جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 23.04.2024, 19:44

کمیته حقیقت‌یاب عراق: انفجار در پایگاه حشدالشعبی ناشی از مهمات انبار شده بود

کمیته حقیقت‌یاب وابسته به دولت عراق اعلام کرد انفجاری که آخر هفته گذشته در پایگاه نظامی کالسو در جنوب بغداد روی داد، ارتباطی با حمله هوایی نداشته بلکه ناشی از مهمات انبار شده در این محل بوده است.

این انفجار که جمعه شب در پایگاه حشد الشعبی، از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی، در استان بابل عراق روی داد یک کشته و هشت مجروح بر جای گذاشت.

پس از این انفجار ابتدا حشدالشعبی از بمباران این پایگاه خبر داد و آن را به نیروهای آمریکا نسبت داد.

با این حال در بیانیه‌ای که عصر شنبه در این باره منتشر کرد، اعلام کرد به این پایگاه «حمله» شده و هیچ گروهی را مسئول آن ندانست.

پس از این حمله ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در منطقه هرگونه دخالت در این انفجار را رد کرد و اسرائیل نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه از ابراز نظر در این زمینه خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حالا گروه حقیقت‌یاب احتمال حمله پهپادی یا هوایی را در رابطه با این انفجار رد کرده‌ است.

بر اساس بیانیه‌ای که این کمیته منتشر کرده پایگاهی که در آن انفجار روی داده شامل «اسلحه‌خانه‌ها و انبارهای مهمات» متعلق به ارتش عراق، وزارت کشور و نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) بوده است.

در این بیانیه آمده است: «این انفجار دهانه‌ای بزرگ و نامنظم در محل حادثه ایجاد کرد، که برای نگهداری تجهیزات، موشک‌ها و مواد منفجره استفاده می‌شد».

این کمیته‌ که تجزیه و تحلیل خاک و مواد محل حادثه را انجام داده همچنین گفته است: «اندازه‌ی دهانه ایجاد شده تایید می‌کند که این انفجار بسیار شدید به دلیل وجود انبار اسلحه و مواد منفجره‌ی قوی موجود در محل رخ داده است».

این تجزیه و تحلیل همچنین به بازرسان اجازه داد تا وجود سه ماده‌ مورد استفاده در ساخت مواد منفجره و موشک‌ها «تی‌ان‌تی»، «نیترات آمونیوم» و «دی‌بوتیل فتالات» را شناسایی کنند.

بازرسان کمیته حقیقت‌یاب همچنین در بیانیه خود به گزارش‌های نیروی هوایی عراق اشاره کرده‌ند که گفته‌ در زمان حمله هیچ هواپیمای جنگی یا پهپادی در استان بابل پرواز نکرده است.

حشد الشعبی مجموعه‌ای متشکل از چندین گروه‌های شبه نظامی شیعی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران از جمله «سازمان بدر»، «عصائب اهل الحق»، «سرایا طلیعه الخراسانی»، و «کتائب حزب‌الله» است.

برخی از این گروه‌ها در ماه‌های اخیر ده‌ها حمله را علیه سربازان آمریکاییِ مستقر در عراق و سوریه که بخشی از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش‌اند انجام داده‌اند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024