جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 23.04.2024, 19:30

الهام علی‌اف: بیش از هر زمانی به صلح با ارمنستان نزدیک شده‌ایم

رئیس‌ جمهوری آذربایجان چند روز پس از بازگرداندن چند روستا از سوی ارمنستان می‌گوید کشورش از هر زمان دیگری به صلح با ارمنستان نزدیک شده‌ است.

الهام علی‌اف روز سه‌شنبه ۴ اریبهشت گفت اکنون ما به درک مشترکی از چگونگی دستیابی به صلح رسیده‌ایم.

شهروندان آذربایجانی ساکن چهار روستای بازگردانده شده، حدود سه دهه پیش در جریان جنگ قره‌باغ فرار کرده بودند و طی این مدت، هر چهار روستا (اسکی‌پارا، آیروم، خِیریملی، قیزیل‌حاجیلی) در منطقه قزاق خالی از سکنه بود.

با این حال این روستاها از لحاظ استراتژیک بسیار حیاتی هستند، چرا که درست در مسیر بخشی از بزرگراه ارمنستان‌-گرجستان قرار دارند و از طرفی خط لوله صادرات گاز روسیه به ارمنستان نیز از نزدیکی این روستاها می‌گذرد.

طی روزهای گذشته و با اعلام تحویل این روستاها، اعتراضات در ارمنستان آغاز شده و مردم در بزرگراه ارمنستان‌-گرجستان تجمع کرده‌اند.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در واکنش به اعتراضات گفته است این روستاها متعلق به جمهوری آذربایجان هستند و ما از خاک خود چیزی به آنها نمی‌دهیم و تمامیت ارضی ما خدشه‌دار نشده است.

او گفت با تحویل این روستاها، ما به جای خط تماس، خط مرزی خواهیم داشت.

آقای پاشینیان می‌گوید تحویل روستاها در چارچوب مرزهای دو کشور در دوران اتحاد جماهیر شوروی از وقوع جنگ جلوگیری می‌کند.

قرار است وزرای خارجه دو کشور در آینده نزدیک در قزاقستان دیدار کنند.

آقای علی‌اف می‌گوید دیگر نیازی به میانجی نیست و تجربه نشان داده باکو و ایروان وقتی خود مستقیما وارد مذاکره می‌شوند، مشکلات زودتر حل می‌شود.

پیشتر روسیه، آمریکا، فرانسه و ایران تلاش‌هایی برای میانجی‌گری میان دو کشور کرده بودند.

باکو و ایروان بر روی تعیین دقیق مرزها در حال مذاکره هستند و تحویل چهار روستای یاد شده، اولین اقدامی بود که دو کشور بدون توسل به جنگ پیش بردند.

جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه در کنفرانسی در جمهوری چک گفت بازگشت چهار روستا، گامی چشمگیر و بسیار مثبت برای صلح در قفقار بود.

جمهوری آذربایجان بعد از سه دهه اشغال خاک خود، پاییز ۲۰۲۰ طی جنگی ۴۴ روزه قره‌باغ کوهستانی را پس گرفت و نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه خان‌کندی قره‌باغ با ۱۲۰ هزار سکنه ارمنی مستقر شدند.

جمهوری آذربایجان پارسال این منطقه را نیز طی عملیات نظامی به کنترل خود درآورد و نیروهای حافظ صلح روسیه از هفته گذشته کلا قره‌باغ کوهستانی را ترک می‌کنند.

آقای پاشینیان می‌گوید بعد از خروج نیروهای روسی، نیروهای مرزبانی‌ جمهوری آذربایجان و ارمنستان در همکاری با هم امنیت مرزهای دو کشور را تامین خواهند کرد.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024