هسته‌ای ایران بود و به شدت توسط سامانه دفاع هوایی «اس-۳۰۰» ساخت روسیه از آن محافظت می‌شد.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد حمله اسرائیل پایگاه هشتم هوایی اصفهان در ۳۴۰ کیلومتری جنوب تهران را هدف قرار داد که به بخش مهمی از سامانه پدافند هوایی «اس-۳۰۰» ساخت روسیه اصابت کرد.

همچنین تصاویر نشان می‌دهد این حمله به «پوشش متحرک» که در سامانه‌های اس-۳۰۰ برای ردیابی اهداف ورودی استفاده می‌شود، آسیب رسانده و یا آن را از بین برده است.

این تصاویر نشان می‌دهد با وجود مکان‌های حساسی مانند پایگاه هوایی و فرودگاه در نزدیکی حمله، هیچ آسیبی به آن‌ها نرسیده است این بدان معنا است که اسرائیل هدف خاص و دقیق یعنی سامانه پدافند هوایی را انتخاب کرده است.

ایران سامانه‌های دفاع هوایی «اس-۳۰۰» ساخت روسیه را برای جلوگیری از حملات هوایی اسرائیل و دیگر حملات به دست آورد.

مقامات ایران در اظهارات قبلی خود این حمله را کم اهمیت جلوه داده و قرار گرفتن در معرض حمله موشکی اسرائیل را تکذیب کردند و اعلام کردند چند پهپاد را سرنگون کرده است.

به گزارش «اکونومیست»، تصاویر ماهواره ای نشان می‌دهد حمله اسرائیل رادار «تامب‌استون» را هدف قرار داده که برای ردیابی تهدیدات هوایی و موشکی طراحی شده است و به موشک‌های رهگیر اجازه هدف‌گیری را می‌دهد.

این مجله به نقل از کریس بیگرز، کارشناس سابق دولت آمریکا در حوزه تحلیل تصاویر می‌گوید موشک‌های اسرائیل مستقیم به رادار ایران اصابت کردند.

بیگرز می‌افزاید ایرانی‌ها با انتقال بقایای رادار منهدم شده یک روز بعد آن را با رادار متفاوت «چیز بورد» جایگزین کرد و در همان مکان قرار دادند.

ایرانی‌ها همچنین پرتاب‌گرها که موشک‌های رهگیر را هدف قرار می‌دهند را به حالت آماده باش برای شلیک به صورت ایستاده نگه داشتند.

بیگرز در نتیجه می‌گوید: «این یک نوع فریب است که نشان دهند پایگاه هنوز در حال فعالیت است.»

این تحلیلگر خاطرنشان کرد، این رادار دیگر کارایی ندارد و قابل تعویض نیست و در صورت آسیب دیدن هر یک از قطعات آن یا جایگزینی با یکی از مدل‌های دیگر، سیستم‌های باتری کار نمی‌کند.

این مجله می‌نویسد: «بعید است ایران بتواند با این اقدام، آمریکا و اسرائیل را فریب دهد، زیرا ماهواره‌های پیشرفته آن‌ها به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که باتری از بین رفته است.»

العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024